Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kviser


Anbefalte innlegg

heisann, gutt 17 år her, og plagest med kviser. har 10 stk eller noe røde synlige og hundrevis små som ikke er blitt røde enda. jeg vet at kviser er helt naturlige, men de plager meg egentlig. og "hver" gang jeg er framfor et speil kniper jeg(vet at jeg ikke skal).

 

jeg har lest litt om kvisekrem men har aldri turt å dratt å kjøpt. noen andresom har gjort det(vet det ikke er en stor greie å kjøpe, men noe holder meg tilbake). har noen, noen andre knep som fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

føler det ikke er så gale at jeg må til legen.

 

Høres veldig ut som om det er det. Uansett ikke noe vits å gå rundt å med det, bare det at du skriver om det her betyr at du ikke liker å gå rundt med det, så hvorfor? Start med legen, han kan skrive ut epiduo som prøver å kverke de ganske mildt fra utsiden. Funker ikke dette etter en måned ville jeg ventet til du var 19-20 for å se om det gir seg (hormonelt)(du har et langt liv foran deg, men ingenting haster), hvis ikke drar du til hudlege og får sterkere systemisk antibiotika som nesten helt garantert kverker alt med diverse bivirkninger.

Lenke til kommentar

Herregud, ikke gå til legen! Det finnes ikke ett produkt som kommer til å løse alle dine problemer! Legen din vil gi deg epiduo som jeg med en gang kan fortelle at IKKE FUNGERER og vil gi deg bivirkninger. En hudpleier kan fint hjelpe deg, men du må ikke besøke en heller. Jeg legger ved noe jeg skrev i en annen tråd:

 

For fin hud trenger du minimum 3 ting; rens, serum, og fuktighetskrem (selv om du kanskje har fet hudtype). Min favoritt rens er Caudalie Cleansing Water.

Deretter har vi serum, og for acne hud er det bare ett serum som funker; Matis Reponse Purete Intensive Purifying Serum.

Fuktighetskrem er vanskelig å velge for deg ettersom du ikke skriver hvilken hudtype du har, men noen gode merker er Nourish, Trilogy, Decléor, Matis, og Dermalogica.

Alt dette er svindyrt i butikk, men billig på nett. De trygge nettsidene er Allbeauty.com (kjøp Matis her), Feelunique.com, og Beautybay.com.

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Herregud, ikke gå til legen! Det finnes ikke ett produkt som kommer til å løse alle dine problemer! Legen din vil gi deg epiduo som jeg med en gang kan fortelle at IKKE FUNGERER og vil gi deg bivirkninger. En hudpleier kan fint hjelpe deg, men du må ikke besøke en heller. Jeg legger ved noe jeg skrev i en annen tråd:

 

For fin hud trenger du minimum 3 ting; rens, serum, og fuktighetskrem (selv om du kanskje har fet hudtype). Min favoritt rens er Caudalie Cleansing Water.

 

Deretter har vi serum, og for acne hud er det bare ett serum som funker; Matis Reponse Purete Intensive Purifying Serum.

 

Fuktighetskrem er vanskelig å velge for deg ettersom du ikke skriver hvilken hudtype du har, men noen gode merker er Nourish, Trilogy, Decléor, Matis, og Dermalogica.

 

Alt dette er svindyrt i butikk, men billig på nett. De trygge nettsidene er Allbeauty.com (kjøp Matis her), Feelunique.com, og Beautybay.com.

 

 

 

Uenig, hormonelle kviser kan ikke "vaskes" bort, tro meg, jeg har prøvd, disiplinert.

Lenke til kommentar

Før jeg begynner vennligst noter deg at når jeg referer til dårlige produkter snakker jeg om alt du finner på apoteket, rimi, kicks osv. Nei Basiron, Clearasil, Vichy, Garnier, Epiduo, Proactive osv. er ikke gode produkter. Aldri! Jeg har forresten aldri sagt at rens alene kan bekjempe kvisene.

 

Her er en liten oversikt over hva de forskjellige tingene kan gjøre for deg, og hva dere altså mener at ett produkt alene skal gjøre for deg;

 

Rens - fjerner smuss og talg, uten å fjerne dette får du urenheter

Toner - balanserer pH-balansen i huden etter f.eks. kontakt med vann

Serum - fikse hovedproblemet ditt, altså urenheter

Fuktighetskrem - tilfører huden fukt, og uten.. gjett hva? Da kan du få urenheter og grå og gusten hud

Peeling - skrubber bort døde hudceller, om disse ikke blir skrubbet bort kommer de til å ligge der og du kan igjen få urenheter

 

Ser noen poenget med alle disse produktene nå? Så det er ganske interessant at dere mener at ett produkt skal gjøre dette alene, og ett produkt som blir skrevet ut til alle som ber om det skal altså passe alle hudtyper.

 

Men hva skjer om du begynner å bruke dårlige hudprodukter da? Som f.eks. Epiduo.

 

Først tørker den ut huden, og du føler deg kjempe flott tenker du! Ingen urenheter, og ikke fet hud. Du får noen bivirkninger her og der, men det tenker du at du fint kan leve med. Men etterhvert skjønner jo huden, som faktisk er ganske smart, at den blir tørket ut for talg. Da overproduserer den for å kompensere for fukttapet, og du ender opp med dobbelt så mange urenheter som før! Hjelp tenker du, men produktet funket jo så fint før, så da pøser du på mer. Og slik fortsetter det igjen og igjen helt til du har klart å gjøre huden din skadet for livet.

