Gå til innhold

Trenger tips til min første vannkjølingsloop


Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver å planlegger innkjøp av utstyr til vannkjøling av pc'en min. Det er altså første gang jeg er borti vannkjøling så jeg trenger ett par tips :).

 

Innkjøpet vil inkludere nytt kabinett, de jeg har sett på her er: NZXT Switch 810 og Corsair Obsidian 750D. Jeg har nok ikke plass til kabinett som er mye breiere enn vanlig, eller veldig store (som Obsidian 900D).

 

I første omgang er det bare CPU som skal kjøles, men jeg vil legge til GPU-kjøler med en gang jeg går til innkjøp av nytt kort (sannsynligvis med en gang GTX 880 kommer). Første innkjøp skal da ha mulighet til å kjøle både CPU og GPU. Jeg vil også ha potensiale for å vannkjøle CPU + 2 GPU (SLI) + deler av hovedkort, om jeg senere skulle ønske dette (kan da gjerne legge til en ny radiator i loopen).

 

Jeg har planer om litt overklokking av CPU/GPU, men ikke noe ekstremt. Det viktigste vil være at systemet er stillegående (så, 'høye' radiatorer med lav FPI og vifter med lav RPM?).

 

I begynnelsen vil jeg bestemme meg for kabinett + radiatorer, før jeg tar resten av settet. Setter da opp i forhold til de to kabinettene som jeg nevnte tidligere:

 

Obisidian 750D:

 

Plass til en 280 eller 360 radiator i top, 240 i bunn og/eller en 240/280 i front. Det er visst litt trangt (ca 88mm) mellom toppen av HK og toppen av kabinettet, så det vil da være plass til maks en 63mm høy radiator med ett sett vifte, eller en maks 38mm radiator med 2 sett vifter i push/pull. Jeg vet ikke om det er lurt å gå for det største som er mulig (forskjellige størellser på HK?). Potensieller radiatorer er iallefall: EK PE-360(38mm) i push/pull, Coolgate 3 * 120 (60mm) eller EK RAD XTC 280 (55mm).

 

Kan nevne at jeg også foretrekker utseende på dette kabinettet fremfor NZXT sitt.

 

Radiator i bunn/front kan eventuelt kjøpes om jeg noen gang går for SLI oppsett.

 

NZXT Switch 810:

 

Skal være plass til en 360 eller 420 i top, en 240/280 i bunn/front og en 120/140 bak. Her er det 90mm klarering i top, med en egen vifteløsning på toppen av kabinettet. Så om jeg har skjøt det korrekt skal det være plass til en 360/420 radiator lavere enn 65mm i push/pull(?). Så f'eks RAD XTC 420 (55mm), eller RAD XTX 360 (64mm).

 

Igjen, radiator i bunn/front kan skaffes senere.

 

----

 

Så, er det noen som har erfaringer/tips e.l. som kan hjelpe meg å bestemme mellom oppsettene? Eventuelt er det noen som har forslag til andre oppsett?

 

Slik jeg har skjønt det er det en fordel med overtrykk i kabinettet, slik at om der er likt antall vifter som trekker inn som de som skubber ut luft, bør det som trekker inn kjøre bittelitt raskere enn de som skubber ut (?). Hvordan vil ett push/pull oppsett påvirke dette?

 

Ble kanskje en litt lang post, men uansett, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yup, sikkert en god ide å ringe inn før eller rett etter jeg evt har lagt inn en ordre. Jeg kommer nok til å gå for NZXT kabinettet, om jeg kan få tak i Matte Black utgaven. Så jeg satt opp en eksempel ordre:

 

eAprSk7.jpg

Ser dette greit ut? Lurer forresten fortsatt på hvordan ett push/pull oppsett vil påvirke lufttrykket i kabinettet, om noen vet dette?

Lenke til kommentar

Tommelfinger-regelen for luftgjennomstrømning er at du bør prøve å pushe litt mer luft inn enn ut. Dette er bøde best effektivt for gjennomstrømningen for de fleste konfigurasjoner, og det vil også lage et svakt overtrykk i kabinettet som gjør at du har muligheten til å sette et støvfilter kun på inngangsviftene. Motsatt (med undertrykk) så vil luften sive inn fra alle mulige sprekker for å kompensere og ta med seg støv slik at filtrering blir umulig å håndtere.

