Gå til innhold

Karbohydrater ved slanking og trening


Anbefalte innlegg

For ca. 3-4 måneder begynte jeg fast å trene styrke hjemme for meg selv, med det målet å bygge muskler. Jeg har nå gått fra 20 armhevinger til 40, 30 situps til 70 crunches og 25 til 40 knebøy. Men i flere måneder nå med styrketrening har jeg verken fått noe synlige muskler eller gått mer enn 1 kg ned i vekt. Det eneste positive jeg kan si at dette har ført med seg så langt, er at jeg kan spise mye mer og mer kaloririk mat enn tidligere, uten å legge på meg, og at jeg i forhold til tidligere kan merke at jeg er i mye bedre fysisk form nå enn det jeg var tidligere.

 

 

Nylig nå, de siste 2-3 ukene har jeg begynt med det å bli svært opptatt av proteiner. Når jeg kjøper mat, så velger jeg alltid den maten som inneholder mest proteiner (kjøtt, kylling, egg..), og jeg bryr meg ikke lenger om hvor mye kalorier maten inneholder (da dette er tross alt noe jeg allerede egentlig har for lite av). Jeg har nylig også begynt å spise proteinbarer dersom jeg absolutt trenger noe å spise på i mellommåltidene, og jeg har svært ofte proteinpulver i maten jeg spiser + at jeg tar 1 koffeinpille hver morgen, da jeg har merket at dette gjør meg mye gladere i humøret og gjør meg mer aktiv.

 

Treningen min består av armhevinger 1 gang hver dag (som oftest om kvelden) og 1 skikkelig treningsøkt med armhevinger, crunches, knebøy, og noen andre som jeg ikke kan navnet på, 3-4 ganger dager i uken.

 

Spørsmålet mitt er da hva annet jeg kan gjøre for å bygge muskler (synlige) og få ned fettprosenten? Jeg har tenkt litt på dette med karbohydrater som jeg har fått inntrykk av at er det folk som er aktive burde fokusere på fremfor kalorier.

Men denne greia med karbohydrater har jeg faktisk ingen peiling på. Er det en viss mengde karbohydrater man maks burde få i seg per dag? Er det artikler eller nettsteder jeg kan lese mer om dette, i forhold til slanking og trening?

 

Treningssenter er btw ikke noe som er aktuelt for meg nå, sannsynligvis ikke før til høsten.

 

For ordensskyld er vekten min nå 84kg, og jeg er 1.82 høy.

 

Og ifølge baderomsvekten min, som også forteller meg hvor mye muskler og fett jeg har i kroppen, så viste den sist gang (ca. 2 uker siden) at ca. 10 av mine 84 kg skal være muskler, mens ca. 30 kg er fett.

 

Kondisjonstrening er noe jeg kanskje er litt for dårlig på (selv om jeg passer på å alltid komme meg utendørs på en liten gåtur hver dag, samtidig som jeg passer på å være svett og sliten når jeg kommer hjem igjen). Hvor viktig er kondisjonstrening ved bygging av muskler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor viktig er det at musklene dine synes gjennom huden og hvor viktig er tiden det tar å få det gjennomført?

Jeg finner det svært viktig at musklene synes gjennom huden. Tiden det tar å få det gjennomført betyr ikke særlig mye, så lenge det ikke tar lenger enn til sommerferien starter at jeg har fått det som kan kalles "litt synlige muskler".

Lenke til kommentar

Hehe, ja det er det bare å begynne med cardio først som sist. Hopp på sykkelsetet, løp i skauen, ta en svømmetur.

Så bør du bytte ut situps og crunches med noe som virker og ikke tar knekken på rygg, nakke og annet..

Planke+sideplanke, air bike, sitt på kne med sokker på henda og skli fremover med rak rygg til du er i en rett linje og tilbake.

Noen combat conditioning-øvelser kan skape litt variasjon i opplegget ditt.

 

Greit nok med en bar som mellommåltid nå og da når du ikke har noe annet tilgjengelig, men ville ikke spist det hver dag. Prøv frukt.

 

Når det gjelder karbohydrater kan du bytte ut vanlig ris og pasta med fullkornsvarianter feks.. Høres ut som du rett og slett bør lese det litt opp på kosthold og hjemmetrening.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Protienbar er jo ikke sælig sunt til tross for navnet. Kutt ut disse.

 

Og koffein er bullshit. Nyere forskninger har vist at den gir bare "energi" til personer som ikke benytter det ofte. Personer som drikker kaffe, tar koffienpiller, energidrikk, dagelig har mistet effekten MEN når de drikker går de opp til det energinivået som er normalen. Problemet er at disse koffien missbrukere stupper under normalenerginivået pga missbruket, så de forsetter å pøse i seg.

