Gå til innhold

Utregning av tabelltrekk(Skattetabell)


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter og roter med et regneark i Excel og synes det er temmelig tungvint å lage en måte å regne ut skattetrekk fra oppgitt lønn. Det jeg lurer på er om det finnes en måte å regne seg frem til rett trekk? Jeg tenker; man sitter vel neppe med fingeren i lufta og vilkårlig setter en sum når man lager skattetabellene som oppdateres hvert år. Tror kanskje at det har noe med G og grensen for toppskatt å gjøre, men har ellers ikke noen tanker om hvordan det gjøres. Er det noen i Norges land som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken tabell som brukes avhenger av estimert skattefradrag ligningsåret og da vil jeg tro de bruker siste års ligning som grunnlag.

Det stemmer nok. Men jeg er ute etter den mattematiske måten å regne ut hvor stort trekket skal være basert på den månedlige inntekten. Jeg går ut ifra at dette regnestykke er litt forskjellig i de forskjellige tabellene.

Endret av Amphion
Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke. Det er akkurat samme hovedformelen som blir brukt i alle tabeller. I tabeller er skatten beregnet på grunnlag av årsinntekt, både personinntekt (brutto inntekt) og skattbar inntekt (personinntekt - fradrag)m og så detlt på 10,5 (fordi juni er skattefri og desember har halv skatt).

 

Så det er fullt mulig å lage en generisk formel som vil beregne rett månedlig trekk for en hver størrelse på fradrag og hvilken som helst månedelig inntekt. og det er faktisk det de gjør.

 

Formelen blir dog relativt kompleks da man skal ha inn en del vilkår underveis, slik som maks og minimum for minstefradrag og innslagspunkt for toppskatt. Man må også ta hensyn til andre inntekter enn lønnsinntekter.

 

På denne siden, under oppgaveløsning vises det en en del enkle eksempler, http://sinus1p.cappelendamm.no/c534639/sammendrag/vis.html?tid=559180.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trekktabeller produseres ut fra en del kriterier, som for eksempel:

 

- Er du trygdeavgiftspliktig, ja/nei og etter hvilken sats?

- Skatteklasse 1 eller 2?

- Minstefradrag som lønnstaker, pensjonist, eller utlending med standardfradrag?

- Sjømann?

- Skal det tas hensyn til fradrag eller ikke-trekkpliktige inntekter?

- Skal trekktabellen brukes i 10,5 eller 12 måneder?

 

Skatteetaten har produsert en liten programsnutt i COBOL som viser hvordan dette gjøres. Den finner du her.

Lenke til kommentar

 

Hvilken tabell som brukes avhenger av estimert skattefradrag ligningsåret og da vil jeg tro de bruker siste års ligning som grunnlag.

Det stemmer nok. Men jeg er ute etter den mattematiske måten å regne ut hvor stort trekket skal være basert på den månedlige inntekten. Jeg går ut ifra at dette regnestykke er litt forskjellig i de forskjellige tabellene.

 

 

 

Hvilken tabell som brukes avhenger av estimert skattefradrag ligningsåret og da vil jeg tro de bruker siste års ligning som grunnlag.

Det stemmer nok. Men jeg er ute etter den mattematiske måten å regne ut hvor stort trekket skal være basert på den månedlige inntekten. Jeg går ut ifra at dette regnestykke er litt forskjellig i de forskjellige tabellene.

 

 

Fyll inn det du blir å tjene, samt fradrag, så får du opp hvor mye du må betale i skatt.

 

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Skatteberegning/Skatteberegning-for-skattekort-inntektsaret-2014/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...