Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2014


Anbefalte innlegg

Onsdag 28. mai er det altså tid for den avsluttende skriftlige vurderingen i norsk hovedmål. Denne tråden bør fungere som medium for utveksling av tips&triks, erfaringer og råd før denne viktige seansen.

Jeg referer til tråden fra i fjor: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1515809

Her er også tråden for 2012: http://www.diskusjon...owtopic=1437333

 

Her står det mye nyttig info! I tillegg er det aldri dumt å føye til nye og relevante poster i saken. Håper flere av dere er klar for å sette i gang med en reell siste oppkjøring før eksamen!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I år er det jo nye krav, der man ikke er sjangerbundet lenger. Hva synes dere egentlig om det? Er det bra eller dårlig for oss kandidater? Jeg går på privatistskole, og læreren min sier at det blir vanskeligere for sensorer å rette. Hun hadde forsåvidt ingen formening om hvordan det blir å skrive sånne oppgaver. Jeg har bare skrevet tekster med utgangspunkt i den gamle "eksamensformen", så er litt nervøs for hvordan det kan gå..

 

 

Har lærerne deres sagt noe om man kan få sammenligningsoppgaver osv? Sånn som var vanlig før? F.eks. sammenlign german og worse og et dukkehjem. Hvorfor typiske osv osv?

 

 

Jeg har ganske mange eksamener i tillegg til norsk, så har ikke gjort så mye til norsk muntlig foreløpig. Har bare funnet og samlet litt stoff om de ulike sjangrene. Jeg skal jo ha muntlig norsk også (uka etter skriftlig faktisk), så jeg driver og leser på pensumet der. Har alltid scoret høyt ved å snike inn litt fagstoff. Er bare positivt det!

Lenke til kommentar

Fikk beskjed om at jeg får bruke PC under sidemålseksamen (visstnok en prøveordning)..

Noen som vet om man får bruke det på hovedmål? Hvis ikke får sensor ha lykke til med tyde skriften min ^.^

Tror det det forskjellig fra skole til skole, vi får hvertfall bruke PC på alle eksamner.

Lenke til kommentar

Norskhet, identitet og modernitet er temaer som alltid går igjen.

 

Husk at en kan få nærmest alt fra pensum. For noen år siden fikk man et kortsvar der en skulle sammenligne en islendingssaga med en tegneserie. (Drømmeoppgave...) Derfor bør en ha med notater fra alt av språkhistorie og litteraturhistorie. Da det er grunnlovsjubileum er det kanskje lurt å lese ekstra på nasjonsbygging, romantikk og nasjonalromantikk.

 

Kanskje lurt å ha med seg en historiebok? Hvis det blir oppgaver relatert til grunnlovsjubileumet, kan det være viktig med historiske referanser.

Lenke til kommentar

Norskhet, identitet og modernitet er temaer som alltid går igjen.

 

Husk at en kan få nærmest alt fra pensum. For noen år siden fikk man et kortsvar der en skulle sammenligne en islendingssaga med en tegneserie. (Drømmeoppgave...) Derfor bør en ha med notater fra alt av språkhistorie og litteraturhistorie. Da det er grunnlovsjubileum er det kanskje lurt å lese ekstra på nasjonsbygging, romantikk og nasjonalromantikk.

 

Kanskje lurt å ha med seg en historiebok? Hvis det blir oppgaver relatert til grunnlovsjubileumet, kan det være viktig med historiske referanser.

Du gir veldig gode tips! Annet som kan være lurt å tenke på? Livredd for å falle ned i karakter på eksamen. Gjorde du det? Du tok vel eksamen i fjor? Eller?

Lenke til kommentar

 

Norskhet, identitet og modernitet er temaer som alltid går igjen.

 

Husk at en kan få nærmest alt fra pensum. For noen år siden fikk man et kortsvar der en skulle sammenligne en islendingssaga med en tegneserie. (Drømmeoppgave...) Derfor bør en ha med notater fra alt av språkhistorie og litteraturhistorie. Da det er grunnlovsjubileum er det kanskje lurt å lese ekstra på nasjonsbygging, romantikk og nasjonalromantikk.

 

Kanskje lurt å ha med seg en historiebok? Hvis det blir oppgaver relatert til grunnlovsjubileumet, kan det være viktig med historiske referanser.

Du gir veldig gode tips! Annet som kan være lurt å tenke på? Livredd for å falle ned i karakter på eksamen. Gjorde du det? Du tok vel eksamen i fjor? Eller?