 

Er bedre å stoppe å ta disse til kroppen har klart å bygge opp den naturlige energinivået igjen.

 

Diet er vikig, det er også HVILE. Det høres ut som du ikke lar kroppen hvile sikelig. Du må splitte opp trenigen og muskelgruppene om du ønsker å bygge.

Høres ut som du trener det samme hver gang du trener...3-4 ganger i uken...dette er svært feil måte å trene på.

Endret av nosync
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og koffein er bullshit. Nyere forskninger har vist at den gir bare "energi" til personer som ikke benytter det ofte. Personer som drikker kaffe, tar koffienpiller, energidrikk, dagelig har mistet effekten MEN når de drikker går de opp til det energinivået som er normalen. Problemet er at disse koffien missbrukere stupper under normalenerginivået pga missbruket, så de forsetter å pøse i seg.

Vel, nå har det seg slik at koffein noe jeg får i meg lite av sjeldent (får bare dette i meg når jeg drikker brus).

Lenke til kommentar

Diet er vikig, det er også HVILE. Det høres ut som du ikke lar kroppen hvile sikelig. Du må splitte opp trenigen og muskelgruppene om du ønsker å bygge.

Høres ut som du trener det samme hver gang du trener...3-4 ganger i uken...dette er svært feil måte å trene på.

Hvile, det gjør jeg (kanskje egentlig for mye).

 

Hva mener du mer konkret når du sier jeg bør "splitte opp" treningen og muskelgruppene?

 

Hva er rett måte å trene på?

Lenke til kommentar

 

Diet er vikig, det er også HVILE. Det høres ut som du ikke lar kroppen hvile sikelig. Du må splitte opp trenigen og muskelgruppene om du ønsker å bygge.

Høres ut som du trener det samme hver gang du trener...3-4 ganger i uken...dette er svært feil måte å trene på.

Hvile, det gjør jeg (kanskje egentlig for mye).

 

Hva mener du mer konkret når du sier jeg bør "splitte opp" treningen og muskelgruppene?

 

Hva er rett måte å trene på?

 

 

Vel, om du lar hver muskelgruppe få minimum 48 timer hvile, så er det det viktigste.

 

Så om du trener for eks. annen hver dag, så er det ikke noe stort problem.

 

Det er ingen måte som er rett å trene på, man finner sitt eget opplegg som funker for seg selv.

 

Du ser mange eksempler på dette på atleter i toppklassen som deltar i Mr. Olympia som utfører mange øvelser feil i mange sine øyne, men fremdeles er de i verdensklassen.

 

Og som noen nevner her at du MÅ dele opp muskelgruppene for å bygge, så stemmer ikke dette i det hele tatt, men det er absolutt mange som mener dette hjelper mye. Jeg personlig er helt enig i at en bør gjøre det. Kanskje ikke helt i starten, men etterhvert i hvert fall.

 

Du har flere måter å trene på, du kan dele opp å trene 2 muskelgrupper hver treningsøkt, dette er det som kalles for 2-split. Jeg personlig liker da å trene en liten og en større muskelgruppe og ofte du muskelgrupper som benyttes i sammen.

 

Eksempel på dette kan være rygg og biceps eller bryst og triceps. Jeg kjører da den største muskelgruppen først (rygg eller bryst) hvor jeg også bruker den mindre muskelgruppen, men etter jeg da er ferdig med den store muskelgruppen så tømmer jeg meg helt på den mindre muskelgruppen jeg har valgt for den dagen.

 

Tilbake til tema, karbohydrater er ikke farlig. Om du sliter med å gå opp i vekt er det ofte anbefalt å holde en diett med en fordeling på 50%/40%/10% (karbohydrater/proteiner/fett), om dette derimot ikke er noe du sliter med kan du heller vurdere 40%/40%/20% (karbohydrater/proteiner/fett).

 

Avhengig av aktivitetsnivået ditt bør du få i deg mellom 2-2,5g protein per kilo kroppsvekt du har.

 

 

Skal du ned i vekt er det enkelt, da er det et enkelt regnestykke som er som følger:

 

din daglige metabolisme (antall kalorier du forbrenner daglig) + kalorier du forbrenner på trening - ditt daglige matinntak

 

 

 

Har du en metabolisme på 2200, du liker å løpe og jogger 7 dager i uka. Du forbrenner 500 kcal hver dag.

