Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det mulig å hoppe rett til oppkjøringen?


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg skal ta teori prøven neste uke, så jeg lurte på om jeg kan kjøre opp rett etter.

 

Jeg har øvelseskjørt med faren min litt over 30 timer, ca 2 timer vær dag siden begynnelsen av April.

 

Jeg har tatt det obligatoriske sikkerhets kurset for lett-mc + 2 kjøretimer på trafikk skolen, men jeg var ikke helt sikker på om de sa at jeg måtte ha noe tillatelse av dem før jeg kunne kjøre opp.

 

Faren min sier at jeg er klar til å kjøre opp. Han har også hatt tung lappen i over 30 år.

Endret av Mr Grande
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan du se hva du skal igjennom: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Foreropplaering/Foreropplaering/Lett+motorsykkel+%28A1%29/Grunnleggende+opplaring

 

Trykk på tallene for å se hva de forskjellige delene inneholder. Hvis du ikke blir klokere, så kan du spørre kjøreskolen din. Du må sikkert låne sykkel av dem, og de kan melde deg opp til oppkjøring.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Litt synsing her, men jeg vil tro at kjøreskolene ønsker å ha deg som elev lengst mulig (av økonomsike årsaker) men hva reglene egentlig sier er jeg usikker på.

 

Jeg vet ikke hvor flink faren din er, men 30 år bak MC styret kan også medføre at man har tillagt seg noen dårlige vaner. Jeg har hatt billappen i 20 år og jeg er jaggu ikke så sikker på om jeg hadde klart dagens oppkjøring på første forsøk...

 

Men det er trafikkskolen som må melde deg på en oppkjøring og jeg tror du MÅ gjennom noen obligatoriske punkter først. Det er ingen sensor med vettet i behold som (tror jeg) som vil slippe løs ei ung jente på motorsykkel på en oppkjøring uten at dem har fått en "godkjennelse" fra kjøreskole at ferdighetene er gode nok til dette.

 

At du har kjørt sammens med faren din er liksom ikke noen dokumentasjon.

 

Jeg mener du vertfall bør ta en såkalt veiledningstime på en trafikkskole. Da kjører du dit kjørelærer vil på DIN måte uten at kjørelærer griper inn verbalt. Når timen er over får du beskjed om åssen du ligger ann og det er dette du bør legge til grunn for en evt. oppkjøring og ikke det faren din sier :)

 

En oppkjøring koster vel 2-3.000,- i dag så det kan bli dyrt og stryke, så jeg ville nok kostet på meg et par skikkelige kjøretimer hos en anerkjent trafikkskole før jeg gikk den siste biten :)

 

Holder selv på med førerkortet på klasse A (tung sykkel) for tiden og jeg har klart oppkjøring del 1 som foregår i kjøregården. Nå har jeg bare sikkerhetskurs på bane igjen samt landeveiskjøring før hoved oppkjøringen og jeg regner meg at dette går bra. Hvis det gjør det så har jeg lappen i løpet av juni :)

Lenke til kommentar

Sorry Bjerknez, ikke meningen å stalke deg i dag, bare tilfeldig at du også svarer i tråder jeg også vil bidra med. :tease:

 

TS, har du søkt om førerkortet da? Du kan gjøre det elektronisk og vil da også ha mulighet til å bestille oppkjøring selv. Trafikkskolen trenger da bare å sende dokumentasjon på at du har fullført det obligatoriske.

 

Holder selv med A-lappen og hadde først bestilt oppkjøring til 19. mai, men det ble for optimistisk, så utsatte den til 10. juni. :p

 

Du bør være rask med søkingen da, aller meste er fylt opp allerede, men hender jo det blir avlysninger. Kan tipse om å bestille time om dagen, så slipper du all rushen.

Lenke til kommentar

Sorry Bjerknez, ikke meningen å stalke deg i dag, bare tilfeldig at du også svarer i tråder jeg også vil bidra med. :tease:

 

TS, har du søkt om førerkortet da? Du kan gjøre det elektronisk og vil da også ha mulighet til å bestille oppkjøring selv. Trafikkskolen trenger da bare å sende dokumentasjon på at du har fullført det obligatoriske.