 

 

Hei :) Jeg tok eksamen i sidemål i fjor ja. Har fått 5 i nynorsk siden 8.klasse. I vg3 fikk jeg 5-6 som regel. På eksamen fikk jeg 4. Jeg har lest igjennom eksamenen min, og var forsåvidt veldig fornøyd med den. Men i gjennomsnitt går man ned 1 karakter til eksamen. Sensorene sitter og retter over 100 oppgaver. Tror 90% av vennene mine som har hatt toppkarakterer, har gått ned til eksamen. Samtidig vet jeg om mange som har hatt 3, plutselig har fått 5 og 6.

Jeg vil si at jeg i fjor hadde veldig kontroll på de fleste emnene. Kunne alt om alle periodene i litteraturhistorie, språkhistorie og så videre. Fikk 6 i norsk muntlig for eksempel. Men landssnittet for norsk ligger vel rett over 3?

For meg virker sensuren som lottotrekning nesten. Noe jeg anbefaler alle, er å gå inn på udir sine norsksider, og se på vurderte eksamensoppgaver med karakter og begrunnelse. Her vil en se at oppgaver som får 3, ikke er særlig ''dårlige''. En ser at nivået er veldig høyt, og for meg kunne flere av de dårligste besvarelsene kanskje fått 4?

 

http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen-videregaende/Eksempelsamling-med-vurderte-elevtekster-norsk-Vg3-/

Lenke til kommentar

Laget en slik tråd jeg også, så fikk jeg greie på at denne eksisterte.

Som Eivind allerede har vært inne på, kan det være lurt å lese seg opp på grunnlovsjubileet, og kanskje noe litteratur fra begynnelsen av 1800-tallet? I alle fall ha greie på hvilken litterær periode som var da. Jeg kommer til å samle noen artige/fine fakta om grunnloven - både hvordan den ble grunnlagt og jubileet. Skal sette det sammen til en velformulert tekst, og se om jeg kanskje kan flette noe inn i teksten. Gjorde noe lignende på tyskeksamen i fjor, og fikk toppkarakter. (Jeg flettet inn ganske mange setninger som jeg hadde skrevet tidligere, og fått retting på.)

Og så mitt andre, og nesten beste tips: TREN før eksamen. Stå opp tidlig om morgenen og tren! Dette er gull verdt for konsentrasjonen blant annet. ;)

Lenke til kommentar

Privatister får ikke bruke pc i oslo. Men i nynorsk i år er det en prøveordning ja. Jeg måtte søke om pc til bokmål eksamen, men ingen andre jeg kjenner her får bruke det:) med mindre du har fått beskjed, så skal du levere på papir.

Så man får ikke bruke pc på denne eksamen nei.......

Kan man ta med løse ark og slikt da?

Lenke til kommentar

Hva men

 

 

Privatister får ikke bruke pc i oslo. Men i nynorsk i år er det en prøveordning ja. Jeg måtte søke om pc til bokmål eksamen, men ingen andre jeg kjenner her får bruke det:) med mindre du har fått beskjed, så skal du levere på papir.

Så man får ikke bruke pc på denne eksamen nei.......

Kan man ta med løse ark og slikt da?

 

 

Hva mener du med løse ark?

Lenke til kommentar

Hva men

 

 

Privatister får ikke bruke pc i oslo. Men i nynorsk i år er det en prøveordning ja. Jeg måtte søke om pc til bokmål eksamen, men ingen andre jeg kjenner her får bruke det:) med mindre du har fått beskjed, så skal du levere på papir.

Så man får ikke bruke pc på denne eksamen nei.......

Kan man ta med løse ark og slikt da?

 

 

Hva mener du med løse ark?

At jeg kan printe ut ark med f.eks oppskrifter på analyse og litt historie om 1814 osv, og ta med til eksamen på ark liksom?

Lenke til kommentar

Du misforsto meg! du kan ha med deg pc som oppslagsverk, eller først "kladde" teksten din på den, for så å skrive av. Men du kan ikke skrive på pcen og levere på pcen, eksamenen din må være håndskrevet. Alt av hjelpemidler er tillatt, ark, bøker osv.

Endret av Futuredoctor
Lenke til kommentar

Hei! Jeg tar opp norsk skriftlig som privatist nå i vår. Problemet er at jeg har prioritert kjemi 2 fremfor norsk, så nå må jeg forberede meg veldig godt på kort tid... Hva vil dere si er viktigst å øve på før eksamen? Føler jeg må prioritere ganske riktig for å ha sjans å gjøre det greit... Se på språkhistorie og litteraturhistorie, grunnlovsjubileumet++, få på plass gode maler for analyse av dikt, tekster osv, samt skriving av artikkel. Jeg har aldri vært særlig god på de "frie" sjangrene, så tenker at det ikke er vits å øve på essay, kåseri, novelle etc, for jeg kommer uansett garantert til å velge analyseoppgaven/artikkel. Hva trur dere?

