Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] HJELP!(Noen som har hatt denne realfagkombinasjonen og/eller skal studere medisin?)


Anbefalte innlegg

Jeg går i tredjeklasse nå og har hatt R1, bio, kjemi og fysikk i første. Fortsatte videre med R2, bio2 og kjemi2. For å komme inn i medisinstudiet trenger du ikke nødvendigvis R1 dersom du heller tar S1+2, noe som jeg anbefaler, med mindre du vet du får 5 eller 6 i R1. Vil også komme inn på medisinstudiet, men tviler på at jeg har nok poeng til å komme inn med det samme, dessverre...

 

Jeg angrer på at jeg gikk videre med R2, da stoffet var mye vanskeligere og tyngre, så vel som at jeg må fokusere på andre fag i tillegg. R2 har ingen nytte for deg dersom du velger medisin. Hvis du bekymrer deg for at den første fagkombinasjonen din blir for tung, ta heller S1 og S2 (som tilsvarer R1) og kjemi, bio of fysikk (evt. IT istedenfor bio).

 

Fagene er mer krevende enn samfunnsfaglige fag, men er ikke like avansert som folk skal ha det til. Gode arbeidsvaner så er du sikra gode karakterer i dem ;)

 

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det høres litt heavy ut, men tør jeg å spørre hvorfor du ikke velger ett eller to enklere fag istedenfor å kjøre full pakke?

Jeg satser på å komme inn på medisinstudiet på UiO høsten 2016, og dette krever at jeg har r1, fysikk 1 og kjemi 1+2. I tillegg så vil jo alle realfagpoengene være til hjelp. Hvis jeg velger å ta fysikk 1 i tredjeklasse, er jeg låst til å velge r2 og kjemi 2(som jeg må ha uansett), for å få godkjent fordypning i to realfag, i tillegg til fysikk 1. Dette vil tilsammen gi 3.5 poeng. Med tanke på et realistisk snitt vil jeg da kunne gå ut med rundt 58,8 poeng(hvis jeg velger engelsk). Dette er dog litt risikabelt, da nedre poenggrense høst var 59,4 og vår 57,4. Velger jeg derimot full realfagpakke både andre og tredjeklasse, vil jeg kunne få rundt 59,5 poeng.

 

Har du erfaring med disse fagene?

 

 

Nei, har ikke erfaring med noen av dem, men jeg har tenkt å ta teknologi og forskningslære X, og to år med fysikk, R-matte og IT. Dette gir 4 ekstrapoeng

 

Den er grei. Begynner du på vg2 nå? Så nå at du har byttet navn, har jo deg som venn også. :) Men hva er forskjellen på ToF og ToF x?

 

 

Eneste forskjellen er at ToF X er et tretimersfag. :)

Lenke til kommentar

Jeg går i tredjeklasse nå og har hatt R1, bio, kjemi og fysikk i første. Fortsatte videre med R2, bio2 og kjemi2. For å komme inn i medisinstudiet trenger du ikke nødvendigvis R1 dersom du heller tar S1+2, noe som jeg anbefaler, med mindre du vet du får 5 eller 6 i R1. Vil også komme inn på medisinstudiet, men tviler på at jeg har nok poeng til å komme inn med det samme, dessverre...

 

Jeg angrer på at jeg gikk videre med R2, da stoffet var mye vanskeligere og tyngre, så vel som at jeg må fokusere på andre fag i tillegg. R2 har ingen nytte for deg dersom du velger medisin. Hvis du bekymrer deg for at den første fagkombinasjonen din blir for tung, ta heller S1 og S2 (som tilsvarer R1) og kjemi, bio of fysikk (evt. IT istedenfor bio).

 

Fagene er mer krevende enn samfunnsfaglige fag, men er ikke like avansert som folk skal ha det til. Gode arbeidsvaner så er du sikra gode karakterer i dem ;)

 

Håper dette var til hjelp :)

Tusen takk for svar, jeg går selvfølgelig for 6 i r1 :p . Men kan du si meg hva du får i alle fagene og gjerne poengsum også? Hvor hardt har du jobbet med disse fagene? :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Flere innspill? Har nå blitt sikrere på å velge engelsk framfor fysikk. Høres dette ut som et fornuftig valg?

