Gå til innhold

Hvordan få råd til å leve som jeg vil?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 17 år nå, snart 18, akkurat kjøpt meg bil, men sitter igjen med rundt 50k :) vet at mange tenker at han er en uten sjans til å få til noe, men jeg ønsker å utrette noe i livet :p
Men hvordan burde jeg legge løpet fremover for å kunne tjene så mye som mulig? Da tenker jeg og utover i det voksne livet, gjerne starte for meg selv og!

 

Med mye så mener jeg da gjerne 1 mill +++, drømmen er et eget hus, et par biler (da en sportsbil aka porsche, ferrari eller lignende, og muligheten til å reise litt som jeg vil (da etter mange år). Forventer ikke å kunne dette med det første, men gjerne etter endel år.

 

Det jeg interresserer meg mest for er biler (kjøp/salg, styling, lakk osv), trening og reiser, og ting man kan selge som gjør at man kan jobbe litt forskjellig plasser og sånt! :) Investering er også veldig interessant syns jeg!

Håper jeg får noen ordentlige svar og noen har lyst til å gi meg en pekepinn og kanskje hjelpe litt! :)

Endret av Rubenevo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jobbe hardt og være sparsommelig.

 

:)

Takker!

Det jeg tenker er hva jeg skal velge som karriere? :p

 

 

Er en fordel for deg å ha en jobb du trives i... Aldri lurt å velge karriere etter hvor mye man tjener. Da ender du bare opp i en jobb som du ikke liker, og du vil gjøre en dårligere innsats/tjene mindre.

Lenke til kommentar

 

 

Jobbe hardt og være sparsommelig.

 

:)

Takker!

Det jeg tenker er hva jeg skal velge som karriere? :p

 

 

Er en fordel for deg å ha en jobb du trives i... Aldri lurt å velge karriere etter hvor mye man tjener. Da ender du bare opp i en jobb som du ikke liker, og du vil gjøre en dårligere innsats/tjene mindre.

 

jaja, tenker en kombinasjon av de to da :)

gjerne egen bedrift eller lignende, er villig til å jobbe mye for å oppnå det jeg vil, er ganske sta sånn sett

Lenke til kommentar

 

 

 

Jobbe hardt og være sparsommelig.

 

:)

Takker!

Det jeg tenker er hva jeg skal velge som karriere? :p

 

 

Er en fordel for deg å ha en jobb du trives i... Aldri lurt å velge karriere etter hvor mye man tjener. Da ender du bare opp i en jobb som du ikke liker, og du vil gjøre en dårligere innsats/tjene mindre.

 

jaja, tenker en kombinasjon av de to da :)

gjerne egen bedrift eller lignende, er villig til å jobbe mye for å oppnå det jeg vil, er ganske sta sånn sett

 

 

Jeg ville satset på å ta en utdannelse først... Da har du noe å falle tilbake på om bedriften ikke går så bra som du hadde tenkt. Hus, hytte, 4 biler og motorsykkel skal man ikke ha i en alder av 30 uansett mener jeg. Og det er kanskje derfor ytterst få i den alderen har det.

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jobbe hardt og være sparsommelig.

 

:)

Takker!

Det jeg tenker er hva jeg skal velge som karriere? :p

 

 

Jeg foreslo kun det jeg er sikker på at du selv kan styre, og det er hvor mye du gidder å presse deg selv, og hvor lite du spanderer på deg selv. Det er de eneste to tingene du kan være noenlunde sikker på, og alt annet er "for sale" eller sagt med andre ord: det er helt usikkert ... så derfor må du være smidig og villig til å endre underveis osv osv ...

 

Lykke til, unge mann! :)

Lenke til kommentar

Går media nå, et år igjen, men etter det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Tenker militæret først, så etter det så aner jeg ikke! :/
Vil ha en jobb som krever litt, men gir et godt utbytte (etter noen år vel og merke), forventer ikke noe enkelt, vil jobbe hardt for det jeg vil oppnå. Tenker kanskje bilstyling, men det er det så mange som driver med. Noe innenfor bil kunne vært greit, men er åpen for alt :)

Hvis noen har hørt om Shmee150, så er det et sånt liv jeg vil ha på en måte :)

Lenke til kommentar

1: Selg bilen. I en oppstartfase har du ikke råd til unødvendige utgifter.

2: Skaff deg en jobb. Hva som helst. Jobb erfaring og inntekt er alfa omega

3: Velg kun EN ting å satse på. og velg som du er interessert i og god på.

