Gå til innhold

Hva binder man seg til etter utdanningen som helikopterpilot?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forsvaret, ja. De tilbyr deg bare en gratis utdanning, med lønn, i bytte mot at du skriver under på "krigskontrakten" deres, selvsagt må du gjøre det de sier du skal gjøre. Ellers kan du ta helikopterutdanningen annet sted og betale for det selv, som koster ca. 550.000 kroner.

Endret av 00005
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en fantastisk god deal. Du er garantert jobb en lang periode, og ikke bare gratis sertifikater, men også full lønn under utdannelsen. Helikopterpiloter er ikke akkurat mangelvare på jobbmarkedet, og derfor er dette den tryggeste løsningen sånn sett. Du får i tillegg lederutdanning, og ikke minst blir selve flygingen sannsynligvis mer utfordrende og kulere enn hva du får ved å fly sivilt. Selvfølgelig er det også en bakdel med beordringssplikten som nevnt over her. Forsvaret kan sende deg til risikoområder dersom det er nødvendig, men dette er selvfølgelig det man må regne med som pilot i Forsvaret. Du skal ha et visst ønske om å stå for å forsvare både norske og internasjonale interesser for å inngå en slik avtale.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Krigskontrakt... Får da være måte på å male fanden på veggen.

 

Det du binder deg for ved fullført pilotutdannelse er som det står, 12 år som pilot i Forsvaret. Da vil du fly et av forsvarets helikoptre, nøyaktig hva avhenger såklart av hva slags hjulvisper du tar "lappen" på, men det kan være alt fra Seaking redningshelikopter til å fly ambulansehelikoptere i inn og utland. Og som skrevet over meg - du er i motsetning til mange andre ved endt utdannelse sikret jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gått dette løpet, og jeg kan garantere deg at du ikke kommer til å angre. Det er riktig at du er bundet til forsvaret 12 år etter at du får vingen på brystet. Grunnen til det er at utdanningen din koster rundt 20 millioner kroner. Du får lederutdanning, og flygerutdanning som ikke kan sammenlignes med det sivile engang.

 

Se på de 12 årene som en jobbsikkeret. Du vil garantert ikke angre!

 

Gjennom forsvaret vil du også få timene og erfaringen som kreves for å fly f.eks. politihelikopteret eller luftambulanse.

 

Og for å svare direkte på spørsmålet ditt i topicen: du binder deg til å jobbe i forsvaret i 12 år etter du får vingen, ikke nødvendigvis som flyger.

Endret av Yankes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også at du søker kun generelt på flygerutdanning i Forsvaret, og ikke spesifikt helikopterutdanning. Om du kommer gjennom får du lov å komme med egne ønsker, men hva du får av kampfly, flermotor og helikopter, bestemmes ikke av deg selv. Det burde uansett ikke være noe hinder, du ender uansett opp med en fantastisk jobb. :)

Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og som tilleggsinformasjon, hvis noen lurer, så stemmer ikke det bildet i første posten helt. Uavhengig av hvilken flytype du får/velger, så er tiden i forsvaret 15 år (eller 14 år og 11 måneder for å være nøyaktig). Ingen forskjell mellom flytypene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Husk også at du søker kun generelt på flygerutdanning i Forsvaret, og ikke spesifikt helikopterutdanning. Om du kommer gjennom får du lov å komme med egne ønsker, men hva du får av kampfly, flermotor og helikopter, bestemmes ikke av deg selv. Det burde uansett ikke være noe hinder, du ender uansett opp med en fantastisk jobb. :)

Hva styrer hvilket yrke/utdanning du får? Mangelvare på piloter i en skvadron eller egenskaper under "grunnskolen" på Bardufoss?

Og hvor stor er sjansen for å i det hele tatt komme inn på skolen?

Lenke til kommentar

 

Husk også at du søker kun generelt på flygerutdanning i Forsvaret, og ikke spesifikt helikopterutdanning. Om du kommer gjennom får du lov å komme med egne ønsker, men hva du får av kampfly, flermotor og helikopter, bestemmes ikke av deg selv. Det burde uansett ikke være noe hinder, du ender uansett opp med en fantastisk jobb. :)

Hva styrer hvilket yrke/utdanning du får? Mangelvare på piloter i en skvadron eller egenskaper under "grunnskolen" på Bardufoss?

Og hvor stor er sjansen for å i det hele tatt komme inn på skolen?

Det er vel en kombinasjon av begge. Behovet for piloter vil selvsagt spille inn på hvor mange utdanningsplasser Norge kjøper av USA, men fordelingen av disse er bestemt utifra prestasjoner på flyskolen i Bardufoss, og litt av prestasjoner i løpet av de første månedene på luftkrigsskolen.

 

I mitt kull var vi 965 søkere, 25 som startet på flyskolen i Bardufoss, og 10 som kom gjennom til slutt.

Lenke til kommentar

 

 

Husk også at du søker kun generelt på flygerutdanning i Forsvaret, og ikke spesifikt helikopterutdanning. Om du kommer gjennom får du lov å komme med egne ønsker, men hva du får av kampfly, flermotor og helikopter, bestemmes ikke av deg selv. Det burde uansett ikke være noe hinder, du ender uansett opp med en fantastisk jobb. :)

Hva styrer hvilket yrke/utdanning du får? Mangelvare på piloter i en skvadron eller egenskaper under "grunnskolen" på Bardufoss?

Og hvor stor er sjansen for å i det hele tatt komme inn på skolen?

Det er vel en kombinasjon av begge. Behovet for piloter vil selvsagt spille inn på hvor mange utdanningsplasser Norge kjøper av USA, men fordelingen av disse er bestemt utifra prestasjoner på flyskolen i Bardufoss, og litt av prestasjoner i løpet av de første månedene på luftkrigsskolen.

 

I mitt kull var vi 965 søkere, 25 som startet på flyskolen i Bardufoss, og 10 som kom gjennom til slutt.

Takk. Ikke lett å få seg jobb!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...