Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med PC


Anbefalte innlegg

 

 

du må være litt mer spesifikk er ikke no datageni

 

 

Hvis du kan gi meg modellen av PC du har så kan jeg finne frem driverene for deg.

 

Skjermkortdriveren trengs for at PCen skal kunne vise bilder på skjermen skikkelig (og kan evt. ha noe med den svarte skjermen i starten å gjøre). Chipset drivere er drivere for hovedkortet ditt kan man si veldig forenklet. De trengs for helt grunnleggende funksjonalitet og ytelse. Det finnes kanskje flere driver du trenger, men hvis vi får på plass disse to som et minimum så kan vi ihvertfall utelukke dette som feilårsak dersom problemet vedvarer.

 

Jeg ser av screenshottet ditt at maskinen er laget av komplett. Hvis den da ikke har et modellnummer fordi den er spesialbygd så kanskje har du en liste av innmaten i maskinen som du har fått på epost som en del av kjøpsprosessen? I så fall så kan jeg se hva vi trenger av drivere utifra denne informasjonen.

 

-Stigma

 

Antall Varenr. Beskrivelse 1.00 809890 Komplett Gamer a20 - Mars 1.00 803532 AMD's Never Settle Forever Silver

only for R7 260X 1.00 767494 CyberLink PowerDVD 10 OEM CD

for XP/Vista/Windows 7/Windows 8 1.00 200504 Støtsikker PC-eske 1.00 798586 SteelSeries QcK mousemat,

Professional Cloth Mousepad (med Komplett logo) 1.00 792013 Cooler Master CM 690 III Sort

Vifter: 1x 200mm Front, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, 2 1.00 777969 Cooler Master B500, 500W PSU

ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 2x 6+2pin PCIe 1.00 766049 AMD FX-6300 Black Edition

Socket-AM3+, 3.5GHz, 6-Core, 6MB L2 + 8MB L3 Cache 1.00 805456 Gigabyte GA-970A-DS3P, Socket-AM3+

ATX, 970+SB950, DDR3, 2xPCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, 1.00 744179 Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB

8GB kit(4GBx2), CL9, 1.5V, CL9-9-9-24 1.00 782149 Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA

PCI-Express 3.0, with DAYLIGHT 1.00 753350 WD Desktop Blue 1TB

SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB, 7200RPM, 3.5" 1.00 778356 Samsung DVD Writer, SH-224DB

SATA, DVD±R: 24x, DVD±R DL: 8x, CD-R: 48x, Bulk, B 1.00 793804 Speed-Link RAPAX Gaming Keyboard

KB Layout Nordic, Black 1.00 793805 Speed-Link LEDOS Gaming Mouse 1.00 774684 Asus 24" LED VN247H

1920x1080, 1ms, 80m:1, Speakers, VGA/2xHDMI 1.00 497593 MS COA Label Windows Home Premium 7

Nordic, 32/64 bit 1.00 497666 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit

Komplett 1.00 497635 MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic

32/64 bit 1.00 200502 Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er ihvertfall driverene du trenger.

 

Chipset drivere:

http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows+8

(last ned den som heter AMD chipset drivers naturligvis)

 

Skjermkort drivere:

http://www.guru3d.com/files_details/download_nvidia_geforce_337_81_beta_driver.html

 

Det ser som du skal bruke windows7 64bit versjonen (i følge versjonen på kjøpslisten din).

 

Installer begge disse driverene (chipset driverene først) og se om dette helper på noen måte. Hvis ikke så er dette kanskje noe mer alvorlig du må ta opp med komplett. Du skal jo ha mulighet for support fra dem om de bygde maskinen for deg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Her er ihvertfall driverene du trenger.

 

Chipset drivere:

http://support.amd.com/en-us/download/chipset?os=Windows+8

(last ned den som heter AMD chipset drivers naturligvis)

 

Skjermkort drivere:

http://www.guru3d.com/files_details/download_nvidia_geforce_337_81_beta_driver.html

 

Det ser som du skal bruke windows7 64bit versjonen (i følge versjonen på kjøpslisten din).

 

Installer begge disse driverene (chipset driverene først) og se om dette helper på noen måte. Hvis ikke så er dette kanskje noe mer alvorlig du må ta opp med komplett. Du skal jo ha mulighet for support fra dem om de bygde maskinen for deg.

