Gå til innhold

Er NAV virkelig så ille?


Anbefalte innlegg

 

 

 

En trygdet har ikke noe behov for å ha bil. Kollektiv transport og sykkel dekker godt en trygdet sitt behov for transport.

 

Da har du ikke tenkt deg godt nok om. For det første er det bokstavelig talt millioner av nordmenn som bor utenfor storbyene, og for det andre kan ikke alle trygdede sykle.

 

 

Det er veldig få plasser i Norge hvor det ikke går buss ihvertfall et par ganger om dagen.

 

Jeg har selv bodd langt ut på landet i Nordnorge med over 10 mil kjøring pluss en 30 minutters ferge hver vei til nærmeste by, og over 22 mil kjøring hver vei til nærmeste litt store by. Og selv der gikk det en buss noen ganger i løpet av dagen og var en nærbutikk innen rimelig gang avstand. Men bussen gikk selvsagt ikke så den passet med jobben, og det ville også ha vært rimelig kipt å vente på jobben i mange timer hver dag når jeg skulle hjem igjen. Men en trygdet har jo ikke en jobb h*n skal rekke og er dermed mye mer fleksibel på når h*n kan ta bussen til de ærend h*n trenger transport til. Og de aller fleste plasser hvor det bor folk i Norge så er det en minst en nærbutikk som selger mat pluss div andre småting.

 

Og de som ikke kan sykle kan bruke rullestol, enten det er elektrisk eller manuell. Har man konstant pleiebehov og ikke klarer å bevege seg utenfor huset til butikken kan man selvsagt ikke bosette seg "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu".

 

Så da må du altså ta bussen om morgenen for å komme deg til legen to ganger i uka for å ta blodprøver. Så må du vente seks timer før du kommer deg hjem igjen. Høres det smart ut? Og man kan ikke velge hvor man skal bo når man plutselig får kreft, det er bare i drømmene dine at verden fungerer slik.

 

Det er veldig åpenbart at du enten aldri har vært syk en dag i ditt liv, eller du tenker deg ikke om.

Jeg har sagt klart fra at jeg ville flytte før det er for sent, til en lettstelt leilighet ved Bybanen her i Bergen, så jeg ikke blir avhengig av bil eller annet. Det er for min egen skyld.

 

Geir :)

Ja, men da er det alderdom du forbereder deg på, ikke plutselig sykdom som kan oppstå når du er 40 og i fin form.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir sjuk av å sitte i busser. Mennesker som stinker, barn som vræler, stopp og omveier hele tiden. Neitakk, kommer til å kjøre bil selv så lenge jeg kan. Det er rene himmel i forhold.

Det er jeg enig i, men jeg bor i Hedmark nå. Når jeg bodde i Oslo hadde jeg ingen behov for bil, selv om jeg bodde nær 2 mil fra sentrum.

Lenke til kommentar

 

Jeg har sagt klart fra at jeg ville flytte før det er for sent, til en lettstelt leilighet ved Bybanen her i Bergen, så jeg ikke blir avhengig av bil eller annet. Det er for min egen skyld.

 

Geir :)

Ja, men da er det alderdom du forbereder deg på, ikke plutselig sykdom som kan oppstå når du er 40 og i fin form.

 

 

Sånn er det å bli gammel. Plutselig sykdom når jeg var 40 og i fin form har jeg alt vært igjennom. Da klarte jeg ikke å kjøre bil, så det hjalp meg lite å ha den...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Beløpsgrenser, størrelse på utbetaling, opptjeningskrav, avkortingsregler og alt det der er opp til de folkevalgte. Dere kan ikke klandre NAV for dette.

Jeg klandrer for ordens skyld ikke nav for reglene. Det er selvsagt politikerne som har skapt denne miseren. Men jeg forbeholder meg retten til å klandre nav for måten de skjøtter sitt mandat på.

 

Geir :)

 

Den er god.

 

Dere må også huske dette med "ad hoc styring". NAV styres ikke strategisk og rasjonelt som et privat konsern, men (delvis) politisk. Det kan komme mye vanskelige ordre fra politikerne..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...