Gå til innhold

Prehospitalt arbeid - Paramedic


CirkA7

Anbefalte innlegg

Noen som vet noe angående jobbmarkedet for de som utdanner seg innenfor dette?

Jeg mener at jobbmulighetene etter en slik utdannelse er rimelig gode. Kompetansen er etterspurt innenfor det akuttmedisinske fagfeltet. Jeg kan ikke vise til noen konkret statistikk mtp. hvor etterspurt kompetansen er, men jeg har forstått det slik ut ifra venner og bekjente som jobber innen for de pre-hospitale tjenestene, AMK, Ambulansefagarbeidere, Sykepleiere. De er alltid behov for helsepersonell, da man sjelden går tom for "kunder". Hehe. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet noe angående jobbmarkedet for de som utdanner seg innenfor dette?

Ambulansefagarbeidere/Paramedicere jobber primært i ambulansen. Det er mulighet hvis du har en relevant utdanning å ta AMK kurs. Det er også mulighet for å jobbe offshore. Du kan også være i humanitære organisasjoner som opererer i kriseområder. Leste i at i USA at de prøver med paramedicere i akuttmottak også, men dette tror jeg er veldig liten sjanse for at skjer i Norge.

 

Jeg har ambulansefag fra vg2, går påbygg nå. Planen er å søke opp til paramedic til høsten. Men linja har jo fortsatt status som ''pilotprosjekt'' dermed veldig få plasser. Denne linjen leder til paramedic, rett? Hva er forskjellen mellom ambulansefagarbeider og paramedic? Det jeg vet om paramedicere er at de får bruke mer avansert luftveishåndtering og litt større delegering på medikamenter. Men det med medikamenter spiller jo ikke så stor rolle, for en ambulansearbeider kan gi alle medikament i bilen, noen er på grønn delegering, mens andre er på rød delegering, disse må vi ta kontakt med lege for å bruke. Så tjener man egentlig så mye på å ta denne utdanning om man har gått på ambulansefag?

Lenke til kommentar

Leste i at i USA at de prøver med paramedicere i akuttmottak også, men dette tror jeg er veldig liten sjanse for at skjer i Norge.

 

Denne linjen leder til paramedic, rett? Hva er forskjellen mellom ambulansefagarbeider og paramedic? Det jeg vet om paramedicere er at de får bruke mer avansert luftveishåndtering og litt større delegering på medikamenter. Men det med medikamenter spiller jo ikke så stor rolle, for en ambulansearbeider kan gi alle medikament i bilen, noen er på grønn delegering, mens andre er på rød delegering, disse må vi ta kontakt med lege for å bruke. Så tjener man egentlig så mye på å ta denne utdanning om man har gått på ambulansefag?

 

 

Jeg mener faktisk å ha lest et innlegg på Ambulanseforum for en stund tilbake at en Paramedic hadde blitt ansatt ved et sykehus på Østlandet et sted, muligen OUS, som et prøveprosjekt. Finner ikke artikkelen nå.

 

Linjen leder til Paramedic, det er korrekt.

 

En av de andre forskjellene er vel at man ikke trenger å kontakte lege for de "røde" medikamentene, men kan vurdere og initiere administrasjon av disse selv.

 

Vil tro at man tjener på det ja, med tanke på økt faglig kompetanse, muligheter og ansvar. Paramedic har jo eksistert som en videreutdanning for fagarbeidere i noen år nå, nettopp med tanke på økt krav om fagkompetanse pre-hospitalt de senere år. Lønna i forhold til en fagarbeider vet jeg ikke konkret noe om, men vil anta at denne er noe høyere.

Lenke til kommentar

Hei.

Så bra det er flere som har søkt/lurer på dette studiet.

Jeg går på studiet nå og synes det er veldig spennende. Selvfølgelig litt barnesykdommer mtp. oppsett av fag, lærere osv. men det regner jeg med vil løse seg til høsten igjen når det nye kullet starter.

Jobbmulighetene er bra, det er bare det at de må lage nye paramedicstillinger rundt om, for vi skal ha rett på sykepleierlønn når vi er ferdig (pga. bachelor).

Foreløpig er det ikke avklart noe annet enn vi vil få ambulansearbeider autarisasjon. Håper dette vil endre seg i framtiden. Til den som spurte om det var vits i om en som har gått på ambulansefag tidligere har noe utbytte av dette: Ja! Dette er et stort sprang fra videregående. Siden det ikke idag er på plass noen konverteringsgreier fra national paramedic til bachelor paramedic ville jeg tatt dette studiet. Det er fullt mulig å jobbe utenom.