 

Holder selv med A-lappen og hadde først bestilt oppkjøring til 19. mai, men det ble for optimistisk, så utsatte den til 10. juni. :p

 

Du bør være rask med søkingen da, aller meste er fylt opp allerede, men hender jo det blir avlysninger. Kan tipse om å bestille time om dagen, så slipper du all rushen.

Har allerede søkt og fått tillatelse til førekort. Har hatt sikkerhets kurs, trafik.grunnkurs, tror at jeg bare mangler lang kjøring nå.

 

Litt irriterende for min del at de skal ha meg til å gjøre masse ekstra bare fordi de vil tjene litt ekstra.

Lenke til kommentar

Det er bra. Da kan du egentlig bestille time gjennom Vegvesenets sider. :)

 

Spørs hva de krever av deg da. Er det kun langkjøringen igjen, så er det obligatorisk. Krever de ekstra kjøretimer fordi du mangler ditten og datten, så kan du argumentere mot det. Så vidt jeg vet har skoler ikke lov til å kreve flere kjøretimer enn nødvendig. Spørs på hvor bra og seriøse de er selvsagt.

 

Jeg kjører med Tempo og er ingen press her. Faktisk ville læreren ha meg ut i trafikken allerede 2 kjøretimer siden, men jeg følte meg ikke klar og ba om utsetting. Det var helt greit.

Lenke til kommentar

Fra vegvesenet:

 

Før du kan gå opp til praktisk prøve (oppkjøring), må:

  • all obligatorisk opplæring være fullført og registrert
  • vandelen din må være i orden
  • eventuell helseattest være levert
  • du ha bestått teoriprøven
  • ha med deg akseptabel legitimasjon
  • gebyr være betalt
Litt avhengig av hvilke trafikkontor du tenker bruke så er det ikke sikkert de har ledig time for førerprøve med en gang. Tidligste jeg fikk for klasse A var to måneder frem i tid.
Lenke til kommentar

Samme situasjon selv for flere år siden en fingre på begge hendene.

En time må han ha så skolen ser hva du kan, deretter kan de kun ta det obligatoriske + oppkjøring.

Spørsmålet her er om læreren sier nei, ny kjøretime eller ikke.

Da som sakt for å tjene penger.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen tro på at kjørelæreren forsøker å snyte deg for penger ved å si at du skal ta flere timer enn du trenger. Selv om de bare skulle tenkt penger så er det bedre at en som kjører på vei blir ferdig fortest mulig ettersom de på bane kan ha opp til 4 om gangen. På vei tjener skolen 1600 på en dobbelttime, på bane opp mot 6400, sett at en enkelttime koster 800.

 

En kjørelærer skal utdanne forsvarlige sjåfører, jeg tror heller at om du er bastant og krever bare det obligatoriske når de mener du trenger mer veiledning at de nekter deg å kjøre hos dem. I sentrale strøk har de som regel nok av kunder til at de tar seg råd til å miste en enn å få rykte for å utdanne dårlige sjåfører.

 

Oppå dette har de jo et regelverk de må forholde seg til også for å bevare bevilgningen.

Lenke til kommentar

 

Fra vegvesenet:

 

Før du kan gå opp til praktisk prøve (oppkjøring), må:

  • all obligatorisk opplæring være fullført og registrert
  • vandelen din må være i orden
  • eventuell helseattest være levert
  • du ha bestått teoriprøven
  • ha med deg akseptabel legitimasjon
  • gebyr være betalt
Litt avhengig av hvilke trafikkontor du tenker bruke så er det ikke sikkert de har ledig time for førerprøve med en gang. Tidligste jeg fikk for klasse A var to måneder frem i tid.

 

To måneder? :O

 

Hvis jeg bestiller nå for klasse A1, hvor lang tid må jeg da ca. vente?

