Gå til innhold

Lydløst hovedkort for deg som vil bygge smått


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvis det skal være en universal strømforsyning så bør det jo også dekke mest mulig behov

Så du mente at den burde kunne støtte ned i 3V, ikke at den faktisk kan klare det?

 

For det vil bare være helt urealistisk.

 

Dog, jeg er litt spent på hvorfor den bør gå ned i 3V. Ser du ofte 3V-strømadaptere på 10-35 Ampere?

3V vil kreve en skikkelig feit kabel, og være svært ueffektivt. Sannsynligvis så ville ikke engang strømkontakten takle så høy strømstyrke, så du måtte brukt en annen type, og DC-DC enheten på HKet måtte vært mye kraftigere, og potensielt hatt egen kjøleribbe for å taklet det høye varmetapet.

 

Og med tanke på hvor liten og effektivitet denne enheten er ment å være, så ville det vært idiotisk om dette skulle gå tapt, og alt måtte gjøres større for å støtte et fantasi-strømadapter (jeg har aldri sett et så kraftig strømadapter som bare kan levere 3V i den effektklassen), har du?

Lenke til kommentar

 

 

hvis det skal være en universal strømforsyning så bør det jo også dekke mest mulig behov

Så du mente at den burde kunne støtte ned i 3V, ikke at den faktisk kan klare det?

 

snip

 

 

Men klokkebatteri da? :lol:

 

Ja, men det er juks, for da får ville det blitt en laptop. :p

Lenke til kommentar

 

hvis det skal være en universal strømforsyning så bør det jo også dekke mest mulig behov

Så du mente at den burde kunne støtte ned i 3V, ikke at den faktisk kan klare det?

 

For det vil bare være helt urealistisk.

 

Dog, jeg er litt spent på hvorfor den bør gå ned i 3V. Ser du ofte 3V-strømadaptere på 10-35 Ampere?

3V vil kreve en skikkelig feit kabel, og være svært ueffektivt. Sannsynligvis så ville ikke engang strømkontakten takle så høy strømstyrke, så du måtte brukt en annen type, og DC-DC enheten på HKet måtte vært mye kraftigere, og potensielt hatt egen kjøleribbe for å taklet det høye varmetapet.

 

Og med tanke på hvor liten og effektivitet denne enheten er ment å være, så ville det vært idiotisk om dette skulle gå tapt, og alt måtte gjøres større for å støtte et fantasi-strømadapter (jeg har aldri sett et så kraftig strømadapter som bare kan levere 3V i den effektklassen), har du?

 

Da har du misforstått poenget mit .

jeg har aldri sakt at det må være så stor effekt i strømforsyningen.

Nå var det snakk om universale strømforsyninger og da bør den faktisk vær så universal som mulig

 

Forresten så er det ingen strømforsyninger som kombinerer høy effekt og lav spenning

 

Andrull du må være den este som mener at en strømforsyning skal kunne støtte en spenning uten at den faktisk gjør det

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Da har du misforstått poenget mit .

jeg har aldri sakt at det må være så stor effekt i strømforsyningen.

Nå var det snakk om universale strømforsyninger og da bør den faktisk vær så universal som mulig

 

Forresten så er det ingen strømforsyninger som kombinerer høy effekt og lav spenning

 

Nei, jeg missforstod ikke poenget ditt. Du ønsker du universelt, men jeg sier det du ønsker ikke eksisterer. Ja, du sier det jo selv. Du får du ikke strømforsyninger som kombinerer høy effekt og lav spenning (av grunner som jeg nevnte i forrige innlegg).

 

Og siden en DC/DC-enhet trekker tilsvarende mer strøm når du senker spenning, så ville en strømforsyning som ikke klarer den høye strømstyrken/effekten, praktisk talt bli kortsluttet.

 

Når du lager en enhet, så bruker du ikke masse penger, og plass på å støtte noe som ikke befinner seg hjemme hos folk, og som sannsynligvis aldri kommer til å befinne seg der.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

du har misforstått for du forutsetter at alle disse strømforsyningene må ha høy effekt.

for det jeg mente var strømforsyninger med en lavere effekt når det ikke er behov for høy effekt

Jeg tok utgangspunkt i det minste du bør/kan ha til maskinen (som de selv oppga). Altså et minimum antall minnebrikker og bare en harddisk. 3V er VELDIG lite, og ubrukelig til å levere strøm til prosessorer og harddisker over noen lengre avstander enn de få centimeterene du har på kretskortet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nå er det da snakk om spenning fra 3V og oppover til ( var det ) 50 V ( det var snakk om ).

 

Hvis det er snakk om å kunne bruke denne strømforsyningen til andre ting i tillegg en et pc hovedkort så har man ikke alltid bruk for høy effekt .

Kanskje bruker man den som reserve strøm til skjermen i stedet

 

Det var jo en grunn til at det ikke fulgte med strømforsyning til dette hovedkortet

 

f.eks hvor mye strøm var det raspberry pi hadde bruk for ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Trekker den 30W så trekker den 30W. (og den trenger ikke trekke 30W til en hver tid, men den må takle at du starter noe som belaster den)

 

Og de fleste 3V-adaptere er på nærmere 2-3 A, som ikke er nok til noe som helst. Ikke starte maskinen en gang. Strømadaptere til skjerm har enten 12V eller 24V.

Dette er ikke rasberry Pi.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da er det ende et argument mot argumentet at det ikke følger med egen strømforsyning siden man sikkert har noe ligende

Særlig når effekten må være opp mot 30 w

Nei. Pcer i dag trekker da flere hundre watt, og det er da vanlig å kjøpe PSU ved siden av? Hvorfor skal dette være noe annet?

 

Som du selv sier så kunne du jo brukt strømadapteret ditt som er 14V og 3A.

 

Og selv om den trekker 30w, så kan den trekke rundt 100W. Så da er de nødt å sende med en psu som er mye mer enn hva de fleste trenger.

Lenke til kommentar

Nå høres det ut som argumentasjonen din går i runddans uten å møtes.

 

14 V og 3 A gir 42 w

Den holder til 30W enheter .

 

Det er derimot ikke noe man bare har liggende

 

jeg spurte deg hvilken 9V strømforsyning gir 3-4 A

Den kan ihvertfall ikke gi ut 100 w eller 11-12 A

 

Da må man ha en tilpasset strømforsyning

Lenke til kommentar

Nei det er du som surrer fælt.

 

Ja, jeg sa jo akkurat at 14v/3A holder til 30W enheter.

 

Nei du spurte aldri hva slags 9v psu som gir 3-4A. Den støtter inntil 19v og du får masse universal-PSUer som selges på de fleste lokale butikker som klarer 100W og som er innenfor rent spenningsmessig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

9V 30W = 10-11 A hvilke ekstern PSU gir så mye strøm ?

Som sagt elgen, jeg tror du surrer litt og her er matten litt feil.

 

9v er ikke så vanlig, men man må ta med at 12v og 10v kan få et spenningsfall og ha litt å gå på.

Man skal du kjøre hket maks så er det bare å bruke kraftigere PSU, og da er det bedre med høyere spenning.

 

Jeg har aldri sagt at 9v strømforsyning bør brukes til 100W strømtrekk. Men at 3V i hvert fall er ubrukelig og ingen vits å dimensjonere for.

 

For å ikke risikere at hket brenne opp så må det dimensjoneres for worst case. Altså 9v PSU med 100w last som sa vil si at den må kunne håndtere 10-11A.

 

Hadde man hatt 3v så måtte hket ha måtte takle opp mot 34A. Altså ekstremt mye for en liten dc/dc konverter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...