Endte visst opp med å følge denne tråden jeg, så da irriterer jeg med ett svar til. Hvorfor ikke ta et 2klasse-realfag til, i stedet for engelsk? Typ geofag, IT, etc. Da får du det siste halve poenget.

 

Har nettopp sendt pm, men takk for innspillene.

 

Årsaken til at jeg ønsker å bytte ut fysikk med engelsk, er at all litteratur er på engelsk når det gjelder høyere utdanning. Vil liksom ikke angre på at jeg tok engelsk, bortsett fra at jeg mister 0,5 poeng. Er jeg fokusert nok skal det nok gå bra. Har forresten også tenkt på å ta spansk 3 som privatist i tredjeklasse. Da vil jeg få 1 poeng ekstra(er klar over at det er maks 4 poeng uansett) og en karakter ekstra, som vil bidra til å dra opp snittet.

 

Det er jo fint og nyttig å ha bedre språkkunnskaper, men husk at det er tøffe fag du skal gjennom fra før! I tillegg, for å forsikre deg om å få gode nok karakterer, ville jeg nok heller brukt mer tid på å sikre at du kommer inn - enn på å lære deg noe ekstra fordi det er nyttig. Da ville jeg gjort det utenom skolen.

 

Ville det vært bedre med geo da? En annen ting er at engelsk ikke krever like mye som fysikk, med tanke på prøver osv. På vår skole vil jeg risikere å ha prøve i fysikk og kjemi eller fysikk og biologi samme uke, hver gang det er tid for vurdering(hver fjerde uke) og dette vil rett og slett slite meg ut. Blir jeg først ''utbrent'', vil det være vanskelig å oppnå de karakterene jeg vil.

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

 

Eneste forskjellen er at ToF X er et tretimersfag. :)

 

Ok, takk. Er du forresten sikker på fagvalget? Har hørt så mye negativt om ToF, i og med at man ikke har lærebøker osv...

Har hørt det skal være ganske greit og avslappende, og det er egentlig det jeg er ute etter, slik at jeg får tid til å fokusere mer på andre fag og høyne snittet.

Lenke til kommentar

 

 

Sier bare at matematikken fra R1 er ikke nødvendig for å gjøre det bra i fysikk 1, du kan fint få 6-er uten.

Men dette har du erfaring med? Takk for innspill, forresten. :)

 

Ja. Jeg hadde S1 og fysikk 1, fikk henholdsvis 6 og 5. Sørg for at du får 4 tilleggspoeng i løpet av VGS

 

Ok, takk. Hva valgte du i tredje?

 

 

Eneste forskjellen er at ToF X er et tretimersfag. :)

Ok, takk. Er du forresten sikker på fagvalget? Har hørt så mye negativt om ToF, i og med at man ikke har lærebøker osv...

Har hørt det skal være ganske greit og avslappende, og det er egentlig det jeg er ute etter, slik at jeg får tid til å fokusere mer på andre fag og høyne snittet.

 

Skjønner, har jo hørt det også. :)

Lenke til kommentar

VG2: Kjemi 6, fys 5, s1 6 stndpunkt og eksamen, bio 5

VG3: Kjemi 2 6, s2 5, spansk I + II (måtte, ingen valg) 6

 

Overkommelig, er ikke så vanskelig som folk skal ha det til

Tusen takk, ble med en gang mindre stresset for året som kommer. Jobbet du mye med fagene?

 

Beklager alle spørsmålene, men setter pris på så mange innspill som mulig. :)

Lenke til kommentar

 

Jeg går i tredjeklasse nå og har hatt R1, bio, kjemi og fysikk i første. Fortsatte videre med R2, bio2 og kjemi2. For å komme inn i medisinstudiet trenger du ikke nødvendigvis R1 dersom du heller tar S1+2, noe som jeg anbefaler, med mindre du vet du får 5 eller 6 i R1. Vil også komme inn på medisinstudiet, men tviler på at jeg har nok poeng til å komme inn med det samme, dessverre...