 

Wikitaxi er forresten genialt! Last ned både engelsk og norsk versjon så er du sikret :-)

Lenke til kommentar

Jeg er nesten sikker på at kortsvar blir lyrikk eller en kort retorisk analyse. Jeg syns det favner om flest elever og er noe alle burde ha greie på. På langsvar er jeg avhengig av artikkelform for å klare meg. På eksamen tar jeg med historieboken, alt av powerpointer læreren har lagt ut på itslearning, wikipeida på ekstern disk (må bruke skolepc zzz), og selvfølgelig en sortert mappe med alle tekstene vi har analysert i fellesskap i timen.

 

Jeg lister opp noen tips jeg har fått i løpet av dette året. Jeg har tatt norsk som elev på voksenopplæringen. Tipsene gjelder primært tradisjonell skolestil, type artikkelsjanger/analyse.

 

Ikke bland sammen tema og motiv, ha klart for deg hva forskjellen er. (Motiv er helt konkret hva du ser som setting eller handling, ikke noe dypere crap)

All tekst bør følge fiske-komposisjon, det vil si en innledning, hoveddel og avslutning. Selv på kortsvar, men kortere daha.

Etter å ha lest teksten formuler et mulig tema og ha dette med i innledningen.

Når man tolker/analyserer må man for all del ikke bare drøfte tema i teksten, det er i verste fall stryk.

Hvis man trekker frem et virkemiddel må man sitere og si noe om funksjonen det har i forhold til tema. (Hvis du ikke kan kommentere funksjonen så bare drop virkemidlet).

Forsøk å holde en objektiv tone i drøftingen av funksjonen til virkemidlene. Ikke vær for bombastisk. Det er positivt å peke på hvordan deler av teksten kan oppfattes ulikt.

Skriv ut setningene. Alle setninger skal ha subjekt og verbal.

Gjenta heller substantivet hvis det er uklart hva peke-ordet henviser til.

Formuler deg presist; en påstand per avsnitt, som så begrunnes godt etterfølgt en mini-konklusjon som også innleder neste avsnitt. Grunngi alle påstander.

Det bør være mulig å se en klar sammenheng mellom innledning og avslutningen din.

Ikke kom med ny informasjon i konklusjonen.

 

Jeg klarte nesten 6 i hovedmål, ble bare 5. Heldigvis trenger jeg ikke mer enn 4 på eksamen.

 

Lenke til kommentar

"Hvis man trekker frem et virkemiddel må man sitere og si noe om funksjonen det har i forhold til tema. (Hvis du ikke kan kommentere funksjonen så bare drop virkemidlet)."

 

Bedre tips finnes ikke. Det finnes mange elver som henviser til virkemiddel utenom å kommentere dens funksjon i teksten. For å få en bra karakter i kortsvarsoppgaven MÅ man nevne endel virkemidler og dens funksjon. Jeg er nesten nødt til å ha en 5 for å komme inn på studiet jeg har søkt.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg skjønner at det er ny ordning i norsk skriftlig, slik at det ikke lengre er sjangeroppgaver ved eksamen. Men jeg skjønner ikke helt hva dette innebærer. Er det slik at vi kan få i oppgave å skrive en informativ tekst, en argumenterende tekst, en resonnerende tekst eller en kreativ tekst? Noen som har en god forklaring på forskjellen mellom informere, argumentere og resonnere? Og de standard diktanalyse, tekstanalyse oppgavne som alltid har vært tidligere ved eksamen, hva vil de gå under? Er så redd for å bomme på oppgavebesvarelsen på grunn av noe slikt! Jeg fant dette på udir.no:


Informative, argumenterende og resonnerende tekster

Informative, argumenterende og resonnerende tekster er teksttyper som viser til hva som er formålet med teksten. Til eksamen kan elevene få oppgaver som ber dem om å


  • informere ved å presentere, forklare eller gjøre rede for et faglig emne
  • argumentere ved å grunngi og forsvare synspunkter og meninger
  • resonnere ved å drøfte ulike sider ved en sak for å kunne ta stilling, eller reflektere over et emne eller en problemstilling
Hva er kreative tekster?

Kreative tekster er ikke én teksttype, men et samlebegrep. Det kan innebære å fortelle og dikte, eller å reflektere og prøve ut tanker. I opplæringen leser elevene svært mange tekster som viser språklig kreativitet, både skjønnlitteratur og ulike former for sakprosa.


Noen av langsvaroppgavene til eksamen ber om en kreativ tekst. Disse oppgavene er mer åpne for individuelle løsninger enn de tidligere essay-, novelle- og kåserioppgavene.

Endret av jente91i
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...