 

Nå sier jeg ikke at støvfilter er nødvendig - det kommer helt ann på hvor maskinen står og hvor støvete omgivelsene er og hvor ofte du vedlikeholder. Som regel er det viktigst på en servermaskin som gjerne skal stå i åresvis uten mye tilsyn.

 

Generellt sett for nymotens maskiner vil du ikke trenge mye kabinettvifter. SKjermkortet vil dumpe mest varme, men dumper det ut av kabinettet (denne genererer sin egen luftflyt må du også tenke på) slik at det ikke teller mye med i den interne temperaturen. En eller to inntake vifter (på veldig lav RPM for å redusere støy) burde egentlig holde lenge. Du kan alltids legge til flere senere ved behov. Du får "reduced returns" jo høyere RPM vifter du har, og mer støy i tillegg, så generellt sett kommer du veldig langt med en eller to veldig lav RPM vifter som du forhåentligvis ikke kan høre mye til uansett.

 

Husk at jo større vifte jo mer luftflyt får du i forhold til støy. Bedre med en stor enn 2 små, så hold deg egentlig unna alt som er under 120x120mm. Når jeg bygger selv går jeg ofte for en enkelt giganto-vifte på 220x220mm++ men det er skjeldent mulighet for i de fleste kabinetter uten modding eller at du kjøper et kabinett som spesifikt har denne muligheten.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktisk ikke på at Viften fra grafikkortet også skubber ut luft fra kabinettet, selv om det eventuelt (ved innkjøp av vannbasert kjøleblokk) ikke vil være ett problem.

 

Planen var altså å kjøpe en 420 radiator til toppen av kabinettet, den vil da ta i bruk 3 * 140 vifter som skubber luft ut. Dette må kompenseres for med 3 ekstra 140mm vifter som suger inn luft. ie vil jeg ha 3 som skubber ut i topp, 2 som trekker inn i bunn, og 2 som trekker inn i front, i tillegg til grafikkort vifte (PSU har egen 'loop'). Det burde sørge for litt overtrykk (gitt at en av de 140mm viftene i front trekker inn mer enn gfx viften skubber ut).

 

Spørsmålet da var hvordan dette ville bli påvirket om jeg setter 6 stykke vifter i push/pull ved radiatoren i topp. Push/Pull prinsipp vist her:Push-Pull.jpg

Radiator + push vifte vil da ligge inne i kabinettet (i toppen), mens pull viften vil ligge i ett eget rom 'over' kabinettet.

 

Meningen her er vel å få mer bevegelse i luften rundt 'finnene' i radiatoren(?). Jeg kan ikke tenkte meg at dette vil tilsvare 6 separate vifter som suger ut luft, men jeg vil likevel tro at de 3 siste viftene som settes i 'pull' i toppen i det minste vil ha en liten påvirkning på trykket i kabinettet?

Endret av eiriksfa
Lenke til kommentar

Godt spørsmål det... om det er mer "effektivt" (med hennsyn til luftflyt/støy) med push/pull i stedet for en enkelt vifte med høyere RPM. Dette vet jeg ikke svaret på - men det finnes helt sikkert noen som har testet det på en eller annen entusiastside om du googler litt. Det jeg kan si er at generellt sett så er "push" mer effektivt for luftstrøm gjennom en radiator/kjøleribbe i forhold til "pull". Dette har jeg sett mange tester på i forskjellige sammenhenger, og selv om forskjellene normalt ikke er fryktelig store så vinner "push" så og si alltid, så om du bare skal dekke en side direkte mot radiatoren så foretrekk det dersom du ikke har andre faktorer å ta hennsyn til.

 

Min tanke om saken er at dette virker som overkill - for mange vifter. Jeg ville heller satset på å ha èn vifte pr seksjon av radiatoren, og så hatt de andre viftene (1-2) som kabinett-inntake vifter andre steder i kabinettet - ideelt sett på "motsatt side" av kabinettet - nær bunnen for eksempel dersom radiatoren er i toppen slik at du får littegranne luftstrøm i kabinettet generellt. Viftene på radiatoren vil jobbe litt tyngre pga. radiatoren i forhold til evt. inntake vifter.

