Gå til innhold

Hvor mye over nominell strøm kan en kjøre en motor?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Lurer på hvor mye over nominell strøm kan en kjøre en motor?

Hvilke skader om noen tar motoren av og kjøre 10% over nominell strøm?

Motoren slår først ut ved 100% oppvarming av motor.

 

Motor info: Nominell effekt 200 kW

Nominell strøm 351 A

 

Avlest data: Effekt 112% 224 kW

Strøm 108% 379 A

Cos phi 0,86

Oppvarming av motor 94%

 

På forhånd takk.

 

Petter

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tuller du:

 

Nominell strøm, In er strømmen som står oppgitt på motoren med nominell last. som later til å være 351A

 

 

hvor leser du av 94% oppvarming? Det var en rar måleenhet.

 

hvis motoren er sikret som den skal går sikringene før motoren tar skade, å kjøre på 110prosent er ikke farlig i kortere intervaller.

Lenke til kommentar

Jeg tror, hvis jeg synser riktig, at det er en termistor i motoren og det er den som er avlest til 94% av maksimal oppvarming mens motoren går med en strøm som er 108% av In.

 

Hvis forholdet mellom strømtrekk og oppvarming er helt lineært så vil motoren nå 100% oppvarming på 403A. Dette forutsetter dog at den er 0% oppvarmet når det ikke går strøm i motoren. Dog tviler jeg på at denne framgangsmåten faktisk fungerer i praksis.

Hvor mye motoren blir oppvarmet avhenger av omgivelsestampereturen, jeg misstenker at den er lavere enn det som det er tatt høyde for når motoren ble utviklet.

 

For å svare på hvor vidt motoren blir skadet av å kjøre på overbelasting: Den tåler det så lenge temperaturen i viklingene ikke blir for høy. Det er lakken på viklingene som svikter når en motor blir brent.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at når slike motordata blir satt, taes det det mange hensyn. F. eks. omgivelsestempratur, om motoren skal kunne males, ting som kan redusere luftgjennomstrømming, levetid osv. Om du øker pådrag noen få %, og dermed strøm inn, er det antagligvis lagrenes levetid som det spises mest av, men statorviklinger har heller ikke godt av det. Er også enig at % oppvarming høres rart ut, hva skjer om du kommer under 0%?

Lenke til kommentar

Motoren skal ikke kjøres over nominell verdi, hvis den gjør dette er det en feil som forårsaker sakking.

Hvis motorvernet er riktig innstilt skal det slå ut hvis det kan oppstå noen fare grunnet varmegang.

Disse verdiene du lister opp (200kW og 351A), hvor kommer de fra? Det stemmer ikke overens med nettspenning 230 eller 400V.

Lenke til kommentar

Motoren skal ikke kjøres over nominell verdi, hvis den gjør dette er det en feil som forårsaker sakking.

Hvis motorvernet er riktig innstilt skal det slå ut hvis det kan oppstå noen fare grunnet varmegang.

 

Disse verdiene du lister opp (200kW og 351A), hvor kommer de fra? Det stemmer ikke overens med nettspenning 230 eller 400V.

 

U x I x Cos phi x rot av 3 = 400 x 351 0,823 x 1,73 = 200.000W.

400V stemmer bra med Cos phi = 0,823.

Lenke til kommentar

 

U x I x Cos phi x rot av 3 = 400 x 351 0,823 x 1,73 = 200.000W.

400V stemmer bra med Cos phi = 0,823.

 

Det er den tilsynelatende strømmen som oppgis på merkeskiltet, du regner ut den aktive.

Mao. det er den tilsynelatende strømmen som er relevant mtp. varmegang, ikke den aktive.

Lenke til kommentar

Motoren skal ikke kjøres over nominell verdi, hvis den gjør dette er det en feil som forårsaker sakking.

Hvis motorvernet er riktig innstilt skal det slå ut hvis det kan oppstå noen fare grunnet varmegang.

 

Disse verdiene du lister opp (200kW og 351A), hvor kommer de fra? Det stemmer ikke overens med nettspenning 230 eller 400V.

 

Det er ingen feil som forårsaker sakking.

LAST forårsaker sakking, sakking forårsaker høyere strømtrekk som igjen opprettholder momentet etter den økte lasten.

 

 

Jeg ville aldri kjørt en motor i denne størrelsen i 10% overlast i mer enn noen få minutter, og selv da hadde jeg vært svært ubekvem.

Er det kjølehus på motoren hvor det kan monteres ekstra vifter? I så fall er det muligheter til å øke strømtrekket.

 

Som tidligere nenvt så er det viklingsisolasjonen som ikke tåler varme. Levetiden blir også *drastisk* redusert av å kjøre opptil merketemperatur (kan trådstarter oppgi isolasjonsklasse? G, H etc?)

Lenke til kommentar

 

 

U x I x Cos phi x rot av 3 = 400 x 351 0,823 x 1,73 = 200.000W.

