Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kjæreste med kraftig atopisk eksem


Anbefalte innlegg

Hei. Har vært sammen med min kjære i et halvt år nå. Hun er 17 år forøvrig, jeg 16. Problemet her er at hun har så kraftig eksem som er hele tiden. Det er bra noen dager, og mye verre enda fler. Det er ikke så veldig ille på kroppen som regel, og til tider helt glatt, men det er en intens kløe og mye smerte som gjør det veldig vanskelig for oss begge.

 

Det siste jeg vil er å gå fra henne på grunn av dette, men på den andre siden er det utrolig slitsomt med dette da det er i veien hele tiden (selv om mye går bra store deler av uke/dagen. Dette er så ille at hun må være hjemme pga det iblant.

 

Vi prøver mange forskjellige kremer og behandlinger, men hun er immun mot det meste og ingenting hjelper noe særlig. Har vært i kontakt med helsesøster, lege, hudlege osv, men det er ikke mye hjelp å få. Eksamen går over nesten hele kroppen, inkludert ansikt, fingre osv (det er som regel ikke så ille her utseendemessig) det er først de siste året/2 årene at det har blitt enda verre enn før.

 

Dette gjør at forholdet blir mye mer jobb enn et "vanlig" forhold ville vært og ting kan bli vanskelig. Selv om vi har det veldig bra sammen og som regel på dagen går det fint.

 

Jeg elsker henne virkelig og hun tilbake, og vi har det like godt 6 mnd etter forholdet startet.

 

Det jeg lurer på er om noen har tips til hvordan jeg/vi kan takle dette sammen eller om det er noen forslag generelt. Evt om noen har egne erfaringer etc.

 

Anonymous poster hash: a5708...e43

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mye hjelp å få av hverken leger eller spesialist sier du, har de ikke indikert noenting om hva det kan være?

 

I såfall er noe av det første de bør gjøre, å få tatt en allergi-test. Hvis det brer seg alle steder, og kommer og går i varierende grad, vil jeg tippe på det er elveblest. Sjekk opp det. Det finnes piller (feks Clarityn) som kan være ganske effektive mot elveblest.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye hjelp å få av hverken leger eller spesialist sier du, har de ikke indikert noenting om hva det kan være?

 

I såfall er noe av det første de bør gjøre, å få tatt en allergi-test. Hvis det brer seg alle steder, og kommer og går i varierende grad, vil jeg tippe på det er elveblest. Sjekk opp det. Det finnes piller (feks Clarityn) som kan være ganske effektive mot elveblest.

 

Har ikke fått stort til hjelp av leger osv nei, og siden hun er under 18 er det en del kraftigere kremer hun ikke får lov til å bruke. Vet du om disse kan funke?

 

Det er egentlig bare en kronisk atopisk eksem, men hun har noen allergier også. har ikke sjekket noe om det du nevner, kan du fortelle litt mer om det? Har det stort med eksemen å gjøre?

 

Anonymous poster hash: a5708...e43

Lenke til kommentar

Atopisk eksem er en egen lidelse, det er ikke elveblest eller noe annet. Det er bare atopisk eksem. Lillebror fikk det etter han skoldet seg med varmtvann over hele kroppen som 7-åring. Han ble kronisk allergisk mot gummi bl.a., beina hans så ut som kjøttkaker i lange perioder av året. Hendene også. Han kunne ikke delta på svømmeundervisning pga dette bl.a.

 

Det gikk bort av seg selv i mere voksen alder. Det hadde legene forutsett også. Nå er han 25 og har ikke eksem lengre, men må fortsatt holde seg unna alt som inneholder gummi, dvs. godteri eller vanlig synlig gummi mot huden.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Så ille at hun må være hjemme til tider? Jeg har atopisk eksem selv, og det var ganske ille for noen år siden, men har bedret seg en del i senere tid. For min del så høres det ganske ekstremt ut og jeg synes det er rart at ikke noe er gjort, hvis det går.

 

For all del oppsøk (hud)lege og gjerne andre enn tidligere.

Lenke til kommentar

Eksem er grusomt! Jeg slet selv med det i yngre alder. Ett produkt jeg ville ha vurdert om jeg var deg er HealGel Intensive. Denne er laget i samarbeid med kirurger og dermatologiske biokjemikere, og ble spesielt laget for behandling av hud etter laserbehandlinger, operasjoner osv. når huden er på sitt verste.

 

Uansett om dere velger å prøve det eller ikke ønsker jeg dere masse lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...