Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Kapellhenger: Bytte alt bremseteknisk eller kjøpe ny henger?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg undersøker for alpinklubben min hva som er mest fornuftig:

Bytte alt bremseteknisk på en gammel henger eller kjøpe en helt ny henger.

 

Bakgrunn:

Tilhengeren har vært i klubbens eie i rundt 12 år, og før det var den en utleiehenger hos Statoil. Totalvekt er 1000 kg, enakslet. Ser identisk ut med denne hengeren på finn.

Det er en kapellhenger, dvs med glassfiberlokk som løftes av gassylindere. Dette fungerer bra enda.

 

Dessverre har den vært lagret utendørs til enhver tid, med lange perioder uten bruk. Dette har ført til at alt som har med bremser har rustet fast.

Selve bremsene er trommelbremser, som ligger litt på hele tiden, og dermed ikke gjør noen nytte. Bør etter min mening derfor byttes.

Vaierføringen til bremsene er rustet helt fast og må byttes.

Håndbrekket er knekt og må byttes.

Selve drakroken fungerer, og påløpsmekanismen løper fortsatt, men uten overføring pga bremsevaieren.

Lysteknisk virker det meste, men her er det vel uansett nok å bytte pærer og lykter.

Ellers mener jeg rammen på hengeren er i OK stand, slik at fiksing av bremser kan være et reelt alternativ.

 

Bruk:

Hengeren blir brukt mye til å frakte ski og løypeporter. Dette betyr at kapellutformingen er ganske ideell, siden det muliggjør enkel lasting fra langsidene og full utnyttelse av gulvplassen. Det er også et poeng at den kan kjøres med klasse B.

 

Spørsmålet:

Hva vil det koste å bytte ut alt bremseteknisk på et verksted?

 

Hvis det er uforholdsmessig dyrt vurderer klubben å søke om penger til en ny henger.

 

Jeg ser i dag at de fleste lukkede hengere i dag er skaphengere, med kun lasting fra baksiden. Nye kapellhengere ser ut til å være vanskelig å oppdrive. Prisene ligger rundt 30k-50k på skaphengere. Selvfølgelig kan man også kjøpe en ny brukthenger.

 

Hva anbefaler du?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg reparerer noe hengere på jobb, et liknende tilfelle, bare uten å bytte selve brekket havna vel på ca 3000,- eks mva. Da måtte vaiere fjernes med vinkelsliper og bremsebånd og innmat i trommelen byttes. Selve trommelene var ok.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Jeg reparerer noe hengere på jobb, et liknende tilfelle, bare uten å bytte selve brekket havna vel på ca 3000,- eks mva. Da måtte vaiere fjernes med vinkelsliper og bremsebånd og innmat i trommelen byttes. Selve trommelene var ok.

 

Takk for svar! Med andre ord er det kanskje mulig å gi hengeren videre liv for en ganske mye lavere pris enn det en ny henger koster.

 

Flere kommentarer mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Jeg ser i dag at de fleste lukkede hengere i dag er skaphengere, med kun lasting fra baksiden. Nye kapellhengere ser ut til å være vanskelig å oppdrive.

Da har du ikke lett spesielt godt. Kapellhengere er ikke noe problem å finne; det er imidlertid bare en varehenger med kapell (i plast, glassfiber, stål eller aluminium) som ekstrautstyr, ikke en egen tilhengerkategori til å begynne med.

 

Både Gaupen, Tysse, 4P, BK-hengeren og sikkert mange andre hengerleverandører kan levere plastlokk/kapell som ekstrautstyr.

 

Når det er sagt, så kan du nok skifte komplett både aksling med hjul og bremser (men bare nye bremse-deler er selvsagt billigere...), påløpsanordning og wire, og fortsatt ende opp langt billigere enn en helt ny henger.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Jeg gjorde noe lignende på min tilhenger for en stund siden. Det kom på under 1500,- når jeg gjorde det selv. Den dyreste komponenten du har er nok nytt handbrekk, å det vil nok koste litt mer.

 

Burde komme under 5k iallefall, så det er mye billigere enn å invistere i en ny tilhenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg ser i dag at de fleste lukkede hengere i dag er skaphengere, med kun lasting fra baksiden. Nye kapellhengere ser ut til å være vanskelig å oppdrive.

Da har du ikke lett spesielt godt. Kapellhengere er ikke noe problem å finne; det er imidlertid bare en varehenger med kapell (i plast, glassfiber, stål eller aluminium) som ekstrautstyr, ikke en egen tilhengerkategori til å begynne med.

 

Både Gaupen, Tysse, 4P, BK-hengeren og sikkert mange andre hengerleverandører kan levere plastlokk/kapell som ekstrautstyr.

 

Når det er sagt, så kan du nok skifte komplett både aksling med hjul og bremser (men bare nye bremse-deler er selvsagt billigere...), påløpsanordning og wire, og fortsatt ende opp langt billigere enn en helt ny henger.

 

 

Takk, du har helt rett. Jeg har hele tiden tenkt på den som en type skaphenger.

 

Da blir det nok en reparasjon av den gamle hengeren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...