4: Start i de små som en hobby på gutterommet/garasjen/vennegjengen.

5. Hold investeringene på et minimum og ikke invester før du ser hvilke oppdrag du får respons på.

6: Hold prisene korrekt og bygg opp den kundemassen du ønsker fra starten av. Du slipper da plutselig å måtte sette opp prisene etter at du har investert og samtidig miste prisbeviste kunder.

7: Det er i snitt 5 år med knall tøff jobbing å få en bedrift opp å gå. uten lønn og ferie.

8: De neste 10 årene kan du sakte men sikkert bygge firmaet opp.

 

Vel dette er startoppskriften på å bli millionær på eget firma. Kansje ikke det du ville høre men det som er sannheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1: Selg bilen. I en oppstartfase har du ikke råd til unødvendige utgifter.

2: Skaff deg en jobb. Hva som helst. Jobb erfaring og inntekt er alfa omega

3: Velg kun EN ting å satse på. og velg som du er interessert i og god på.

4: Start i de små som en hobby på gutterommet/garasjen/vennegjengen.

5. Hold investeringene på et minimum og ikke invester før du ser hvilke oppdrag du får respons på.

6: Hold prisene korrekt og bygg opp den kundemassen du ønsker fra starten av. Du slipper da plutselig å måtte sette opp prisene etter at du har investert og samtidig miste prisbeviste kunder.

7: Det er i snitt 5 år med knall tøff jobbing å få en bedrift opp å gå. uten lønn og ferie.

8: De neste 10 årene kan du sakte men sikkert bygge firmaet opp.

 

Vel dette er startoppskriften på å bli millionær på eget firma. Kansje ikke det du ville høre men det som er sannheten.

Jeg har hatt 2 jobber, jobbet siden jeg var 15 år :)

Det var akkurat det der jeg vill høre, det er det jeg ser for meg at jeg skal gjøre og, må bare finne nisjen først! :)

Lenke til kommentar

Skaff deg en jobb der du får erfaring du kan bygge videre på. Gjerne i samsvar eller noe som komplimenterer utdannelsen du velger.

 

Se på trender i samfunnet. Hva er det som er i oppstarten nå som det er stor sjangs for blir et stort marked fremover? I norge har vi jo olje og gass, og de som har mye erfaring innen det vil alltid ha jobb, uansett om olja tar slutt (tror jeg da). Hvor mye kan en god konsulent ta i timen? 1500kr? 2000kr?

 

Utdannelse, gode karaktere, gode skussmål fra tidligere arbeidsgivere, ingen hull i CV, kan snakke for deg, kan fremstå (og helst være) en oppegående person, kontakter

 

Dette er min vei (ikke til suksess enda, men på vei dit kanskje):

- Almennfag på videregående, gode karakterer. Fysikk og matte.

- Slapp millitæret, tok "friår", jobbet på mekanisk bedrift mot maritim industri. Knallgod attest.

- Høyskole, ingeniør i elektronikk. Middels karakterer.

- Samtidig som jeg tok tredjeåret på høyskole jobbet jeg 50% i maritim teknologi-bedrift. Knallgod attest.

- Fikk jobb i engineering/mekanisk firma som prosjektingeniør, jobbet der 3,5 år, reiste litt for de. Spisskompetanse i bedriften. Knallgod attest.

- Fast reisejobb offshore i hele verden. Drilling-maskiner. PLS og elektro. Nåværende jobb. Kan jobbe så mye jeg vil, og dermed også tjene så mye jeg vil omtrent. Er jeg ikke på jobb har jeg fri hjemme = frihet. Som regel, hvis jeg er på jobb 3 uker, så kan jeg ta 3 uker fri avspasering (med fastlønn) hvis jeg vil.

 

Sier ikke at dette er riktig vei, og absolutt ikke den eneste, men jeg tror jeg har funnet min vei. Så får vi se hvor den fører meg, men jeg ser positivt på det.

Endret av mongojarle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikker penger i medier og kommunikasjon også. Men da må du kanskje være litt mer "cutting edge" og finne på noe helt oppsiktsvekkende nytt og være en som går forran alle. Vet ikke noe om det derre... Akkurat nå er jeg en vanlig ansatt, og trives med det. Men tjener fortsatt det som er målet ditt. Trenger ikke starte for seg selv for å tjene gode penger. Ble akkurat 28 år forresten. Starte for deg selv er noe man gjør etter man har masse erfaring og gjerne spisskompetanse, eller føler man kan levere noe andre ikke kan, eller bare dekke et behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...