 

Jeg angrer på at jeg gikk videre med R2, da stoffet var mye vanskeligere og tyngre, så vel som at jeg må fokusere på andre fag i tillegg. R2 har ingen nytte for deg dersom du velger medisin. Hvis du bekymrer deg for at den første fagkombinasjonen din blir for tung, ta heller S1 og S2 (som tilsvarer R1) og kjemi, bio of fysikk (evt. IT istedenfor bio).

 

Fagene er mer krevende enn samfunnsfaglige fag, men er ikke like avansert som folk skal ha det til. Gode arbeidsvaner så er du sikra gode karakterer i dem ;)

 

Håper dette var til hjelp :)

Tusen takk for svar, jeg går selvfølgelig for 6 i r1 :p . Men kan du si meg hva du får i alle fagene og gjerne poengsum også? Hvor hardt har du jobbet med disse fagene? :)

 

fikk 6 i kjemi, og eller 5 i de resterende. Vet ikke hva jeg får i fagene i år, har fortsatt noen vurderingssituasjoner. Biologi er egentlig ganske grei, problemet for meg var at læreren aldri var fornøyd med svarene mine. Fagstoffet er ren forståelse og pugging, men jeg greide visst aldri å ta med alle detaljene lærerne hadde lyst på :p For biologi har jeg kun lest kapitlene og notert litt, følte ikke at det var nødvendig med ytterligere arbeid.

Kjemi var relativt greit det også. Så lenge du lærer du støkiometrien ordentlig og andre regler for hvert kapittel så er du trygg ;)

Deler av matte og fysikk er ren regneteknikk. Så når du har lært deg formlene og hvordan man bruker dem så har du sikra deg 4. 5 og 6 krever kreativ tekning, og jeg har aldri vært flink nok til å gjøre nok oppgaver til å bli kreativ i fagene hahah

Lenke til kommentar

 

 

Jeg går i tredjeklasse nå og har hatt R1, bio, kjemi og fysikk i første. Fortsatte videre med R2, bio2 og kjemi2. For å komme inn i medisinstudiet trenger du ikke nødvendigvis R1 dersom du heller tar S1+2, noe som jeg anbefaler, med mindre du vet du får 5 eller 6 i R1. Vil også komme inn på medisinstudiet, men tviler på at jeg har nok poeng til å komme inn med det samme, dessverre...

 

Jeg angrer på at jeg gikk videre med R2, da stoffet var mye vanskeligere og tyngre, så vel som at jeg må fokusere på andre fag i tillegg. R2 har ingen nytte for deg dersom du velger medisin. Hvis du bekymrer deg for at den første fagkombinasjonen din blir for tung, ta heller S1 og S2 (som tilsvarer R1) og kjemi, bio of fysikk (evt. IT istedenfor bio).

 

Fagene er mer krevende enn samfunnsfaglige fag, men er ikke like avansert som folk skal ha det til. Gode arbeidsvaner så er du sikra gode karakterer i dem ;)

 

Håper dette var til hjelp :)

Tusen takk for svar, jeg går selvfølgelig for 6 i r1 :p . Men kan du si meg hva du får i alle fagene og gjerne poengsum også? Hvor hardt har du jobbet med disse fagene? :)

 

fikk 6 i kjemi, og eller 5 i de resterende. Vet ikke hva jeg får i fagene i år, har fortsatt noen vurderingssituasjoner. Biologi er egentlig ganske grei, problemet for meg var at læreren aldri var fornøyd med svarene mine. Fagstoffet er ren forståelse og pugging, men jeg greide visst aldri å ta med alle detaljene lærerne hadde lyst på :p For biologi har jeg kun lest kapitlene og notert litt, følte ikke at det var nødvendig med ytterligere arbeid.

