Gå til innhold

Roadtrip i Europa


Anbefalte innlegg

Har lyst til å få tatt en roadtrip i 1,5 uke i Europa i september. Noen som har erfaringer å dele med? Har veldig lyst til å se Sveits, Luxembourg og Østerrike. Har lite kunnskaper om disse landene, og hvor man eventuelt burde dratt. Samboeren er veldig glad i shopping og fine byer. Jeg er veldig glad i fin natur og historie.

 

Eneste jeg foreløpig vet, er at jeg har veldig lyst til å se litt av Tirol. Noen med erfaringer fra roadtrips i området? Noe jeg burde velge bort, eller legge til? Hvordan er det å kjøre i f.eks Bern og Wien, og andre storbyer nedover? :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var gjennom Østerike, Lichteinstein og Sveits i sommer med tog. Dette er veldig fine land å reise gjennom siden det er noe å se overalt. Vi hadde da overnattinger i Innsbruck og Vaduz. Innsbruck anbefaler jeg på det sterkeste! Fin by med masse typiske ''alpe'' bygninger, overraskende bra shopping og en heftig gondolbane opp til fjellene inni byen. Så det høres ut som Innsbruck har alt dere søker etter. Men jeg anbefaler ikke å være der lengre enn 3-4 dager.

 

Sveits var jeg bare i Zurich i 4-5 timer pga togskifte. I hvert fall i området rundt togstasjonen var det butikker og parker overalt. ( + god kebab på togstasjonen)

 

Anbefaler dere også ha kjøre gjennom Liechteinstein og Vaduz. Kjempefin by å bare gå rundt i å ikke ha så mye å gjøre.

 

Ønsker dere lykke til begge to :)

 

(Beklager skrivefeil pga dysleksi)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liechtenstein hadde jeg droppet med mindre det er snakk om gjennomkjøring på foretrukket vei.

Kan varmt anbefale Lauterbrunnen, Bodensee, kanskje Südtirol også hvis det er interesse. Innsbruck som nevnt er koselig storby etter norsk målestokk.

 

Veiene er generelt av mye høyere standard enn i Norge, på sommeren kan motorveiene være ganske stappa pga gjennomkjøring på kryss og tvers. I Østerrike trenger du å kjøpe oblat for å kunne kjøre på motorveier.

 

Hva "shopping" angår, hvis det er snakk om klær / sko, så er det mye bedre utvalg og priser i Østerrike i forhold til Norge imo, det samme gjelder mat.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke et stopp i Liechenstein er så dumt, men ikke legg til overnatting, 3 timer så har du sett hele landet. Ellers er det helt fantastisk å kjøre rundt i Alpene, alt er så storslått og utrolig vakkert, for meg hadde det lite å si hvor jeg var :) Finn en lite traffikert vei med en interresan rute og bare kjør og kos dere

Lenke til kommentar

Vi kjørte i det området for to år siden. Jeg kan anbefale en tur til Berschtesgaden i Tyskland for å besøke Hitlers ørneredet. Dette dekker både historie og natur. Vi kjørte fra München på morgenen via Berschtesgaden og til Innsbruck på samme dagen.

 

Kan også anbefale en tur gjennom et av fjellpassene i Alpene. Vi kjørte via Stelviopasset på tur fra Innsbruck til Milano. Det var en opplevelse å kjøre opp til 2760 moh. Ikke sikkert at dere skal denne veien, men prøv og finn et fjellpass som er den veien dere skal.

 

 

Lenke til kommentar

Alpene er flott, og da spesielt Dolomittene i nord-Italia. Ta gjerne en tur innom Slovenia også for å se den flotte byen Bled og den nydelige Soca-elven.

 

Jeg kjørte forresten gjennom Wien sentrum en fredagskveld. Null stress. Oslo er mye verre.

Endret av Kjøleskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...