 

En paramedic kan jobbe på båt, ambulanse, helikopter, nordsjøen og som nevnt over her er det satt igang et prøveprosjekt med paramedic på akuttmottak. Det går visst veldig bra (så der er enda en mulighet). SØK SØK SØK :)

Lenke til kommentar

Hei.

Så bra det er flere som har søkt/lurer på dette studiet.

Jeg går på studiet nå og synes det er veldig spennende. Selvfølgelig litt barnesykdommer mtp. oppsett av fag, lærere osv. men det regner jeg med vil løse seg til høsten igjen når det nye kullet starter.

Jobbmulighetene er bra, det er bare det at de må lage nye paramedicstillinger rundt om, for vi skal ha rett på sykepleierlønn når vi er ferdig (pga. bachelor).

Foreløpig er det ikke avklart noe annet enn vi vil få ambulansearbeider autarisasjon. Håper dette vil endre seg i framtiden. Til den som spurte om det var vits i om en som har gått på ambulansefag tidligere har noe utbytte av dette: Ja! Dette er et stort sprang fra videregående. Siden det ikke idag er på plass noen konverteringsgreier fra national paramedic til bachelor paramedic ville jeg tatt dette studiet. Det er fullt mulig å jobbe utenom.

 

En paramedic kan jobbe på båt, ambulanse, helikopter, nordsjøen og som nevnt over her er det satt igang et prøveprosjekt med paramedic på akuttmottak. Det går visst veldig bra (så der er enda en mulighet). SØK SØK SØK :)

Er det mest teori eller praksis i studiet, eller en god blanding? Og hva synes du er mest spennende med studiet?

Du nevner den usikkerheten rundt autorisasjon. Dette er det som står om dette på deres hjemmeside:

 

Usikkerhetsmomenter knyttet til studiet Høgskolen ønsker å informere alle potensielle søkere om at det fortsatt er uavklarte spørsmål knyttet til studiet, for å sikre at de som velger å søke opptak fra studieåret 2015/16 er innforstått med usikkerhetsmomentene:
1. Angående godkjenning av bachelorstudiet i prehospitalt arbeid – paramedic innenfor autorisasjonsordningen for helsepersonell Spørsmålet knyttet til autorisasjon for ferdige kandidater på bachelorstudiet i prehospitalt arbeid - paramedic er under behandling som del av en større prosess: Helsedirektoratet fikk i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å utrede utdanning- og kompetansebehov i ambulansefag. I den forbindelse har det vært nedsatt en bredt sammensatt arbeidsgruppe. Spørsmålet om hvorvidt det er behov for en ny autorisasjon ved etablering av en slik utdanning har vært et sentralt tema til drøfting i gruppen. Gruppen landet på en løsning der de foreslår at studentene som fra før ikke har autorisasjon som helsepersonell kan oppnå autorisasjon som ambulansearbeider etter fullført og bestått studium. Prosessen er ikke ferdigstilt. For generell informasjon om autorisasjonsordninger, se SAK.
2. Forskrift om krav til akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus (akuttforskriften) Studiet kvalifiserer for arbeid i både bil- og båtambulansetjeneste. Videre kvalifiserer utdanningen helsefaglig til å være søknadsberettighet for opptak til HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) Paramedic. Slik akuttforskriften er formulert i dag er ikke paramedic-utdanning spesifikt nevnt. Forskriften er imidlertid under revisjon og ikke til hinder for tilsetting i bil- og båtambulansetjeneste selv om prosessen knyttet til autorisasjonsordningen ikke er ferdigstilt. Tilsettingsvilkår vil imidlertid være opp til den enkelte tilsettingsmyndighet å fastsette.
Anbefaling til søkere
Dersom disse usikkerhetsmomentene gjør deg usikker på om du vil påbegynne studiet studieåret 2015/2016 anbefaler vi deg å registrere flere studier på din søknad til Samordna opptak.
Du kan søke opptak fra 1. februar, og legge til studieønsker (inntil 10 studier) helt frem til søknadsfristen, som er enten 1. mars eller 15. april avhengig av din bakgrunn. Du kan deretter omprioritere blant studieønskene dine helt frem til 1. juli, og først da ta en endelig avgjørelse på om du vil prioritere bachelor i prehospitalt arbeid som ditt primære studieønske.
Høgskolen vil i mellomtiden oppdatere studiets nettside fortløpende, og sende oppdatert informasjon underveis til alle som velger å søke opptak til programmet.

 

I forbindelse med dette vet jeg helt om det er trygt å satse på dette studiet helt enda? Hvordan er kjønnsfordelingen i studiet?