Kjemi var relativt greit det også. Så lenge du lærer du støkiometrien ordentlig og andre regler for hvert kapittel så er du trygg ;)

Deler av matte og fysikk er ren regneteknikk. Så når du har lært deg formlene og hvordan man bruker dem så har du sikra deg 4. 5 og 6 krever kreativ tekning, og jeg har aldri vært flink nok til å gjøre nok oppgaver til å bli kreativ i fagene hahah

 

Tusen takk for et utfyllende svar. Har skjønt at biologi er et puggefag, men kan du forklare hva støkiometri er? Så det vil med andre ord bli enklere med fysikk, etter å ha hatt r1?

 

Liker fysikk, så tror ikke det skal bli noe problem å ta dette i tredjeklasse... Håper i hver fall ikke det. :)

 

Er det noen som forresten vet om det er mulig å ta et ekstra fag i tredjeklasse?

Lenke til kommentar

 

VG2: Kjemi 6, fys 5, s1 6 stndpunkt og eksamen, bio 5

VG3: Kjemi 2 6, s2 5, spansk I + II (måtte, ingen valg) 6

 

Overkommelig, er ikke så vanskelig som folk skal ha det til

Tusen takk, ble med en gang mindre stresset for året som kommer. Jobbet du mye med fagene?

 

Beklager alle spørsmålene, men setter pris på så mange innspill som mulig. :)

 

Jobbet konsekvent, men hvis du er effektiv og produktiv når du gjør lekser, så tar det egentlig ikke så mye tid. Du må sette deg inn i stoffet, og gå inn for å forstå det, og ikke gå på autopilot. Slapp av, ta det med ro, hvis du jobber godt nok er dette ikke noe problem. Hvis du skal gå medisin, er s-matte kanskje lurest, mindre krevende, men mer kjedelig. Pass på at du får maksimum tilleggspoeng da, som er 4.

 

ja du kan ta et ekstra fag i VG3, men råder deg til å ikke gjøre det. Bare stress. Du har jo ikke noe bruk for å lære deg ting som strøkiometri nå, du virker så stressa

Endret av Lackadaisical
Lenke til kommentar

 

 

VG2: Kjemi 6, fys 5, s1 6 stndpunkt og eksamen, bio 5

VG3: Kjemi 2 6, s2 5, spansk I + II (måtte, ingen valg) 6

 

Overkommelig, er ikke så vanskelig som folk skal ha det til

Tusen takk, ble med en gang mindre stresset for året som kommer. Jobbet du mye med fagene?

 

Beklager alle spørsmålene, men setter pris på så mange innspill som mulig. :)

 

Jobbet konsekvent, men hvis du er effektiv og produktiv når du gjør lekser, så tar det egentlig ikke så mye tid. Du må sette deg inn i stoffet, og gå inn for å forstå det, og ikke gå på autopilot. Slapp av, ta det med ro, hvis du jobber godt nok er dette ikke noe problem. Hvis du skal gå medisin, er s-matte kanskje lurest, mindre krevende, men mer kjedelig. Pass på at du får maksimum tilleggspoeng da, som er 4.

 

ja du kan ta et ekstra fag i VG3, men råder deg til å ikke gjøre det. Bare stress. Du har jo ikke noe bruk for å lære deg ting som strøkiometri nå, du virker så stressa

 

Wow, uten at du kjenner meg, har du helt rett i at jeg er stressa. Skal jo ta dette valget innen i morgen. Hadde bestemt meg for å ta engelsk, men i og med at alle sier det er viktig med 4 tilleggspoeng, vet jeg rett og slett ikke hvilket fag jeg skal bytte fysikken med. Har dog bestemt meg for å vente med fysikk til tredjeklasse.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg går i tredjeklasse nå og har hatt R1, bio, kjemi og fysikk i første. Fortsatte videre med R2, bio2 og kjemi2. For å komme inn i medisinstudiet trenger du ikke nødvendigvis R1 dersom du heller tar S1+2, noe som jeg anbefaler, med mindre du vet du får 5 eller 6 i R1. Vil også komme inn på medisinstudiet, men tviler på at jeg har nok poeng til å komme inn med det samme, dessverre...

