Gå til innhold

[Løst] Hvordan lage en modifisert powersupply


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man ikke vet hva man trenger kjøper man en ferdig lab-strømforsyning.

Løse deler (kapsling, trafo, likeretter, kondensator, spenningsregulering, kjøleribber, vifte, shunt, displayer) finnes på Elfa eller ebay, men det vil ikke lønne seg å bygge selv.

0-12V mellom 2 og 5A er relativt billig og enkelt, 20A er dyrt.

Lenke til kommentar

En snarvei jeg ser andre har brukt, er å bruke en strømforsyning eller strømadapter som man så modder litt.

 

Altså at man bruker 12v som kommer ut fra dem, og så kobler opp en enkel krets med effekttransistor, variabel motstand, shunt motstand, noen små kondensatorer, kjøleribbe og bare et lite display/spenningsmåler.

 

Da har du vesentlig mindre som kan gå galt, du slipper risikoen for støt, det er vesentlig lettere og ikke minst billigere om vi snakker om såpass størrelser.

 

Enda lettere og mye mer effektivt blir om man kjøper onn en billig variabel DC-DC konverterer. Er på størrelse med 3 AA batterier, og gjerne med en fin knot for justering. Lodder du den av og så forlenger den til utsiden slik du ønsket det så kan du justere spenningen ganske så mye.

 

Kjøp også en spenningsmåler, og du har da det du spørte om, til en svært lav pris. Det er da bare snakk om å koble opp og montere det i en boks. Og så må man etter hvert som man blir flinkere, gjerne bytte ut deler som man lager selv.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Man får en ferdig 0-30V 0-20A lab-PSU for ca kr 1350 inkludert frakt til Norge (+ MVA + gebyr).

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=KXN-3020D&_sop=15

Da kan man også begrense maksimal strøm slik at man ikke brenner 20A gjennom noe hvis noe er feil.

 

Vil man eksperimentere med PC-strømforsyning så kan man justere ned spenningen til 1,2V-11V (10-20A avhengig av kjøling) med en justerbar switch-mode modul for en hundrelapp, men man bør lodde på eksternt potmeter for å slippe å justere med skrujern:

http://www.ebay.co.uk/itm/DC-DC-Adjustable-15A-buck-4-32V-12V-to-1-2-32V-5V-Converter-Step-Down-Module-/261460763494?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item3ce046a366

 

 

Edit:

Nå har jeg kjøpt en ny 20A lab-PSU på eBay selv, hadde bare en 3A fra før.

Klarte ikke å la være til den lave prisen.

Moms og gebyr blir maksimalt kr 600 hvis kineserne merker den med full pris...

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for informasjon.
Mye lodde erfaring har jeg, men det hjelper ikke om man ikke har noe elektronikk erfaring.

Mest trolig må jeg gå å kjøpe en ferdig laget, kanskje eksperimenterer jeg litt men da må jeg finne frem mer informasjon.

Jeg ønsker likevel å gi dere en pekepinn på hva jeg ønsker:
Koford Digital Power Supply

Men denne er opp til 12V / 16A
Den er fin, men dyr også. Men jeg ønsker i tillegg ha mulighet for å koble til loddeboks enten forfra eller bakfra i tillegg til en display som viser amper. Denne viser riktignok amper (man bare switser)
Det er godt meget mulig at denne gjør det, jeg må bare sende en melding å spørre.

Men 357 dollar, ugh den svir.

Lenke til kommentar

Jeg betalte $210 inkludert frakt for min KXN 3020D som klarer levere 20A, viser både spenning og strøm samtidig, og har terminaler foran og bak.

 

861125759_644.jpg

 

Siden den er switch-mode veier den kun 4kg og blir ikke så varm, vi har en gammeldags 20A på jobb som veier over 15 kg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...