400V stemmer bra med Cos phi = 0,823.

 

Det er den tilsynelatende strømmen som oppgis på merkeskiltet, du regner ut den aktive.

Mao. det er den tilsynelatende strømmen som er relevant mtp. varmegang, ikke den aktive.

 

 

Hva mener du egentlig her?

Strøm på merkeskiltet sammenfaller noen lunde med aktivt strømtrekk. Merkeskiltet oppgir avgitt mekanisk effekt på aksling, så et sted mangler det ca 10-20 kW.

 

toreae har ikke regnet på aktiv strøm. cos phi i formelen vil ta hånd om dette for han når han får et svar gitt i aktiv effekt.

Lenke til kommentar

 

 

 

U x I x Cos phi x rot av 3 = 400 x 351 0,823 x 1,73 = 200.000W.

400V stemmer bra med Cos phi = 0,823.

 

Det er den tilsynelatende strømmen som oppgis på merkeskiltet, du regner ut den aktive.

Mao. det er den tilsynelatende strømmen som er relevant mtp. varmegang, ikke den aktive.

 

 

Hva mener du egentlig her?

Strøm på merkeskiltet sammenfaller noen lunde med aktivt strømtrekk. Merkeskiltet oppgir avgitt mekanisk effekt på aksling, så et sted mangler det ca 10-20 kW.

 

toreae har ikke regnet på aktiv strøm. cos phi i formelen vil ta hånd om dette for han når han får et svar gitt i aktiv effekt.

 

På merkeskiltet til en motor er den effekten som er oppgitt avgitt effekt(aktiv/P2) , dvs. den effekten man får nyttigjort ut på akslingen. Strømmen som er opplyst på merkeskliltet er deritmot den tilsynelatende strømmen, og danner grunnlag for kabeldimensjoneringen.

 

Jeg er klar over at han har beregnet aktiv effekt, men det er den tilsynelatende effekten/strømmen som må tas i betraktning når trådstarter spør om hvilke skader det vil skape å kjøre motoren med 10% overlast.

 

 

 

Motoren skal ikke kjøres over nominell verdi, hvis den gjør dette er det en feil som forårsaker sakking.

Hvis motorvernet er riktig innstilt skal det slå ut hvis det kan oppstå noen fare grunnet varmegang.

 

Disse verdiene du lister opp (200kW og 351A), hvor kommer de fra? Det stemmer ikke overens med nettspenning 230 eller 400V.

 

Det er ingen feil som forårsaker sakking.

LAST forårsaker sakking, sakking forårsaker høyere strømtrekk som igjen opprettholder momentet etter den økte lasten.

 

 

Jeg ville aldri kjørt en motor i denne størrelsen i 10% overlast i mer enn noen få minutter, og selv da hadde jeg vært svært ubekvem.

Er det kjølehus på motoren hvor det kan monteres ekstra vifter? I så fall er det muligheter til å øke strømtrekket.

 

Som tidligere nenvt så er det viklingsisolasjonen som ikke tåler varme. Levetiden blir også *drastisk* redusert av å kjøre opptil merketemperatur (kan trådstarter oppgi isolasjonsklasse? G, H etc?)

 

Litt upresist av meg, ved feil mente jeg f.eks. tyngre last en hva motoren er ment for.

 

 

NEK 410 anbefaler å stille inn motorvernet på 105-120 av nominell verdi. Dette gjelder derimot for maritime installasjoner, men regner med at de norske kravene til dimensjonering av kabler er såpass romslige at en overlast på opp til 20% ikke vil skape probilemer (muligens for tverrsnittet på viklingene, men ikke tilførselsledningene). I2 karakteristikken for boliger ligger jo derimot på 45% overlast for utløsning i løpet av 1 time, noe som forteller at kabeldimensjonering i henhold til NEK 400 burde tåle en overlast på 113%, da I1 verdien er satt til 1,13.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

U x I x Cos phi x rot av 3 = 400 x 351 0,823 x 1,73 = 200.000W.

400V stemmer bra med Cos phi = 0,823.

 

Det er den tilsynelatende strømmen som oppgis på merkeskiltet, du regner ut den aktive.

Mao. det er den tilsynelatende strømmen som er relevant mtp. varmegang, ikke den aktive.

 

 

Hva mener du egentlig her?

Strøm på merkeskiltet sammenfaller noen lunde med aktivt strømtrekk. Merkeskiltet oppgir avgitt mekanisk effekt på aksling, så et sted mangler det ca 10-20 kW.

 

toreae har ikke regnet på aktiv strøm. cos phi i formelen vil ta hånd om dette for han når han får et svar gitt i aktiv effekt.

 

På merkeskiltet til en motor er den effekten som er oppgitt avgitt effekt(aktiv/P2) , dvs. den effekten man får nyttigjort ut på akslingen. Strømmen som er opplyst på merkeskliltet er deritmot den tilsynelatende strømmen, og danner grunnlag for kabeldimensjoneringen.

