Gå til innhold

Har jeg noen utdanningsmuligheter?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er 21 år og står til dags dato uten noe utdanning. Jeg har 1 fullført år på vgs Bygg & Anlegg.

 

Årene uten skole raste forbi og jeg er nå i jobb uten mulighet for å slutte fordi jeg har en del utgifter som må betales. (Leilighet, bil osv.) Jeg er veldig klar for utdannelse, men syns det er fryktelig vanskelig å komme tilbake i. Jeg er ikke ute etter 3 år på vgs i en alder av 21.

Er det noe voksenutdanning jeg kan ta i min alder?

Jeg vil hovedsaklig ha generell studiekompetanse.

Kan jeg ta utdanningen min på spesielle vilkår?

 

Setter pris på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle har muligheter til å slutte om de bare vil nok. Hvis du ikke vil nok så blir valget ditt å ta fag som privatist for å få generell studiekompetanse og så ta det derifra. Påbygg for yrkesfag er ett år fulltidsstudie, så du vil kanskje bruke 2 år eller hvertfall minst 1 år(da med mye selvstudium) og vil få en del tenketid i forhold til utdanning videre.

Lenke til kommentar

Du kan ta fag som privatist, og søke deg inn på 23/5-regelen. Du trenger da eksamener i norsk, engelsk, matte, samfunnsfag, historie og naturfag, samt 5 år med praksis (som kan være en blanding av jobb, skole etc) og være over 23 år det året du søker på høyere utdanning. Selv er jeg 26 og driver med dette nå, har mine siste to eksamener i morgen og på onsdag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan ta fag som privatist, og søke deg inn på 23/5-regelen. Du trenger da eksamener i norsk, engelsk, matte, samfunnsfag, historie og naturfag, samt 5 år med praksis (som kan være en blanding av jobb, skole etc) og være over 23 år det året du søker på høyere utdanning. Selv er jeg 26 og driver med dette nå, har mine siste to eksamener i morgen og på onsdag.

Mange kommuner/fylker har også "voksenskole", i oppland har man for eksempel OPUS. Her får man litt undervisning, og man har derfor elevstatus. Dermed skal man ikke opp til eksamen i alle fag, som er tilfelle når man er privatist. Det gjør belastningen litt mindre, og i tillegg at man får litt hjemmeoppgaver kan gjøre at man har høyere motivasjon til å lese opp.

Lenke til kommentar

Støtter forslaget 23/5 regelen over. Da er det bare de nevnte fagene du behøver å ta, og dette kan du enkelt gjøre ved siden av jobben (på kveldstid) frem til du blir 23. Du må da ha fem års arbeidserfaring, det ene vgs året ditt teller med. Og innen du er 23, har du vel fire år med fulltidsjobb?

Lenke til kommentar

Støtter forslaget 23/5 regelen over. Da er det bare de nevnte fagene du behøver å ta, og dette kan du enkelt gjøre ved siden av jobben (på kveldstid) frem til du blir 23. Du må da ha fem års arbeidserfaring, det ene vgs året ditt teller med. Og innen du er 23, har du vel fire år med fulltidsjobb?"

23/5 regelen, du skal være over 23 år, og ha 5 år yrkeserfaring. I yrkeserfaringen kan man ofte få godkjent skoleår, militærtjeneste og folkehøyskole. Det stilles dog krav til en litt sammenhengende yrkeserfaring, dvs at mange små stubber av korte ansettelsesforhold(under 3måneder) ikke godkjennes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...