 

Jeg angrer på at jeg gikk videre med R2, da stoffet var mye vanskeligere og tyngre, så vel som at jeg må fokusere på andre fag i tillegg. R2 har ingen nytte for deg dersom du velger medisin. Hvis du bekymrer deg for at den første fagkombinasjonen din blir for tung, ta heller S1 og S2 (som tilsvarer R1) og kjemi, bio of fysikk (evt. IT istedenfor bio).

 

Fagene er mer krevende enn samfunnsfaglige fag, men er ikke like avansert som folk skal ha det til. Gode arbeidsvaner så er du sikra gode karakterer i dem ;)

 

Håper dette var til hjelp :)

Tusen takk for svar, jeg går selvfølgelig for 6 i r1 :p . Men kan du si meg hva du får i alle fagene og gjerne poengsum også? Hvor hardt har du jobbet med disse fagene? :)

 

fikk 6 i kjemi, og eller 5 i de resterende. Vet ikke hva jeg får i fagene i år, har fortsatt noen vurderingssituasjoner. Biologi er egentlig ganske grei, problemet for meg var at læreren aldri var fornøyd med svarene mine. Fagstoffet er ren forståelse og pugging, men jeg greide visst aldri å ta med alle detaljene lærerne hadde lyst på :p For biologi har jeg kun lest kapitlene og notert litt, følte ikke at det var nødvendig med ytterligere arbeid.

Kjemi var relativt greit det også. Så lenge du lærer du støkiometrien ordentlig og andre regler for hvert kapittel så er du trygg ;)

Deler av matte og fysikk er ren regneteknikk. Så når du har lært deg formlene og hvordan man bruker dem så har du sikra deg 4. 5 og 6 krever kreativ tekning, og jeg har aldri vært flink nok til å gjøre nok oppgaver til å bli kreativ i fagene hahah

 

Tusen takk for et utfyllende svar. Har skjønt at biologi er et puggefag, men kan du forklare hva støkiometri er? Så det vil med andre ord bli enklere med fysikk, etter å ha hatt r1?

 

Liker fysikk, så tror ikke det skal bli noe problem å ta dette i tredjeklasse... Håper i hver fall ikke det. :)

 

Er det noen som forresten vet om det er mulig å ta et ekstra fag i tredjeklasse?

 

Støkiometri er en av de tingene du kommer til å lære aller først i kjemien, handler rett og slett om mol-regning :)

Det kan være en fordel med R1 om du tar fysikk, men ingen krav. du kan godt overleve med S-matte :) Kan ikke huske at R1 har vært så betydningsfull når jeg tok fysikk, men kan hende det bare er meg :)

Fysikk 2 derimot, da trenger du et av kursene fra R2 for å henge med :) Husk at verken fys2 eller R2 er krav for medisin ;)

 

Anbefales ikke å ta ekstrafag i tredje :) Du kommer til å ha nok å gjøre fra før ;) er ikke nødvendig med fag du egentlig ikke trenger :)

Lenke til kommentar

Meridies, her er hva jeg ville gjort om jeg hadde vært deg:

 

Gått for alternativet som inneholder internasjonal engelsk. Det å ha gode språkkunnskaper, særlig engelsk, er utrolig viktig, og det er nok en kjekk erfaring også ha å med seg inn i studier hvor større deler av pensum er på engelsk.

 

Videre vil jeg også anbefale deg å se på muligheten for å ta opp fag som privatist mens du går på (da kommer de nemlig med på førstegangsvitnemålet!). Jeg for eksempel hadde to firer i engelsk (muntlig og skriftlig) etter vg1, før jeg tok vg2 i Storbritannia på utveksling. Når jeg da kom tilbake til Norge og tok vg3 på en norsk skole, tok jeg opp begge de fagene og fikk 5 og 6. Det samme gjelder også fag som f.eks. mattematikk. T1-pensum blir piece of cake etter R1 - enda mer etter R2. Det samme gjelder andre fag, slik som naturfag (særlig hvis du tar mange realfag) og samfunnsfag - typiske 6-er fag for flinke elever.