 

Selv om de andre viftene ikke står rett ved radiatoren så vil de jobbe i "medvind" i forhold til radiatoren og hjelpe på luftgjennomstrømningen der pga. de er med å skape overtrykk (eller ihvertfall redusere udertrykk, avhengig av viftebalansen). De trenger altså ikke å stå rett på radiatoren for å hjelpe radiatoren (selv om det er nok et visst forhold der med tanke på effekt).

 

6 vifter til radiatoren virker ihvertfall som litt overkill, og med tre i stedet så kan du også ha litt mer fleksibilitet i forhld til å lage det penere (ikke synlige vifter på utsiden) eller mer rom i boksen om det er trangt om plass. Jeg mistenker også at doble vifter også ikke nødvndigivs er helt ideelt i forhold til at det blokkerer tross alt en betydelig vel av overflaten - og dermed luftflyt. Jeg tror heller at du bør passe på god shrouding av viften slik at den viften du bruker fungerer effektivt og ikke "lekker" luft mellom viften og radiatoren på siden. Du bør ha med i tankene at 2 vifter på X antall desibel produserer flere desibel samlet enn bare èn vifte. Det er desverre ikke slik at 6 vifter på 24dB bare produserer 24dB, så det er ikke nødvendigvis bare bra å lesse på flere vifter. Kan være at en enkelt litt raskere vifte gjør jobben bedre i så fall.

 

Jeg nevner igjen at for radiatorer (og kjøleribber generellt) så kommer du langt med relativt lite luftflyt - og mer luftflyt gir veldig fort reduced returns, så bare vær forsiktig med at ikke ender opp med et vifte-hylekor for at CPUen din skal kjøre 2 celcius kaldere... det er det ikke verdt.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt spørsmål det... om det er mer "effektivt" (med hennsyn til luftflyt/støy) med push/pull i stedet for en enkelt vifte med høyere RPM. Dette vet jeg ikke svaret på - men det finnes helt sikkert noen som har testet det på en eller annen entusiastside om du googler litt. Det jeg kan si er at generellt sett så er "push" mer effektivt for luftstrøm gjennom en radiator/kjøleribbe i forhold til "pull". Dette har jeg sett mange tester på i forskjellige sammenhenger, og selv om forskjellene normalt ikke er fryktelig store så vinner "push" så og si alltid, så om du bare skal dekke en side direkte mot radiatoren så foretrekk det dersom du ikke har andre faktorer å ta hennsyn til.

 

Min tanke om saken er at dette virker som overkill - for mange vifter. Jeg ville heller satset på å ha èn vifte pr seksjon av radiatoren, og så hatt de andre viftene (1-2) som kabinett-inntake vifter andre steder i kabinettet - ideelt sett på "motsatt side" av kabinettet - nær bunnen for eksempel dersom radiatoren er i toppen slik at du får littegranne luftstrøm i kabinettet generellt. Viftene på radiatoren vil jobbe litt tyngre pga. radiatoren i forhold til evt. inntake vifter.

 

Selv om de andre viftene ikke står rett ved radiatoren så vil de jobbe i "medvind" i forhold til radiatoren og hjelpe på luftgjennomstrømningen der pga. de er med å skape overtrykk (eller ihvertfall redusere udertrykk, avhengig av viftebalansen). De trenger altså ikke å stå rett på radiatoren for å hjelpe radiatoren (selv om det er nok et visst forhold der med tanke på effekt).

 

6 vifter til radiatoren virker ihvertfall som litt overkill, og med tre i stedet så kan du også ha litt mer fleksibilitet i forhld til å lage det penere (ikke synlige vifter på utsiden) eller mer rom i boksen om det er trangt om plass. Jeg mistenker også at doble vifter også ikke nødvndigivs er helt ideelt i forhold til at det blokkerer tross alt en betydelig vel av overflaten - og dermed luftflyt. Jeg tror heller at du bør passe på god shrouding av viften slik at den viften du bruker fungerer effektivt og ikke "lekker" luft mellom viften og radiatoren på siden. Du bør ha med i tankene at 2 vifter på X antall desibel produserer flere desibel samlet enn bare èn vifte. Det er desverre ikke slik at 6 vifter på 24dB bare produserer 24dB, så det er ikke nødvendigvis bare bra å lesse på flere vifter. Kan være at en enkelt litt raskere vifte gjør jobben bedre i så fall.