Lenke til kommentar

Hvis du mener hvor lang tid du bruker fra du begynner fra scratch til du har førerkortet i hånd så komemr det ann på kapasiteten hos den kjøreskole samt ditt lokale vegvesen kontor (i mangel på bedre navn).

 

Jeg startet i august 2013 og takket være det faktum at det var mye flott vær i september så ble det en del unnagjort før vinteren. Noe oppkjøring før vinteren visste jeg dog ikke kom til å skje da biltilsynet ikke tar i mot oppkjøringskandidater på MC når september er over. (Mener det var september?)

 

Til sammen har jeg brukt 3mnd. så langt og oppkjøringen min er satt til 5.juni.

 

Så klarer du dette på 2 mnd. er du god mener jeg :)

Lenke til kommentar

 

 

Fra vegvesenet:

 

Før du kan gå opp til praktisk prøve (oppkjøring), må:

  • all obligatorisk opplæring være fullført og registrert
  • vandelen din må være i orden
  • eventuell helseattest være levert
  • du ha bestått teoriprøven
  • ha med deg akseptabel legitimasjon
  • gebyr være betalt
Litt avhengig av hvilke trafikkontor du tenker bruke så er det ikke sikkert de har ledig time for førerprøve med en gang. Tidligste jeg fikk for klasse A var to måneder frem i tid.

 

To måneder? :O

 

Hvis jeg bestiller nå for klasse A1, hvor lang tid må jeg da ca. vente?

 

Du må bestå teorien før du kan bestille. Bestill med en gang og avtal heller med kjørelærer hvordan dere legger opp timene for at du skal kunne bestå den tidligste førerprøven du får. Er det for tidlig kan du bare flytte den.

 

Bjerknez: jeg fikk førerprøve to måneder frem i tid fra da jeg tok teoriprøven, ikke fra da jeg tok teorikurset. Jeg vil dermed ha brukt rundt tre måneder totalt om jeg står.

Lenke til kommentar

Har du øvd på oppkjøringstingene? Da jeg tok måtte jeg kjøre slalom , kjøre i 80 og bremse best mulig hvor sensor så på x meter ol. Pluss bruke x min på å kjøre i 8tall inni en liten rute.

Ja, har øvd på alle 4. Det er 50 km/h her da.

 

Jeg nailer alle 4 nå, øver sammen med en venn, vi har vel brukt sånn 6 timer på en parkerings plass + sånn ca 4 timer med kjøre skolen.

 

Så har jeg kjørt litt over 20 timer med faren min i trafikk, så jeg føler meg gaaaanske klar.

Lenke til kommentar

Kom deg til kjøreskole asap.

Oppkjøringen det ofte er lang kø på avhengig av by. Var sånn 5 mnd i lillestrøm så kjøreskolen satte mc på henger og tok med 4 elever til hamar^^

Jeg er villig til å bruke X timer på å komme meg til en annen by hvis det er nødvendig for at jeg skal kunne få lappen raskere.

Jeg er veldig selvsikker på at kommer til å naile oppkjøringen.

 

Jeg tar også teori prøven i morgen, ganske selvsikker på den også nå som jeg får 40/40 riktig 100% av gangene jeg tar den på ilearn.no & prove.no

Endret av Mr Grande
Lenke til kommentar

Har du tatt førerprøven på bane enda? Den er obligatorisk å ha før oppkjøring i trafikk, det er kjøregårdsøvelsene som det ble snakket om lenger oppi her: Til meg var det 60 km/t og brems ned raskest mulig, unnamanøver i 50 km/t, kjøre sving der du holder minst 30 km/t i utgangen, brems i sving og krypkjøring rundt en løype med kjegler.

 

Men kanskje det er annerledes i Trøndelag enn andre deler av landet? Egentlig skulle jeg ta førerprøven før jeg skulle fortsette med kjøretimene i trafikk, for å ha de grunnleggende ferdighetene for å takle forskjellige situasjoner som kan oppstå. Men jeg tok den rett før oppkjøring i trafikk pga. lang kø. Hvor er det du kjører opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...