Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med PC


Anbefalte innlegg

Har problem med pcen. Når jeg starter den og skal først skrive inn passordet kommer det ikke opp, det er bare svart, men det går å skrive inn passordet og komme seg videre til skrivebordet.

 

Da jeg har kommet hittil, så kommer bare bakgrunnsbildet opp. Ingen skrivebordsikoner. Oppgavelinja kommer heller ikke opp. Hjelper ikke å trykke på noe. Det gir ingen respons på noe som helst. Er det noen som vet hva som kan være galt?

 

Jeg er på sikkerhetsmodus med internett. Men lyd og sånt fungerer jo ikke, får jo ikke brukt PC-en ordentlig på denne måten, all hjelp taes imot med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funker Ctrl+Alt+Del taste kombinasjonen etter at du har kommet inn på skrivebordet?

Kan jo være at explorer har tatt kvelden.

Da kan du prøve å gjøre følgende (har engelsk PC, beklager om oversettelsen ikke stemmer)

 

1. Ctrl+Alt+Del

2. Klikk på nederste valget, eller trykk følgende taster en av gangen.

(Tab, Piltast-opp, Enter). Til vanlig så skal Oppgavebehandling poppe opp.

 

Om Oppgavebehandling kommer opp:

1. Trykk på Fil -> Ny Oppgave (kjør)

2. Skriv inn 'cmd' i boksen som popper opp.

3. I den svarte boksen, skriv inn

start explorer.exe

 

Om du mislykkte å følge disse stegene, kan du prøve å starte PCen i sikkerhetsmodus, lage ett batch script som skal starte explorer.exe for så å legge det i en oppstarts mappe.

Da gjør du følgende:

1. Lag en ny tekst fil (.txt, notepad) f.eks på skrivebordet.

2. Åpne filen og skriv inn: start explorer.exe

3. Lukk og lagre filen.

4. Bytt navn fra *tekstfil-navn*.txt til *tekstfil-navn*.bat

5. Deretter følger du disse stegene for å kopiere filen på rett plass http://windows.microsoft.com/en-us/windows/run-program-automatically-windows-starts#1TC=windows-7

6. Start PCen på vanlig måte.

 

Lykke til!

Endret av Axxxy
Lenke til kommentar

Funker Ctrl+Alt+Del taste kombinasjonen etter at du har kommet inn på skrivebordet?

Kan jo være at explorer har tatt kvelden.

Da kan du prøve å gjøre følgende (har engelsk PC, beklager om oversettelsen ikke stemmer)

 

1. Ctrl+Alt+Del

2. Klikk på nederste valget, eller trykk følgende taster en av gangen.

(Tab, Piltast-opp, Enter). Til vanlig så skal Oppgavebehandling poppe opp.

 

Om Oppgavebehandling kommer opp:

1. Trykk på Fil -> Ny Oppgave (kjør)

2. Skriv inn 'cmd' i boksen som popper opp.

3. I den svarte boksen, skriv inn

start explorer.exe

 

Om du mislykkte å følge disse stegene, kan du prøve å starte PCen i sikkerhetsmodus, lage ett batch script som skal starte explorer.exe for så å legge det i en oppstarts mappe.

Da gjør du følgende:

1. Lag en ny tekst fil (.txt, notepad) f.eks på skrivebordet.

2. Åpne filen og skriv inn: start explorer.exe

3. Lukk og lagre filen.

4. Bytt navn fra *tekstfil-navn*.txt til *tekstfil-navn*.bat

5. Deretter følger du disse stegene for å kopiere filen på rett plass http://windows.microsoft.com/en-us/windows/run-program-automatically-windows-starts#1TC=windows-7

6. Start PCen på vanlig måte.

 

Lykke til!

 

 

Skjermen blir bare svart når jeg trykker ctrl+alt+del. Trykker jeg ESC så kommer jeg bare tilbake til det tomme skrivebordet..

Lenke til kommentar

Om du ser oppgavelinjen på bunn av skjermen i sikkerhetsmodus, så kan du i steden for å trykke ctrl+alt+del, heller høyreklikke på oppgavelinjen og velge "oppgavebehandling".

Deretter kan du fortsette med Om Oppgavebehandling kommer opp og fortsette nedover.

 

Evt. så kan du trykke på startmenyen nede i venstre hjørne og søke på:

Oppgavebehandling. Hos meg står det 'vis kjørende prosesser i oppgavebehandling' oversatt til norsk.

 

Si ifra om du fortsatt sliter :)

Lenke til kommentar

Hvis sikkerhetsmodus funker (mer eller mindre), skriv msconfig i søkefeltet (Windows tast + S) eller Kjør program feltet (Windows tast + R). Under services tab, merk av "Skjul alle Microsoft services" deretter merk av "Deaktiver alle services" (aner ikke hva dette heter i norsk OS) og klikk Ok/Accept eller hva det nå heter på norsk.