 

Jeg nevner igjen at for radiatorer (og kjøleribber generellt) så kommer du langt med relativt lite luftflyt - og mer luftflyt gir veldig fort reduced returns, så bare vær forsiktig med at ikke ender opp med et vifte-hylekor for at CPUen din skal kjøre 2 celcius kaldere... det er det ikke verdt.

 

-Stigma

 

Leste meg litt opp på push vs pull vs push/pull og ser ut til å ha kommet frem til at push og pull skulle være like effektivt i ett 'perfekt' system, men push vil som oftest være mer effektivt i praksis da vifter i pull trekker inn luft fra andre plasser enn under radiatoren. Å sette vifter i pull vil gjøre det enklere å rengjøre, da støvet legger seg på siden av radiatoren hvor det ikke er noen vifter (i forhold til i push, hvor støvet vil legge seg mellom radiator og vifte).

 

Push/pull vil ikke føre til at det blir flyttet større mengder luft, men det statiske trykket mellom viftene (og derfor i radiator) blir større, som fører til bedre kjøling. Forskjellen her vil variere ut ifra hvilke vifter som blir brukt, og tykkelsen på radiatoren. Det skal være mulig å kjøre vifter på enda lavere rpm (slik at det blir stillere enn ved bruk at bare push eller pull) og likevel oppnå litt lavere temperaturer, men forskjellen vil være så liten at det egentlig ikke er noen grunn til å bruke penger på dette (med mindre man vil ha det 'perfekt').

 

Så jeg tror da jeg vil bytte ut de 5 viftene nevnt over med 3 Noctua NF-A14 FLX (høyere statisk trykk, veldig stille), og plassere de på enten push eller pull sammen med radiator i toppen av kabinettet. De 4 viftene som følger med kabinettet flytter jeg da til bunnen/front av kabinettet for å trekke luft inn.

 

 

 

Jeg kommer nok til å gå for NZXT kabinettet, om jeg kan få tak i Matte Black

Ta en titt på Phantom 530, mener den skal sluke en del rads og er generelt ganske smart kasse.

 

 

Det er nok litt lite, i tillegg er jeg ikke helt fan av looken (litt mye plast etc). Foretrekker kabinetter som iallefall er 'litt' stilrene. Men takk for tips uansett!

Endret av eiriksfa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fortsetter bare med denne tråden jeg, siden den fortsatt ligger så langt oppe.

 

Jeg endret litt på ordren og byttet ut tank + pumpe til en pumpe + bay res, for enkelhets skyld. Har også ombestemt meg litt, så jeg har også kjøpt nytt grafikkort + kjøleblokk til dette. Har mottatt noen av delene nå men venter fortsatt på deler som f'eks, i7 4790k (burde vel bli sendt i løpet av uken som kommer).

 

Kabinettet virket stort og greit, flyttet litt rundt på vifter etc for å få de plassert der jeg ville ha det. Jeg tok fra hverandre store deler av kabinettet og begynte å rote rundt for å finne en fin plassering til radiator (tok fra hverandre mer enn det som var nødvendig, da det lå en løs skrue i ett hulrom i toppen av kabinettet..).

 

Problemet mitt denne gangen ligger i justeringen av skuehullene i toppen av kabinnettet, der er 12 skruehull i radiatoren, men jeg får bare justert til slik at jeg ikke kan skru inn mer enn 4 for å feste det til kabinettet. (Bilde): GcjkSYz.jpg

 

Dette er altså det beste jeg har fått til hittil. De fire skruene klarer fint å holde oppe radiatoren, men jeg vil likevel gjerne forsøke å legge til noe støtte på sidene. Jeg ville også hatt problemer med å feste vifter på toppen av kabinettet, ved bruk av skruer. Men dette tror jeg kan fikses ved å bruke Noctuas gummifester. Det blir uansett ett problem jeg kan ta senere, da jeg vil feste viftene i bunnen av radiatoren nå i første omgang.

 

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få festest radiatoren litt bedre? Jeg har ingenting i mot å modifisere på kabinettet på noen måte. Kan også ta flere bilder om ønskelig.