 

Jeg er klar over at han har beregnet aktiv effekt, men det er den tilsynelatende effekten/strømmen som må tas i betraktning når trådstarter spør om hvilke skader det vil skape å kjøre motoren med 10% overlast.

 

 

 

Motoren skal ikke kjøres over nominell verdi, hvis den gjør dette er det en feil som forårsaker sakking.

Hvis motorvernet er riktig innstilt skal det slå ut hvis det kan oppstå noen fare grunnet varmegang.

 

Disse verdiene du lister opp (200kW og 351A), hvor kommer de fra? Det stemmer ikke overens med nettspenning 230 eller 400V.

 

Det er ingen feil som forårsaker sakking.

LAST forårsaker sakking, sakking forårsaker høyere strømtrekk som igjen opprettholder momentet etter den økte lasten.

 

 

Jeg ville aldri kjørt en motor i denne størrelsen i 10% overlast i mer enn noen få minutter, og selv da hadde jeg vært svært ubekvem.

Er det kjølehus på motoren hvor det kan monteres ekstra vifter? I så fall er det muligheter til å øke strømtrekket.

 

Som tidligere nenvt så er det viklingsisolasjonen som ikke tåler varme. Levetiden blir også *drastisk* redusert av å kjøre opptil merketemperatur (kan trådstarter oppgi isolasjonsklasse? G, H etc?)

 

Litt upresist av meg, ved feil mente jeg f.eks. tyngre last en hva motoren er ment for.

 

 

NEK 410 anbefaler å stille inn motorvernet på 105-120 av nominell verdi. Dette gjelder derimot for maritime installasjoner, men regner med at de norske kravene til dimensjonering av kabler er såpass romslige at en overlast på opp til 20% ikke vil skape probilemer (muligens for tverrsnittet på viklingene, men ikke tilførselsledningene). I2 karakteristikken for boliger ligger jo derimot på 45% overlast for utløsning i løpet av 1 time, noe som forteller at kabeldimensjonering i henhold til NEK 400 burde tåle en overlast på 113%, da I1 verdien er satt til 1,13.

 

 

 

Jeg er stort sett enig med deg, jeg stusset bare på hva du hadde imot beregningen av aktiv effekt. Den hadde ingenting med temperatur etc å gjøre, og er korrekt fremgangsmåte (for tilført effekt).

 

Jeg har ikke sett noe særlig i NEK410 på tross av at jeg utelukkende jobber i maritime installasjoner. Hovedsaklig fordi jeg jobber utenfor europa, og litt fordi det ikke finnes motorvern for motorene jeg jobber med. (Dessuten er ikke selve installasjonen mitt problem.)

 

Anyways, poenget mitt er at jeg gjerne vil se der det står at man skal stille inn til 105-120 av nominell strøm. Det jeg har hørt de gangene slikt blir diskutert er at motorvern stilles til nominell strøm, punktum.

(angående dette unngår jeg gjerne en diskusjon om hvor mye den faktisk tåler over hvor langt tidsrom før motoren dør, som regel er det levetiden som får den største støyten)

 

Husinstallasjon og kabler har forøvrig absolutt ingenting å gjøre i denne sammenhengen. Isolasjonen i en motorvikling og til en huskabel er så forskjellig at det kunne du spart deg for :)

 

 

Forøvrig interessant at trådstarter har en slags temperaturfeedback. Hvis dette er PT100-elementer som har en representativ måling av temperaturen i stator, så kan dette brukes ved kjøring i overlast.

 

Motorens designtype er forøvrig relevant her. S1 er vanligst, noe som tilsier at den kan kjøres med nominell strøm kontinuerlig "i all evighet", men andre kjøretyper tillater kun intervalldrift ved nominelle verdier også videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Anyways, poenget mitt er at jeg gjerne vil se der det står at man skal stille inn til 105-120 av nominell strøm. Det jeg har hørt de gangene slikt blir diskutert er at motorvern stilles til nominell strøm, punktum.

NEK 410 Del 202 - 8.6.5, hvis du leser NEK410.

Mulig at dette er kun viktige forbrukere som allerede er dimensjoner for en viss overlast, det husker jeg ikke.

 

Endret av Remlow
Lenke til kommentar

 

 

U x I x Cos phi x rot av 3 = 400 x 351 0,823 x 1,73 = 200.000W.

400V stemmer bra med Cos phi = 0,823.

 

Det er den tilsynelatende strømmen som oppgis på merkeskiltet, du regner ut den aktive.

Mao. det er den tilsynelatende strømmen som er relevant mtp. varmegang, ikke den aktive.

 

 

Mulig jeg er gammel, men i min verden er strøm og spenning altid reelle, effekt kan være tilsynelatende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...