 

Da blir det 2200 + 500 = 2700 kcal krever kroppen din for å gå i null. Ønsker du å bygge muskler er det anbefalt å legge deg på ca. 500 kcal overskudd +/- og skal du ned i fettprosent er det anbefalt å legge deg på 500 kcal underskudd +/-.

 

Om du ønsker å deffe (minske fettprosent, uten å miste muskelmasse) bør du legge deg så vidt på underskudd. Så om de tallene over hadde passet for deg så kunne du da for eks. lagt deg på 2400-2500.

 

 

Ekstra: 7000 kcal = 1 kg

 

 

Håper dette svarte på noe av det du lurte på. Noe mer du lurer på så er det bare å spørre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet-P8zKbRH56D

For ca. 3-4 måneder begynte jeg fast å trene styrke hjemme for meg selv, med det målet å bygge muskler. Jeg har nå gått fra 20 armhevinger til 40, 30 situps til 70 crunches og 25 til 40 knebøy. Men i flere måneder nå med styrketrening har jeg verken fått noe synlige muskler eller gått mer enn 1 kg ned i vekt. Det eneste positive jeg kan si at dette har ført med seg så langt, er at jeg kan spise mye mer og mer kaloririk mat enn tidligere, uten å legge på meg, og at jeg i forhold til tidligere kan merke at jeg er i mye bedre fysisk form nå enn det jeg var tidligere.

 

 

Nylig nå, de siste 2-3 ukene har jeg begynt med det å bli svært opptatt av proteiner. Når jeg kjøper mat, så velger jeg alltid den maten som inneholder mest proteiner (kjøtt, kylling, egg..), og jeg bryr meg ikke lenger om hvor mye kalorier maten inneholder (da dette er tross alt noe jeg allerede egentlig har for lite av). Jeg har nylig også begynt å spise proteinbarer dersom jeg absolutt trenger noe å spise på i mellommåltidene, og jeg har svært ofte proteinpulver i maten jeg spiser + at jeg tar 1 koffeinpille hver morgen, da jeg har merket at dette gjør meg mye gladere i humøret og gjør meg mer aktiv.

 

Treningen min består av armhevinger 1 gang hver dag (som oftest om kvelden) og 1 skikkelig treningsøkt med armhevinger, crunches, knebøy, og noen andre som jeg ikke kan navnet på, 3-4 ganger dager i uken.

 

Spørsmålet mitt er da hva annet jeg kan gjøre for å bygge muskler (synlige) og få ned fettprosenten? Jeg har tenkt litt på dette med karbohydrater som jeg har fått inntrykk av at er det folk som er aktive burde fokusere på fremfor kalorier.

Men denne greia med karbohydrater har jeg faktisk ingen peiling på. Er det en viss mengde karbohydrater man maks burde få i seg per dag? Er det artikler eller nettsteder jeg kan lese mer om dette, i forhold til slanking og trening?

 

Treningssenter er btw ikke noe som er aktuelt for meg nå, sannsynligvis ikke før til høsten.

 

For ordensskyld er vekten min nå 84kg, og jeg er 1.82 høy.

 

Og ifølge baderomsvekten min, som også forteller meg hvor mye muskler og fett jeg har i kroppen, så viste den sist gang (ca. 2 uker siden) at ca. 10 av mine 84 kg skal være muskler, mens ca. 30 kg er fett.

 

Kondisjonstrening er noe jeg kanskje er litt for dårlig på (selv om jeg passer på å alltid komme meg utendørs på en liten gåtur hver dag, samtidig som jeg passer på å være svett og sliten når jeg kommer hjem igjen). Hvor viktig er kondisjonstrening ved bygging av muskler?

Karbohydrater er viktig! Prøv å få i deg litt grove kornprodukter, kostfiber. Ufordøyelige karbohydrater bidrar til at noe avfallstoffer blir tatt med, og fordøyelsen blir bedre. Blodsukkeret holder seg jevnt, samtidig fint å kombinere med proteiner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Dersom jeg vil gå ned i vekt, men samtidig også bygge muskler, hvor mye karbohydrater er da for mye, og hva er for lite?

Det går ikke da kcal-underskudd vil redusere fettprosenten, men kcal-overskudd vil øke muskelmassen.

 

Det blir som å reise nord og sør samtidig.

 

 

Jeg kan ikke si meg enig i dette.

Det er fryktelig vanskelig ja, men å si at det ikke går er feil.

 

Jeg klarer det. da klarer andre det også. Det skal sies at jeg er ganske ekstrem når jeg først setter i gang, men det er ingen "unnskyldning" til påstanden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...