 

-Stigma

lasta begge ned

sto på det ene programmet at det mangla 9 drivere. men ingen tastatur vil virke på pcen, hvordan løser jeg det problemet??

Lenke til kommentar

 

sto på det ene programmet at det mangla 9 drivere. men ingen tastatur vil virke på pcen, hvordan løser jeg det problemet??

 

 

Hvilket tastatur snakker vi om? (link?) Kablet USB type?

 

Forstår jeg det også riktig at du fikk ikke forrige tastatur til å fungere heller?

 

Får du lys noe sted på tastaturet når du kobler til? (for eksempel, får du lys på caps-lock tasten om du prøver å trykke på den mens du har tastaturet tilkoblet?)

 

Det høres jo nesten ut som USB kontaktene dine er ødelagte - men jeg håper jo virkelig ikke det, for da indikerer jo det at hele hovedkortet har fått omfattende skade.

 

Vær sikker på at du tester alle de mulige USB kontaktene på maskinen. Nymotens maskiner har minst 2 seperate USB kontrollere, og det skulle være seriøst usansynlig at begge to ikke skulle fungere...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

lyser over pause break knappen på det nye. Står [1] under der det lyser. G110 Tastatur.

 

Så lenge du har et lys på tastaturet et sted så børdet være liv i USB-porten. Da er jeg ikke sikker på om jeg vet hvorfor det ikke fungerer for deg. Forsøk gjerne å koble inn og ut USB kontakten for tastaturet ETTER maskinen har startet opp og se om dette har noe å si... Det tror jeg er alt jeg kommer på å forsøke basert på det du beskriver.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

lyser over pause break knappen på det nye. Står [1] under der det lyser. G110 Tastatur.

 

Så lenge du har et lys på tastaturet et sted så børdet være liv i USB-porten. Da er jeg ikke sikker på om jeg vet hvorfor det ikke fungerer for deg. Forsøk gjerne å koble inn og ut USB kontakten for tastaturet ETTER maskinen har startet opp og se om dette har noe å si... Det tror jeg er alt jeg kommer på å forsøke basert på det du beskriver.

 

-Stigma

 

gjort det..

Lenke til kommentar

gjort det..

 

Da vet jeg rett og slett ikke hva du skal gjøre videre... Det er ganske uvanlig at et nekelt tastatur ikke skal fungere via (alle) USB portene. Dette krever ikke spesielle drivere eller noe annet spesiellt oppsett, så det kan evt. peke mot en mer seriøs feil i maskinvaren - men det kan jeg ikke si helt sikkert uten å kunne ha delene teste mot her på verkstedet.

 

Jeg tror neste steg for deg er å kontakte komplett support. De bygget maskinen for deg så det ut som i bildet som du gav oss. FOrhåentligvis har du enda krav på support fra dem og de kan kanskje hjelpe deg videre med dette.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

gjort det..

 

Da vet jeg rett og slett ikke hva du skal gjøre videre... Det er ganske uvanlig at et nekelt tastatur ikke skal fungere via (alle) USB portene. Dette krever ikke spesielle drivere eller noe annet spesiellt oppsett, så det kan evt. peke mot en mer seriøs feil i maskinvaren - men det kan jeg ikke si helt sikkert uten å kunne ha delene teste mot her på verkstedet.

 

Jeg tror neste steg for deg er å kontakte komplett support. De bygget maskinen for deg så det ut som i bildet som du gav oss. FOrhåentligvis har du enda krav på support fra dem og de kan kanskje hjelpe deg videre med dette.

 

-Stigma

 

er jo 3 års garanti men reine helvette å få sendt inn

Lenke til kommentar

 

gjort det..

 

Da vet jeg rett og slett ikke hva du skal gjøre videre... Det er ganske uvanlig at et nekelt tastatur ikke skal fungere via (alle) USB portene. Dette krever ikke spesielle drivere eller noe annet spesiellt oppsett, så det kan evt. peke mot en mer seriøs feil i maskinvaren - men det kan jeg ikke si helt sikkert uten å kunne ha delene teste mot her på verkstedet.

 

Jeg tror neste steg for deg er å kontakte komplett support. De bygget maskinen for deg så det ut som i bildet som du gav oss. FOrhåentligvis har du enda krav på support fra dem og de kan kanskje hjelpe deg videre med dette.

