Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilstereo i russebil mangler strøm


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en russebil med 12V bilstereo. Anlegget drar ca 2kw når det spiller høyt, og det er to stk bosch batterier på 140 ah per stk som driver anlegget. Disse begynner å dra på åra, og trenger mye lading over lengre tid. Vi vil gjerne spille kontinuerlig, og det er ikke mulig sånn det er nå.

 

Vi har tilgang på et honda i20 aggregat.

Vi har ikke muligheten til å selge anlegget og installere 230V anlegg.

 

Problemet er hvordan vi skal få spenninga fra 230V til 12V. Har noen en løsning på dette?

 

Budsjettet er også begrenset, men er åpen for vurdering av alle løsninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det beste hadde vært å bytte ut dem slitne batteriene med noen gele/agm batterier.
Ellers får man jo strømforsyninger fra 230 til 12V, men vil tro det koster like mye som batterier + at det er jo ikke gratis å ha aggregatet i drift heller ;)

Lenke til kommentar

Er det mulig å lade agm batteriene samtidig som vi spiller?

Ja, men en lader med litt futt i koster fort endel.

Har dere sjekket hvor mye dynamoen lader? Hvis ikke så mål spenningen inn på batteriet og ut fra dynamoen med motoren i gang. Har skal det ikke være mye forskjell, og det bør være over 14v begge steder, hvis ikke så er noe feil :)

Dere kan også vurdere et skillerelè eller en hurtikobling mellom bilens batteri og batteriene til stereoen, slik at bare stereobatteriene tappes når motor ikke er i gang ;)

Lenke til kommentar

En honda i20 burde være nok om toppeffekten er på 2KW, og ikke en gjennomsnintsmåling over tid.
Men du trenger da en 12V-strømforsyning som konverterer fra 230V til 12V. Her finnes det mye forskjellig.

 

Du vil da koble aggregat -> strømforsyning -> batteri/kondensator/forsterker, som da kobles i parallell, slik at batteriet hele tiden er under lading og vil kunne levere ekstra under toppene. Kondensatoren er grei for å ta de aller korteste og høyeste peak-effekten.

Strømforsyningen trenger kanskje ikke være større enn toppen 1300-1500W, da aggregatet bare takler å levere 1600W kontinuerlig.

Du kan i grunn bruke det meste innen strømforsyning, men det vil nok være lurt å ha en med strømsperre, slik at strømmen aldri overgår det strømforsyningen klarer. Da tenker jeg på en sperre som eventuelt senker/regulerer ned spenningen (og ikke bare kutter helt). Typisk å finne på lab-strøfmorsyninger, men antar det må finnes noe mer konvensjonelt i motorverdenen. En enkel og noe ueffektiv måte er bare å ha en effektmotstand som setter maks lasten.

Selv har jeg bare brukt PC-strømforsyning da de gir ren og billig 12V, men vil kutte om de overbelastes for mye. (Over Current protection eller Over Power Protection er et minstekrav)

 

Du må naturlig nok skjøte/kutte opp litt ledninger og koble opp dette på noe ukonvensjonell måte, da forsterkeren ikke akkurat er en PC. En slik PSU vil koste rundt 1500kr: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2126359

(fordel: meget høy effektivitet, god sikring, singel-12V rail og god regulering)

 

Alternativ:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=69-059-67&toc=19593

Litt mer proft opplegg, men noe dyrere og lavere effektivitet (som betyr litt høyere strømtap/last på aggregatet).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Så de hadde 15V supply også, lik den jeg linket til, men man må da være litt mer forsiktig med korrekt regulering/effektmotstand.

 

De laderene fra biltema klarer nok til å holde i gang anlegget særlig lenge med 50A (6-700w) boost, og 30A vanlig. Spesielt når den får last samtidig som den lader batteri.

 

Usikker på effektivitet/power factor, men frykter den er skikkelig dårlig. Som betyr mye tyngre last på aggregat enn hva du kan hente ut.

Aggregatet på 16

Lenke til kommentar

Du kan ikke lade noe om lasten er høyere enn hva laderen kan levere. Da vil du fortsatt bare stå å tømme batteriet.

 

45A er ca 1/3 eller 1/4 av hva du trenger for å i det hele tatt ha overskudd av energi slik at batteriet kan lades mens man spiller. (Gitt at du ligger rundt de oppgitte 2000 wattene)

 

En lader er ikke ment for å dra noe mer enn kun å lade batteriet og er dermed uegnet i denne størrelsesordenen.

 

En lader trenger heller ikke å ha særlig ren strøm, ja den trenger bare være likerettet for batteriets sin del. I motsetning til forsterkere som er glad i forholdsvis ren og glatt DC.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...