 

Noen som har tanker rundt hva som er de vanligste arbeidsoppgavene? Og hvordan hverdagen er? Trives paramedicere, er det mye stress, og hvordan er lønna? Jeg har inntrykk av at det er veldig mye transport av eldre mellom hjem/sykehjem/sykehus. Er også litt redd for om det blir mye nattevakter. Etter det jeg har hørt er det vanlig med 12timers vakter i distriktene, og 24timers vakter i de mer rurale plassene

Endret av trykkblyanten
Lenke til kommentar

Jeg har fått høre av folk jeg kjenner som jobber tett med paramedics at det er veldig vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning. Dette pga overutdanning av paramedics. Om det er tilfellet for hele landet vet jeg ikke, men dette er hvertfall den nåværende situasjonen i Helse Fonna (Vestlandet)

 

Har selv vurdert denne utdanningen men slo det raskt fra meg, da jeg fikk høre dette.. :hmm:

Endret av t0nje
Lenke til kommentar

Jeg har fått høre av folk jeg kjenner som jobber tett med paramedics at det er veldig vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning. Dette pga overutdanning av paramedics. Om det er tilfellet for hele landet vet jeg ikke, men dette er hvertfall den nåværende situasjonen i Helse Fonna (Vestlandet)

 

Har selv vurdert denne utdanningen men slo det raskt fra meg, da jeg fikk høre dette.. :hmm:

 

Hmm, dette har jeg vært redd for å høre. Om dette er tilfellet frister det ikke akkurat. Noen andre som har innspill på dette? Etter det jeg har hørt fra de jeg har snakket med, er arbeidsmarkedet godt. Litt forvirrende å høre begge deler

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har fått høre av folk jeg kjenner som jobber tett med paramedics at det er veldig vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning. Dette pga overutdanning av paramedics. Om det er tilfellet for hele landet vet jeg ikke, men dette er hvertfall den nåværende situasjonen i Helse Fonna (Vestlandet)

 

Har selv vurdert denne utdanningen men slo det raskt fra meg, da jeg fikk høre dette.. :hmm:

 

Hmm, dette har jeg vært redd for å høre. Om dette er tilfellet frister det ikke akkurat. Noen andre som har innspill på dette? Etter det jeg har hørt fra de jeg har snakket med, er arbeidsmarkedet godt. Litt forvirrende å høre begge deler

 

 

I følge dem som jeg har snakket med som jobber innenfor ambulansetjenesten hvor jeg bor (Helse Bergen), er det gode jobb muligheter for paramedics, så dette tror jeg varierer fra foretak til foretak og om man ønsker å jobbe i distriktene eller i mer sentrale strøk. Jeg mener det er logisk å anta at siden paramedic er en forholdsvis ny yrkesgruppe innen akuttmedisinen i Norge, så vil det ta litt tid for foretakene å tilpasse seg dette ved å opprette nye egne paramedic stillinger, som CirkA7 nevner ovenfor. Hvor langt man er kommet i denne prosessen varierer vel på landsbasis. Bare fordi det er vanskelig å få seg jobb som paramedic i Helse Fonna per idag, må ikke det bety at situasjonen ikke kommer til å forandre seg når paramedics blir mer naturlig integrert som egen yrkesgruppe over hele landet pre-hospitalt med tiden. Jeg velger å være optimist og satser på at barnesykdommer både på studiet og spørsmål rundt autorisasjon (hva, hvordan, hvilken?), løser seg. :)

 

Endret av BobbyClarke16
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har fått høre av folk jeg kjenner som jobber tett med paramedics at det er veldig vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning. Dette pga overutdanning av paramedics. Om det er tilfellet for hele landet vet jeg ikke, men dette er hvertfall den nåværende situasjonen i Helse Fonna (Vestlandet)

 

Har selv vurdert denne utdanningen men slo det raskt fra meg, da jeg fikk høre dette.. :hmm:

 

Hmm, dette har jeg vært redd for å høre. Om dette er tilfellet frister det ikke akkurat. Noen andre som har innspill på dette? Etter det jeg har hørt fra de jeg har snakket med, er arbeidsmarkedet godt. Litt forvirrende å høre begge deler

 

 

I følge dem som jeg har snakket med som jobber innenfor ambulansetjenesten hvor jeg bor (Helse Bergen), er det gode jobb muligheter for paramedics, så dette tror jeg varierer fra foretak til foretak og om man ønsker å jobbe i distriktene eller i mer sentrale strøk. Jeg mener det er logisk å anta at siden paramedic er en forholdsvis ny yrkesgruppe innen akuttmedisinen i Norge, så vil det ta litt tid for foretakene å tilpasse seg dette ved å opprette nye egne paramedic stillinger, som CirkA7 nevner ovenfor. Hvor langt man er kommet i denne prosessen varierer vel på landsbasis. Bare fordi det er vanskelig å få seg jobb som paramedic i Helse Fonna per idag, må ikke det bety at situasjonen ikke kommer til å forandre seg når paramedics blir mer naturlig integrert som egen yrkesgruppe over hele landet pre-hospitalt med tiden. Jeg velger å være optimist og satser på at barnesykdommer både på studiet og spørsmål rundt autorisasjon (hva, hvordan, hvilken?), løser seg. :)

Sant nok det :) Om en virkelig vil ta paramedics så er det jo bare å kjøre på og krysse fingre for at jobbsituasjonen endrer seg til en skal søke jobb. Jeg har flere ting jeg vil gjøre og brenner ikke nok for denne utdanningen og velger dermed en utdanning som sikrer meg arbeid etter endt utdanning.