 

Jeg har prøvd alt fra Basiron og Epiduo til Garnier og Vichy jeg, men jeg er nysgjerrig på om noen av dere faktisk har prøvd Nourish, Trilogy, Decléor, Matis, eller Dermalogica i en fullverdig rutine?

Lenke til kommentar

Før du går til legen kan du selv kjøpe Basiron på apoteket, det vil vanligvis være det aller første legen ber deg prøve og er reseptfritt. Det er ikke oppgaven til legemidler mot acne å tørke ut huden, men å drepe acnebakteriene.

Men tørr hud kan for mange være en bivirkning, så en god fuktighetskrem/gel er viktig. Det er viktig at du bruker en fettfri fuktighetskrem/gel, selv har jeg hatt god effekt med glyserinbaserte.

 

Du bør bruke en ansiktsrens sammen med Basiron og fuktighetsgiveren, men heller ikke den bør være fettbasert.

 

Noen kan og få kviselignende utbrudd av å bruke produkter med parfyme i ansiktet, det kan hjelpe å bruke parfymefri produkter, men med tanke på alderen din er det nok "bare" vanlig acne.

 

Basiron og Epiduo deler ett av virkestoffene, så om man ikke har hatt ønsket effekt av den ene er det ikke uvanlig at den andre ikke fungerer.
Andre legemidler som kan brukes på kviser er kremen Aberela (tretinoin), antibiotikaen tetralysal/tetracyclin og det siste alternativet som kun brukes i alvorlige tilfeller, isotretinoin.

Endret av Flying
Lenke til kommentar

Isotretinoin er også kjent som Roaccutan.

 

Personlig har jeg gått på Tetracyclin, Tetralysal og Roaccutan/Isotretinoin.

 

Alle disse fungerte, men fikk til slutt Isotretinoin fordi det ikke var bra å gå lenge på antibiotika, som det er i Tetracyclin/Tetralysal. Jeg kan også nevne at jeg i en periode gikk til hudpleier og fikk en masse kosmetisk dilldall påført ansiktet, i tillegg til en form for strømbehandling. Dette var bortkasta penger og ansiktet ble faktisk verre etter dette.

Lenke til kommentar

kan ikkje noken lage en liste over kva eg treng(produkt, med namn), og ein kort forklaring på det :) ?

 

ser at noen har skrevet litt om hudtype så lager jeg ein kort beskrivelse av min.

-lys

-fort solbrent(veit ikkje om det har noke å sei)

-blir veldig tørr på vinteren

noke meir?

Uansett takk for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Ikke hør på han kosmetikeren. Dra til legen.

Det som hjalp meg er ikke å dra til legen, men å bade og sole meg i syden. Det hjalp, men kommer jo tilbake etter en stund. Men det er jo naturlig og går normalt over når du blir eldre.

 

Naturlig, ja.

men det er hormoner som sier ifra om at noe er feil med/i kroppen. Selvfølgelig bør man prøve å fikse dette først på en naturlig måte, finne allergier, og styrke kroppens helse og immunforsvar. Går ikke dette eller du ikke er i stand til å gjennomføre dette fordi du er så langt nede pga. kviser bør du løse det på andre måter :)

 

(disclaimer: tror det er snakk om hormonelle kviser her),

Lenke til kommentar

Hvis du får tørrere hud om vinteren, og fetere hud om sommeren vil jeg tippe at du har kombinert hudtype.

 

Rens: Caudalie Cleansing Water

Fuktighetskrem: Nourish Balance Essential Moisturiser

Serum: Matis Reponse Purete Intensive Purifying Serum

 

Påføres morgen og kveld :)

Lenke til kommentar

Gå på apoteket, spør betjeningen om en tube Basiron (anti-kvisemiddel) og si at du vil ha en fuktighetsgel og en ansiktsrens uten fett/olje og parfyme som passer for kvisete hud.
De aller fleste apotek har et stort utvalg og de som jobber der har oftest god oversikt.

Hvis du får tørrere hud om vinteren, og fetere hud om sommeren vil jeg tippe at du har kombinert hudtype.

 

Rens: Caudalie Cleansing Water

Fuktighetskrem: Nourish Balance Essential Moisturiser

Serum: Matis Reponse Purete Intensive Purifying Serum

 

Påføres morgen og kveld :)

Alle de produktene er beregnet for kvinnehud, fuktighetskremen inneholder olje og det er masse parfyme i de to øverste. Serumet finner jeg ikke innholdsfortegnelse for på nettet.

Lenke til kommentar

Kviser i puberteten skyldes en hormonell ubalanse i kroppen som du vel ikke kan gjøre noe med men stabiliserer seg og faller etter hvert til ro. Jeg hadde masse kviser den gang og prøvde alt som fantes reseptfritt uten at noe hjalp, Gikk ril legen, fikk fucidinsalve (penicillin) som heller ikke hjalp. Nei, her er det nesten bare å vente.

På den annen side hjelper et sundt kosthold, i hvert fall litt, ligg derfor unna McDonald og hans medsammensvorne. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...