 

Samtidig har du også enkelte fag som faktisk er lette å lese selv for å få 6, for å pynte på snittet. Selv leste jeg både Entrepenørskap og Bedriftsutvikling 1 og 2 som privatist (selv, ikke noe privatistundervisning) og fikk 6 i begge på eksamen. Veldig grunnleggende og lette fag, og krever egentlig ikke så veldig mye om du har litt forståelse for hvordan det økonomiske fungerer i en bedrift. Det gir deg også muligheten til å stryke ikke-obligatoriske fag på vitnemålet om du har nok timer, hvis det går skeis på noen avsluttende prøver og/eller eksamener.

Endret av Camorra
Lenke til kommentar

 

Det burde gå helt fint. Fagene er ikke så tunge som noen kanskje vil ha det til.

Har du hatt alle disse fagene i vg2? Hva gikk du ut med i disse fagene?

 

Takk for at du tar deg tid til å svare. :)

 

Den gang da hadde jeg filosofi fremfor biologi, men ellers full fordypning i både matematikk, kjemi og fysikk. Gikk ut med veldig gode karakterer på alle disse fagene.

 

Edit: Jeg ville dog ikke anbefalt det samme som noen over her, å legge fra seg tyngre matte og/eller fysikk. Dette er fag som hjelper deg å tenke på en slik måte som blir veldig nyttig for deg i senere studier - spesielt medisin, eller ingeniør om du skulle ombestemme deg. Du burde ta så "vanskelige" fag som du makter, og samtidig klarer inntaket. Det burde være ditt mål.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meridies, her er hva jeg ville gjort om jeg hadde vært deg:

 

Gått for alternativet som inneholder internasjonal engelsk. Det å ha gode språkkunnskaper, særlig engelsk, er utrolig viktig, og det er nok en kjekk erfaring også ha å med seg inn i studier hvor større deler av pensum er på engelsk.

 

Videre vil jeg også anbefale deg å se på muligheten for å ta opp fag som privatist mens du går på (da kommer de nemlig med på førstegangsvitnemålet!). Jeg for eksempel hadde to firer i engelsk (muntlig og skriftlig) etter vg1, før jeg tok vg2 i Storbritannia på utveksling. Når jeg da kom tilbake til Norge og tok vg3 på en norsk skole, tok jeg opp begge de fagene og fikk 5 og 6. Det samme gjelder også fag som f.eks. mattematikk. T1-pensum blir piece of cake etter R1 - enda mer etter R2. Det samme gjelder andre fag, slik som naturfag (særlig hvis du tar mange realfag) og samfunnsfag - typiske 6-er fag for flinke elever.

 

Samtidig har du også enkelte fag som faktisk er lette å lese selv for å få 6, for å pynte på snittet. Selv leste jeg både Entrepenørskap og Bedriftsutvikling 1 og 2 som privatist (selv, ikke noe privatistundervisning) og fikk 6 i begge på eksamen. Veldig grunnleggende og lette fag, og krever egentlig ikke så veldig mye om du har litt forståelse for hvordan det økonomiske fungerer i en bedrift. Det gir deg også muligheten til å stryke ikke-obligatoriske fag på vitnemålet om du har nok timer, hvis det går skeis på noen avsluttende prøver og/eller eksamener.

Woah. Lite taktisk å velge engelsk i vg2, er det ikke to karakterer og? Alt under seks trekker ned snittet. En femmer er ille. Karen skal inn på medisin, og bør da makse ut på tilleggspoeng, velg noe som IT 1 eller geofag hvis du på liv og død vil ha fysikk i 3, jeg synes du bør ta fys i andre, og et enkelt realfag som IT/geofag i 3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...