 

 

 

Lenke til kommentar

PC er nå satt opp (legger ut litt bilder senere i dag). Temp ved idle ligger på mellom 25-30c for både cpu og grafikkort. Ingen av delene er overklokket utenfor 'standaren'. Jeg husker ikke helt va hastigheten lå på, men jeg tror det grafikkortet ble automatisk 'boostet' til en frekvens på rundt 1070MHz. cpu (4790k) har da selvfølgelig en boost på 4400MHz (tror den lå på 1.22V).

 

Etter en stund med diverse benchmark programmer lå grafikkort på mellom 35 og 40c (load), cpu lå på 65c ved prime95 sensor testing...

 

Jeg vet ikke helt hva som er 'normal' temperatur ved vannkjøling, men 65c ved 4.4gHz er ikke langt unna min gamle i5 2500k på luft ved samme hastighet (70c). Så 65c mener jeg var litt mye (?), 37-38c på grafikkort mener jeg igjen var overraskende lite (?).

 

Der var også en ganske drøy coil-whine fra grafikkort ved benchmarking, skal prøve å klokke litt opp og ned manuelt for å skjekke om det er frekvens-relatert. Har forsåvidt heller ikke prøvd grafikk-tunge spill enda, vil være litt irriterende om den forekommer under spilling.

Lenke til kommentar

Hadde selv en stund planer om å få tak i vannkjøling. Kjøpte samme kabinettet som deg. Oppdaget fort at Nzxt hadde gjort alt halvveis med Switch 810 med tanke på at det er ment for vannkjøling. Eneste stedet hvor det så å si er 100% klart for å sette inn en radiator uten at det skal by på vesentlig problemer er i bunnen av kabinettet. At de fortsatt selger kabinettet med den idiotiske topp platen er meg en gåte.

 

Her er toppen på kabinettet som du egentlig skulle hatt: 2eExAig.jpg

Den fikk jeg forsåvidt gratis ved å henvende meg til Nzxt å spørre hvordan i alle dager kraken x60 skulle monteres?

 

At en blir nødt til å modde, (nesten over alt), ett kabinett som i utgangspunktet er ment for vannkjøling, for at en skal kunne ha vannkjøling på innsiden av kabinettet viser til at det gikk litt fort unna i svingene under produksjonen.

 

Vet ikke hva som er normalt å få av temp når en kjører Prime95, men det har en tendens til å bli litt hett. Selv kjører jeg 4670k på 4.6ghz med 1.34v med luft kjøler stabilt, så langt i alle fall. Høyeste tempen jeg har sett er litt over 70c under mitt bruk. Under stabilitet testing var den på ca 80c+.

Lenke til kommentar

Kabinettet har jeg hatt litt diverse problemer med ja....

 

- Det fulgte med masse skruer, men ingen til å feste hovedkortet med (har gått for en litt halveisløsning der nå. Brukte skruer fra tidligere kabinett, men jeg burde ha brukt noen gummifester mellom hovedkortet og kabinett da det er litt for stort mellomrom uten (ie. jeg bøyer hovedkortet litt sånn som det er nå).

 

- Problemer med radiator som nevnt over.

 

- Løs skrue som absolutt ikke skulle vært der (også nevnt over).

 

- Liten plass til slanger fra radiator i topp. Om jeg skulle festet radiator med slanger bak i kabinettet ville hovedkortet vært i veien. Jeg gikk derfor for å feste den med slanger i front. For å få til dette måtte jeg kutte vekk store deler av festet til 5.25'' brackets (ie, cd-rom etc). Denne delen var sveiset fast, så det måtte bokstavelitat kuttes vekk. Jeg skal alikevel fint få plass til både reservoar og viftestyring der.

 

Får vel ta å be de om å sende meg tilsvarende topp som du nevnte over jeg også.

Lenke til kommentar

Ye, kabinettet er vel ikke spesielt dyrt i forhold til størrelsen iallefall. Men jeg vet ikke om jeg vil klassifisere det som ett billigkabinett likevel. Jeg som sagt uansett ikke noe i mot å modde litt, men ville foretrekke om det fulgte med alt av nødvendige deler.

 

Venter for øyeblikket på en viftekontroll, det bråker ganske mye med 7 vifter som står på fullt.... Gidder ikke åpne opp får å ta bilder før jeg mottar dette, så blir noen dager til. (Om det i det hele tatt er noen som skulle være interresert i bilder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...