Gå til innhold

SNIKTITT: Microsoft Surface Pro 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Tja. Den har ikke noe skikkelig tastatur, så i mange situasjoner er det en dårligere løsning enn en ultrabook også. Blir veldig avhengig av bruksområder. Jeg koder på min ultrabook, og til den type bruk er dessverre ikke Surface-tastaturene i nærheten av å være gode nok.

 

 

Min Surface Pro har et diNovo Edge - beste tastaturet jeg vet om. I tillegg har den et Type-tastatur fra Microsoft, som er ganske greit. Det kan tas helt bort dersom jeg vil bruke et annet tastatur eller ikke tastatur i det hele tatt. Det kan du ikke gjøre med din Ultrabook - vil du bruke et bedre (eller annet) tastatur, er det originale i veien.

 

RT-økosystemet med apps for Windows er en abomination og bør dø før også Windows får et lukket øko[nomi]system der Microsoft skal melke alle andres produkter.

Lenke til kommentar

 

Der jeg er enig med deg er at surface pro fortsatt har et stykke igjen å gå før det på en naturlig måte vil kunne bli brukt som et rent nettbrett. Til det tror jeg det fortsatt er for tykt, og tungt, og skjermstørrelsen og widescreen-formatet gjør at man stort sett bare kan ha brettet stående stasjonært på fanget eller pult. Da er litt av poenget med å lage et nettbrett borte spør du meg.

 

I liggende/halv-liggende posisjon kan man også støtte den mot vomma. Det er det jeg finner mest naturlig på et såpass tungt produkt. Jeg bruker den mer enn jeg brukte Galaxy Tab 10.1, og er betydelig mer fornøyd, så det er tydeligvis ikke bare ergonomien som kan begrense denne type bruk. Men ergonomien til en slate PC kan fortsatt ikke måle seg med ergonomien til et nettbrett.

 

Glad for å se at denne er lettere enn dem titommers Surface Pro, for den ekstra vekten i forhold til Galaxy Tab 10.1 føltes viktigere enn det så ut på papiret.

Lenke til kommentar

Fikk tafsa litt på en i dag, og dommen er:

Flott skjerm, rask. Likte ikke pennen veldig godt, og likte tastaturet veldig dårlig (det svikter og tastene er for tette). Tynn, lett og fin. Touchpaden var håpløs.

 

Kommer ikke til å kjøpe, men om man vil ha en tablet-pc som skal brukes til skriving en gang i blant tror jeg den er topp. Som laptop-erstatter for en som bruker tastatur mye vil den neppe funke særlig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

(...) i tillegg til at det egner seg dårlig til DESKTOP programmer som ikke er laget av microsoft pga DPI problemet som er enten 150% eller 200%... dem fleste programmer som ikke er laget av microsoft tåler ca dpi opp til 125% etter det begynner rammer, bilder, tekst og menyer å bli forskyvet til det er uleselig.

Mange programmer som kjører fullskjerm vil musepekeren ikke bevege seg og\eller når man trykker så blir det registrert feil i programmet...

(...)

Vell å merke at microsoft ikke har gjort noen oppgraderinger på explorer bortsett fra ribbon menyen å "tegna" større icon... jeg venter enda på VECTOR \ desktop... som burde vært i boks for 5-10 år siden da oppløsningene kom opp i 2048-1536 og høyere... i stede for å ansette noen til å tegne større icon.. til dem måtte kjøre igang med DPI (Curse of windows).

Første MacBook Pro med retina kom i 2012, og det er enda ferskere på Windows-baserte PCer.

 

Har du egentlig prøvd Windows 8.1 på en skjerm med høy DPI? Det eneste jeg har merket som fungerer dårlig på Samsung ATIV Book 9 Plus QHD+ med 3200x1800 og 200% skalering er BankID, som ikke skaleres opp i det hele tatt, siden den er en del av en nettside. Nå har jeg ikke prøvd så veldig mange desktop-programmer på denne maskinen, men Explorer er det i alle fall ikke noen problemer med på 200% skalering. Det er riktig at utviklere må tenke på høy DPI, og alle programmer som skal leve i mange år framover vil måtte ta hensyn til dette, da automatisk skalering aldri blir optimalt.

 

Det å skalere opp bitmaps er helt vanlig, og gjøres på alle OS som støtter høy DPI. Her er utviklerguide for Android f.eks.: http://developer.android.com/guide/practices/screens_support.html

 

 

Java er et godt eksempel, men dessverre viser den ikke annet en 100% dpi.. og vil derfor ikke direkte være påvirket av høy dpi... bortsett fra at alt blir utrolig smått.

 

Hvis du har prøvd StarCraft 2 i høy dpi \ diablo 3... (museproblemer, spillene registrerer bare museklikk i 1\4 av bildet)

 

Hvis du har holdt på med programmer som ikke er somsakt laget av Microsoft, vil du være borti alt for store bilder, tekst som går utfor tekstboksene eller går over bilder og annen tekst, menyer som er bomba osv

 

Bedre blir det ikke hvis du jobber i noen Microsoft programmer og skal dele dokumenter osv.. excell. ubrukelig hvis det ikke bare er du på din maskin som skal jobbe med det, eller at det bare er flat text rett ned i en kolonne uten formatering... ellers møter du opp på jobben i ett møte der det ser ut som du har hatt diare på Excel.

 

Prøv og tegn en sirkel i Excel og print, den blir oval :)

 

Prøv Google chrome i 200% dpi, fin meny.. alt ser perfekt ut... til du åpner 5+ "tab's" hmm der for dem utfor skjermen min :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke Chrome på 150% på min Surface Pro; sist jeg sjekka ble tekst fortsatt uklar, noe som ikke er optimalt i et program primært laget for å lese tekst.

Den desidert største fordelen med Windows 8.1 desktop framfor alternative operativsystemer er legacy programvare. Nesten alt av legacy programvare er rammet av uklar skalering i høy DPI. Da forsvinner mye av fordelen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...