Restart så PC'en og se hva som skjer. Kommer du inn i Windows og alt ser "normalt" ut, kjører du msconfig igjen, og starter så en og en service, restart PC'en hver gang, til alt skjærer seg igjen. Da vet du hva som forårsaker problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis sikkerhetsmodus funker (mer eller mindre), skriv msconfig i søkefeltet (Windows tast + S) eller Kjør program feltet (Windows tast + R). Under services tab, merk av "Skjul alle Microsoft services" deretter merk av "Deaktiver alle services" (aner ikke hva dette heter i norsk OS) og klikk Ok/Accept eller hva det nå heter på norsk.

Restart så PC'en og se hva som skjer. Kommer du inn i Windows og alt ser "normalt" ut, kjører du msconfig igjen, og starter så en og en service, restart PC'en hver gang, til alt skjærer seg igjen. Da vet du hva som forårsaker problemet.

Nå har jeg gjort akkurat som du skrev. Det funka, men kommer det til å være slik at jeg må forandre det hver gang jeg slår av og på pcen?

 

Takker for svar alle sammen.

Lenke til kommentar

Hvis du har alle servcies deekativert, unntatt alle Microsoft services, så kjører du msconfig igjen, merk av for "Skjul alle Microsoft ervices" og deretter begynner du å aktivere en og en service fra toppen av listen. Bare husk å restarte PC''en hver gang du aktiverer en service.

 

Ja, det er en helv.... tungvint måte å finne ut hva som skaper problemer for deg, men kan ikke komme på noen annen måte i farten. Når ting skjærer seg igjen, altså hvis du får svart skjerm igjen, restart PC'en i sikkerhetsmodus, og deaktiverer den siste servicen du aktiverte da det er nok den som er synderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har alle servcies deekativert, unntatt alle Microsoft services, så kjører du msconfig igjen, merk av for "Skjul alle Microsoft ervices" og deretter begynner du å aktivere en og en service fra toppen av listen. Bare husk å restarte PC''en hver gang du aktiverer en service.

 

Ja, det er en helv.... tungvint måte å finne ut hva som skaper problemer for deg, men kan ikke komme på noen annen måte i farten. Når ting skjærer seg igjen, altså hvis du får svart skjerm igjen, restart PC'en i sikkerhetsmodus, og deaktiverer den siste servicen du aktiverte da det er nok den som er synderen.

Takk for svar.

 

Vet ikke om dette har noe med problemet å gjøre, men Skype har begynt å tulle. Har restarta pcen og re-innstallert det ihvertfall to ganger uten heller. Problemet er når jeg skal trykke inn på programmet (når jeg allerede er logget inn, for eksempel om det er minimert) Det kommer opp men "flyr" forbi, legger seg til høyre på skjermen slik at man ikke kan se programmet. Har prøvd å stillt inn skjermen også for å se om det hadde noe effekt. Dessverre har ikke noe av det hjulpet. Har du/dere tips til hva som kan være galt?

Lenke til kommentar

Hvis du har alle servcies deekativert, unntatt alle Microsoft services, så kjører du msconfig igjen, merk av for "Skjul alle Microsoft ervices" og deretter begynner du å aktivere en og en service fra toppen av listen. Bare husk å restarte PC''en hver gang du aktiverer en service.

 

Ja, det er en helv.... tungvint måte å finne ut hva som skaper problemer for deg, men kan ikke komme på noen annen måte i farten. Når ting skjærer seg igjen, altså hvis du får svart skjerm igjen, restart PC'en i sikkerhetsmodus, og deaktiverer den siste servicen du aktiverte da det er nok den som er synderen.

Deaktiverte alle som du skrev forrige innlegg. Det funka. Men nå istad så gikk strømmen og så var problemet tilbake. Gjorde som beskrevet i ditt forrige innlegg men denne ganga funka det ikke, så nå er jeg igjen tilbake i sikkerhetsmodus....what to do??

Lenke til kommentar

Deaktiverte alle som du skrev forrige innlegg. Det funka. Men nå istad så gikk strømmen og så var problemet tilbake. Gjorde som beskrevet i ditt forrige innlegg men denne ganga funka det ikke, så nå er jeg igjen tilbake i sikkerhetsmodus....what to do??

 

Har du en Windows 7 DVD? Regner med at du har Windows 7, men vil vite det sikkert før vi går videre.

Lenke til kommentar

 

Deaktiverte alle som du skrev forrige innlegg. Det funka. Men nå istad så gikk strømmen og så var problemet tilbake. Gjorde som beskrevet i ditt forrige innlegg men denne ganga funka det ikke, så nå er jeg igjen tilbake i sikkerhetsmodus....what to do??

 

Har du en Windows 7 DVD? Regner med at du har Windows 7, men vil vite det sikkert før vi går videre.

 

Ja men har prøvd flere ganger å fikse det eller installere windows på nytt funker ikke.

Lenke til kommentar

Bare for å ha det helt klart her: Dette skjer selv om du nettop har reinstallert operativsystemet (windows) ?

