Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk i matte


Anbefalte innlegg

Hei

 

FIkk beskjed av læreren min idag om at jeg var i fare for å få stryk i matte faget. (VG1)

 

Jeg har hatt 7 prøver/vurderinger hvor jeg har fått 3,3,3,4,1,1,1+.

Den ene prøven som jeg fikk karakteren 1 på, gjorde jeg men leverte inn feil fil uten at jeg visste noe om det, og jeg hadde nok fått minimum karakteren 3. Når jeg fant ut om det (idag) var ikke læreren intressert i å se på den. Fikk også beskjed om at jeg kunne stryke i faget idag uten at det egentlig er flere vurderinger igjen.

 

Fikk derimot lov til å ta en prøve imorgen som kan handle om alle kapittelene vi har gjennomgått. Fikk tilbud om det og det var under 1 dag til prøven skal være. Er mye min egen feil, ja. Men har jeg noe å gå på om jeg får stryk med tanke på en eventuell klage på karakteren?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ståkarakterene er vel sikkert tidlig på året, typ før jul? Det er vel vanlig praksis å kun ta utgangspunkt i nåværende semester. Den siste karakteren er vel sikkert tentamen også? Altså 1+ på tentamen. Karakterene dine tilsvarer stryk, så du er veldig heldig som får enda en sjanse, så du bør absolutt ikke klage på at du får vite om det dagen før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men har jeg noe å gå på om jeg får stryk med tanke på en eventuell klage på karakteren?

 

Nei. Det er kompetansen ved slutten av skoleåret, altså nå, som betyr noe for karakteren. Stryker du på den prøven, kan læreren fint gi deg stryk. Du kan klage, men kommer neppe noen vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du har rett til å motta en skriftlig advarsel på at du står i fare for å stryke. Slik at du da har muligheten til å forberede deg.

 

Denne skulle du isåfall hatt for en liten stund siden

 

Karakteren 1 på de siste tre prøvene er da advarsel nok, og jeg vil be deg finne den paragrafen som setter ned krav om skriftlig advarsel ved fare for stryk. Stryk er heller ikke det samme som IV (da har man krav på varsel).

 

Går man fra 3-4 til 1 bør man selv fint skjønne at noe er fryktelig galt, og jobbe for å forbedre karakteren. Gjør man ikke det vil jeg påstå (i helt uformell forstand) at man har spilt sin sjanse.

 

 

Hvis du risikerer å ikke få karakter på grunn av fravær, eller å bli satt ned i orden eller atferd (eller begge), må du og dine foreldre/foresatte (hvis du er under 18) få beskjed om det i tide til at du kan forbedre deg. Du har ikke lenger krav på skriftlig varsel hvis du risikerer karakteren 1, men husk at skolen skal ha gitt deg begrunnelse og veiledning underveis, slik at du skal kunne forbedre deg.

 

 

http://elevombud.no/elev/rettigheter-i-offentlig-skole/#toc-vurdering

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det var en gammel eksamen. Hvor jeg bare gjorde del 1. Var vel omtrent 15-20 oppgaver som omhandlet alt fra derivasjon, trigonometri/geometri, logaritmelikninger, likningssett, ulikheter, sannsynlighet, til diverse funksjoner. Som er det jeg kommer på nå.

 

Jeg satt vel i 2 timer...

Endret av Fierro12
Lenke til kommentar

Vel det var en gammel eksamen. Hvor jeg bare gjorde del 1. Var vel omtrent 15-20 oppgaver som omhandlet alt fra derivasjon, trigonometri/geometri, logaritmelikninger, likningssett, ulikheter, sannsynlighet, til diverse funksjoner. Som er det jeg kommer på nå.

 

Jeg satt vel i 2 timer...

 

Hvordan kan du få 4 når du kun gjorde del 1? Del 1 teller kun 40 prosent som tilsvarer en 2'er - eller en 3'er dersom du er heldig.

Lenke til kommentar

 

Vel det var en gammel eksamen. Hvor jeg bare gjorde del 1. Var vel omtrent 15-20 oppgaver som omhandlet alt fra derivasjon, trigonometri/geometri, logaritmelikninger, likningssett, ulikheter, sannsynlighet, til diverse funksjoner. Som er det jeg kommer på nå.

 

Jeg satt vel i 2 timer...

 

Hvordan kan du få 4 når du kun gjorde del 1? Del 1 teller kun 40 prosent som tilsvarer en 2'er - eller en 3'er dersom du er heldig.

 

Fordi han bare skulle gjøre del 1. Han sa ikke noe om at han skulle gjøre del 2.

Lenke til kommentar

Jamfør §3-2 i Forskrift til opplæringslova står det blant annet:

 

Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i faget.

 

Din karakter ved skoleslutt skal altså vise til kompetansen din opp mot alle kompetansemålene som er beskrevet i læreplanen din. Siden du nå har hatt en prøve som inneholder store deler av pensum, så skal du være på trygg grunn.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...