Gå til innhold

[Løst] Bruke minne før swapfile


Cocac  Ola

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg mener tidligere å ha konfigurert maskinen til å bruke installert minne

før swapfilen. ( ikke umulig jeg tar feil)

Er dette mulig i win 8

Hensikten er å få raskere maskin selv om jeg klarer meg godt som det er i dag.

 

Jeg har tidligere prøvd å kjøre uten swapfile - fikk av og til feilmelding med blåskjerm,
Jeg har kjørt med swapfile på HDD nr. 2 - fikk av og til blåskjerm og feilmelding

 

Under en av google søk kom jeg over en utalelse fra windows spesialist

at swap file på SSD - HDD skal kjøres på C:\ eller samme som windows.

Har ikke hatt blåskjerm etterpå.


Jeg har 8GB RAM installert.

 

Mvh

Cocac Ola

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste er å la operativsystemet behandle slike ting. I både Windows og Linux så vil minnet har desidert førsteprioritet og systemfiler vil bli cachet i minnet du har ledig. Når operativsystemet oppdager at du begynner å få lite minne og det meste består av ting som ikke blir brukt eller er irrelevant (f.eks en fane i Firefox som du ikke har sett på i flere timer) så vil operativsystemet dumpe det på pagefile eller swap-partisjonen.

 

Henger du med? :)

 

Swapping og pagefiling er ikke nødvendig, men det er veldig greit å ha, selv om du har nok minne.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hei

Ja jeg henger med :)
Jeg var klar over det du skriver , men jeg klarer meg ikke uten swappfile.- kan ikke svare på hva som skjer men jeg får blæskjerm og feilmelding.
Etter jeg endret til C:\ har det fungert
Jeg har en SSD-HDD og en SATA - HDD
Kan være derfor,
TAkk for svar

Mvh

Det beste er å la operativsystemet behandle slike ting. I både Windows og Linux så vil minnet har desidert førsteprioritet og systemfiler vil bli cachet i minnet du har ledig. Når operativsystemet oppdager at du begynner å få lite minne og det meste består av ting som ikke blir brukt eller er irrelevant (f.eks en fane i Firefox som du ikke har sett på i flere timer) så vil operativsystemet dumpe det på pagefile eller swap-partisjonen.

 

Henger du med? :)

 

Swapping og pagefiling er ikke nødvendig, men det er veldig greit å ha, selv om du har nok minne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

 

Cocac Ola

Skrevet 19. mai 2014 - 08:40

Hei​

Ja jeg henger med :)

Jeg var klar over det du skriver , men jeg klarer meg ikke uten swappfile.- kan ikke svare på hva som skjer men jeg får blæskjerm og feilmelding.

Etter jeg endret til C:\ har det fungert

Jeg har en SSD-HDD og en SATA - HDD

Kan være derfor,

TAkk for svar

 

Om jeg ikke tar feil, så bør du ikke ha paging-/swapfile liggende på SSDen din. Sett opp at du bruker HDDen til dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...