 

Jeg tipper utifra skjermbildet at du kanskje mangler diverse drivere for skjermkort osv. Normalt skal ikke manglende drivere forårsake slike problemer som du beskriver, men jeg ville absolutt utelukket det som en årsak før du går videre med problemet. Det er ikke umulig at manglende skjermdrivere f.eks. kan tvinge skjermen til å vise en oppløsning som ikke den har støtte for - og dermed gi deg svart skjerm for eksempel.

 

Det beste er om du beskriver klart i hvilken status maskinen er nå. Har du nettop nyinstallert windows på den? Hvis ikke så hadde det kanskje vært lurt om vi begynnte der bare så vi alle er på "the same page" i forhold til hva det er som skjer på maskinen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bare for å ha det helt klart her: Dette skjer selv om du nettop har reinstallert operativsystemet (windows) ?

 

Jeg tipper utifra skjermbildet at du kanskje mangler diverse drivere for skjermkort osv. Normalt skal ikke manglende drivere forårsake slike problemer som du beskriver, men jeg ville absolutt utelukket det som en årsak før du går videre med problemet. Det er ikke umulig at manglende skjermdrivere f.eks. kan tvinge skjermen til å vise en oppløsning som ikke den har støtte for - og dermed gi deg svart skjerm for eksempel.

 

Det beste er om du beskriver klart i hvilken status maskinen er nå. Har du nettop nyinstallert windows på den? Hvis ikke så hadde det kanskje vært lurt om vi begynnte der bare så vi alle er på "the same page" i forhold til hva det er som skjer på maskinen.

 

-Stigma

akkurat innstallert windows ja

Lenke til kommentar

 

Bare for å ha det helt klart her: Dette skjer selv om du nettop har reinstallert operativsystemet (windows) ?

 

Jeg tipper utifra skjermbildet at du kanskje mangler diverse drivere for skjermkort osv. Normalt skal ikke manglende drivere forårsake slike problemer som du beskriver, men jeg ville absolutt utelukket det som en årsak før du går videre med problemet. Det er ikke umulig at manglende skjermdrivere f.eks. kan tvinge skjermen til å vise en oppløsning som ikke den har støtte for - og dermed gi deg svart skjerm for eksempel.

 

Det beste er om du beskriver klart i hvilken status maskinen er nå. Har du nettop nyinstallert windows på den? Hvis ikke så hadde det kanskje vært lurt om vi begynnte der bare så vi alle er på "the same page" i forhold til hva det er som skjer på maskinen.

 

-Stigma

akkurat innstallert windows ja

 

 

og det samme skjedde før reinstallasjon?

 

Jeg tror jeg ville installert chipset drivere og skjermkort drivere som minimum og sett om dette har noen effekt før jeg gikk videre med feilsøkingen ihvertfall.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

 

Bare for å ha det helt klart her: Dette skjer selv om du nettop har reinstallert operativsystemet (windows) ?

 

Jeg tipper utifra skjermbildet at du kanskje mangler diverse drivere for skjermkort osv. Normalt skal ikke manglende drivere forårsake slike problemer som du beskriver, men jeg ville absolutt utelukket det som en årsak før du går videre med problemet. Det er ikke umulig at manglende skjermdrivere f.eks. kan tvinge skjermen til å vise en oppløsning som ikke den har støtte for - og dermed gi deg svart skjerm for eksempel.

 

Det beste er om du beskriver klart i hvilken status maskinen er nå. Har du nettop nyinstallert windows på den? Hvis ikke så hadde det kanskje vært lurt om vi begynnte der bare så vi alle er på "the same page" i forhold til hva det er som skjer på maskinen.

 

-Stigma

akkurat innstallert windows ja

 

 

og det samme skjedde før reinstallasjon?

 

Jeg tror jeg ville installert chipset drivere og skjermkort drivere som minimum og sett om dette har noen effekt før jeg gikk videre med feilsøkingen ihvertfall.

 

-Stigma

 

du må være litt mer spesifikk er ikke no datageni

Lenke til kommentar

 

du må være litt mer spesifikk er ikke no datageni

 

 

Hvis du kan gi meg modellen av PC du har så kan jeg finne frem driverene for deg.

 

Skjermkortdriveren trengs for at PCen skal kunne vise bilder på skjermen skikkelig (og kan evt. ha noe med den svarte skjermen i starten å gjøre). Chipset drivere er drivere for hovedkortet ditt kan man si veldig forenklet. De trengs for helt grunnleggende funksjonalitet og ytelse. Det finnes kanskje flere driver du trenger, men hvis vi får på plass disse to som et minimum så kan vi ihvertfall utelukke dette som feilårsak dersom problemet vedvarer.

 

Jeg ser av screenshottet ditt at maskinen er laget av komplett. Hvis den da ikke har et modellnummer fordi den er spesialbygd så kanskje har du en liste av innmaten i maskinen som du har fått på epost som en del av kjøpsprosessen? I så fall så kan jeg se hva vi trenger av drivere utifra denne informasjonen.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...