 

-Stigma

 

Nå surra jeg videre med usb portene. på toppen av dataen har jeg 4 usbinnganger. de to på venstreside må være defekt. prøvde bak hvor jeg har 8 usb innganger, men hvertfall en eller 2 av dem funker heller ikke. Prøvde videre og har nå heldigvis fått det til å virke.

Lenke til kommentar

Nå surra jeg videre med usb portene. på toppen av dataen har jeg 4 usbinnganger. de to på venstreside må være defekt. prøvde bak hvor jeg har 8 usb innganger, men hvertfall en eller 2 av dem funker heller ikke. Prøvde videre og har nå heldigvis fått det til å virke.

 

Aha! Da er det nok sansynlig at èn av USB kontrollerene dine på hovedkortet er defekt (eller deaktivert av en windows av eller annen grunn, det er også mulig). En USB kontroller kontrollerer gjerne opp til 4 porter om gangen avhengig av brikkene de bruker på hovedkortet, så dermed har du som regel mer enn en kontroller om du har mange porter. De portene du bruker tipper jeg hører til en annen kontroller.

 

I uansett tilfelle - nå som vi har kontroll på maskinen igjen kan vi gjerne komme litt videre.

 

Kan du få installert chipset driveren (først) og så skjermkot driveren slik som vi snakket om tidligere. Jeg vil gjerne se hvordan maskinen oppfører seg da i normal modus (dvs. ikke sikkert modus oppstart).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

Nå surra jeg videre med usb portene. på toppen av dataen har jeg 4 usbinnganger. de to på venstreside må være defekt. prøvde bak hvor jeg har 8 usb innganger, men hvertfall en eller 2 av dem funker heller ikke. Prøvde videre og har nå heldigvis fått det til å virke.

 

Aha! Da er det nok sansynlig at èn av USB kontrollerene dine på hovedkortet er defekt (eller deaktivert av en windows av eller annen grunn, det er også mulig). En USB kontroller kontrollerer gjerne opp til 4 porter om gangen avhengig av brikkene de bruker på hovedkortet, så dermed har du som regel mer enn en kontroller om du har mange porter. De portene du bruker tipper jeg hører til en annen kontroller.

 

I uansett tilfelle - nå som vi har kontroll på maskinen igjen kan vi gjerne komme litt videre.

 

Kan du få installert chipset driveren (først) og så skjermkot driveren slik som vi snakket om tidligere. Jeg vil gjerne se hvordan maskinen oppfører seg da i normal modus (dvs. ikke sikkert modus oppstart).

 

-Stigma

 

Har innstallert det hva nå? Den ene greia (turbo) måtte man jo betale for...

Lenke til kommentar

Har innstallert det hva nå? Den ene greia (turbo) måtte man jo betale for...

 

 

Turbo? Nå forstår jeg ikke hva du snakker om. De to linkene jeg gav deg var for chipsetdrivere og skjermkort drivere. Begge to er helt gratis og fri for reklame, levert dirkte fra maskinvareprodusenten. Håper du ikke har trykket rundt på noe feil...

 

Neste steg er som sagt i første omgang å se om disse driverene løste problemet. Kan du starte opp normalt nå uten feil i bildet og uten feilmeldinger?

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

 

Har innstallert det hva nå? Den ene greia (turbo) måtte man jo betale for...

 

 

Turbo? Nå forstår jeg ikke hva du snakker om. De to linkene jeg gav deg var for chipsetdrivere og skjermkort drivere. Begge to er helt gratis og fri for reklame, levert dirkte fra maskinvareprodusenten. Håper du ikke har trykket rundt på noe feil...

 

Neste steg er som sagt i første omgang å se om disse driverene løste problemet. Kan du starte opp normalt nå uten feil i bildet og uten feilmeldinger?

 

-Stigma

 

Sett feil da. Skal laste ned og innstalere det etterpå da.

Lenke til kommentar

Nå har jeg innstallert begge tingene du har linket til og restarta dataen.

 

Og hvordan fungerer maskinen nå? Med chipset og skjermkort drivere så skal maskinen ha det den trenger for å fungere rimelig normalt. Det kan være du trenger noen drivere til for andre ting som nettverkskort og denslags, men det kan vi evt. se på senere i så fall da det ikke skal være ting som du trenger for grunnleggende funksjoner av maskinen.

 

Test litt med maskinen nå og se om probemene du først opplevde er borte og rapporter tilbake.

 

(1)

Hvis alt ser ok ut, så sjekker vi som neste steg om det er noe mer av drivere du trenger (et screenshot av "device manager" / enhetsbehandling kan vi se det på), alså denne skjermen som du finner fra egenskaper på min datamaskin:

http://demo.dontcount.com/software/doc/z-device_manager-03.jpg

I bildet ser du et eksempel på en enhet med manglende driver (spørsmålstegn), og ideelt sett bør vi se til at du ikke har slike i listen.

 

(2)

Hvis mot formodning du fremdeles opplever de problemene du først snakket om, slik som at du ike får skjermbilde osv. Så må du beskrive feilen(e) i så god detalj som mulig så skal jeg gi videre råd om feilsøking så godt jeg kan. I værste tilfelle selv om evt. driverene ikke bedret situasjonen i det hele tatt så har vi ihvertfall da lært noe viktig i at vi kan utelukke kritiske drivere som en feilårsak.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg innstallert begge tingene du har linket til og restarta dataen.

 

Og hvordan fungerer maskinen nå? Med chipset og skjermkort drivere så skal maskinen ha det den trenger for å fungere rimelig normalt. Det kan være du trenger noen drivere til for andre ting som nettverkskort og denslags, men det kan vi evt. se på senere i så fall da det ikke skal være ting som du trenger for grunnleggende funksjoner av maskinen.

 

Test litt med maskinen nå og se om probemene du først opplevde er borte og rapporter tilbake.

 

(1)

Hvis alt ser ok ut, så sjekker vi som neste steg om det er noe mer av drivere du trenger (et screenshot av "device manager" / enhetsbehandling kan vi se det på), alså denne skjermen som du finner fra egenskaper på min datamaskin:

http://demo.dontcount.com/software/doc/z-device_manager-03.jpg

I bildet ser du et eksempel på en enhet med manglende driver (spørsmålstegn), og ideelt sett bør vi se til at du ikke har slike i listen.

 

(2)

Hvis mot formodning du fremdeles opplever de problemene du først snakket om, slik som at du ike får skjermbilde osv. Så må du beskrive feilen(e) i så god detalj som mulig så skal jeg gi videre råd om feilsøking så godt jeg kan. I værste tilfelle selv om evt. driverene ikke bedret situasjonen i det hele tatt så har vi ihvertfall da lært noe viktig i at vi kan utelukke kritiske drivere som en feilårsak.

 

-Stigma

 

Ja skal teste dataen litt først med noe spill for å se om det blir bedre.

Lenke til kommentar

 

Nå har jeg innstallert begge tingene du har linket til og restarta dataen.

 

Og hvordan fungerer maskinen nå? Med chipset og skjermkort drivere så skal maskinen ha det den trenger for å fungere rimelig normalt. Det kan være du trenger noen drivere til for andre ting som nettverkskort og denslags, men det kan vi evt. se på senere i så fall da det ikke skal være ting som du trenger for grunnleggende funksjoner av maskinen.

 

Test litt med maskinen nå og se om probemene du først opplevde er borte og rapporter tilbake.

 

(1)

Hvis alt ser ok ut, så sjekker vi som neste steg om det er noe mer av drivere du trenger (et screenshot av "device manager" / enhetsbehandling kan vi se det på), alså denne skjermen som du finner fra egenskaper på min datamaskin:

http://demo.dontcount.com/software/doc/z-device_manager-03.jpg

I bildet ser du et eksempel på en enhet med manglende driver (spørsmålstegn), og ideelt sett bør vi se til at du ikke har slike i listen.

 

(2)

Hvis mot formodning du fremdeles opplever de problemene du først snakket om, slik som at du ike får skjermbilde osv. Så må du beskrive feilen(e) i så god detalj som mulig så skal jeg gi videre råd om feilsøking så godt jeg kan. I værste tilfelle selv om evt. driverene ikke bedret situasjonen i det hele tatt så har vi ihvertfall da lært noe viktig i at vi kan utelukke kritiske drivere som en feilårsak.

 

-Stigma

 

Prøvd litt nå, ser ut til å funke greit til nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...