 

Paramedics vil det uansett være bruk for i framtiden så vi trenger jo sånt sett at enkelte velger denne utdanningen. Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Da var det åpnet for å melde seg opp til fysisk opptaksprøve. Selv har jeg booket 18. juni kl. 1500. Noen andre her som har meldt seg opp? Hvordan ligger formen ann på det fysiske? Er jo ganske greie krav hvis man er i normalt god form. :)

Har selv fysisk opptaksprøve dagen etter, den 19. juni! Har du funnet deg et sted å bo i Oslo?

Lenke til kommentar

 

Da var det åpnet for å melde seg opp til fysisk opptaksprøve. Selv har jeg booket 18. juni kl. 1500. Noen andre her som har meldt seg opp? Hvordan ligger formen ann på det fysiske? Er jo ganske greie krav hvis man er i normalt god form. :)

Har selv fysisk opptaksprøve dagen etter, den 19. juni! Har du funnet deg et sted å bo i Oslo?

 

Allright! Har søkt om hybel gjennom SiO med innflytting 1. aug. Satser på at jeg får et sted å ligge vannrett gjennom dem, I og med at jeg kommer utenbys fra, Bergen, så virket det som den greieste løsning i forhold til å hive seg ut på det private markedet i Oslo. Du da? :)

Lenke til kommentar

 

 

Da var det åpnet for å melde seg opp til fysisk opptaksprøve. Selv har jeg booket 18. juni kl. 1500. Noen andre her som har meldt seg opp? Hvordan ligger formen ann på det fysiske? Er jo ganske greie krav hvis man er i normalt god form. :)

Har selv fysisk opptaksprøve dagen etter, den 19. juni! Har du funnet deg et sted å bo i Oslo?

 

Allright! Har søkt om hybel gjennom SiO med innflytting 1. aug. Satser på at jeg får et sted å ligge vannrett gjennom dem, I og med at jeg kommer utenbys fra, Bergen, så virket det som den greieste løsning i forhold til å hive seg ut på det private markedet i Oslo. Du da? :)

 

Har gjort akkurat det samme! Kommer også fra Bergen, så håper at dette løser seg uten problemer  :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Da var det åpnet for å melde seg opp til fysisk opptaksprøve. Selv har jeg booket 18. juni kl. 1500. Noen andre her som har meldt seg opp? Hvordan ligger formen ann på det fysiske? Er jo ganske greie krav hvis man er i normalt god form. :)

Har selv fysisk opptaksprøve dagen etter, den 19. juni! Har du funnet deg et sted å bo i Oslo?

 

Allright! Har søkt om hybel gjennom SiO med innflytting 1. aug. Satser på at jeg får et sted å ligge vannrett gjennom dem, I og med at jeg kommer utenbys fra, Bergen, så virket det som den greieste løsning i forhold til å hive seg ut på det private markedet i Oslo. Du da? :)

 

Har gjort akkurat det samme! Kommer også fra Bergen, så håper at dette løser seg uten problemer  :)

 

Den e fin! Det gjør det nok, vi er jo pri siden vi kommer utenbys fra. Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du er 24 eller under så er du enda mer prioritert mener jeg å huske. Jeg er 25 så er for "gammel", haha. Har du noen erfaring fra ambulansetjenesten i Helse Bergen? Har en del bekjente der, så kan jo være at vi har felles kjente. :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Da var det endelig tid for opptak for min del. Reiser i morgen. Er det noen som skal i morgen eller hvis noen har vært, hvordan var det? :)

Se der ja, enda flere som har søkt paramedic! Strålende! 

Skal nedover på fredag, så jeg har scannet hele internett etter erfaringer fra opptaket, men ikke funnet stort. Hvordan gikk det med deg idag? Hvordan var gjennomføringen og oppsettet på testene? Var de strenge/slakke osv?

Håer vi sees som paramedic studenter :)  :)

Lenke til kommentar

 

 

Se der ja, enda flere som har søkt paramedic! Strålende! 

Skal nedover på fredag, så jeg har scannet hele internett etter erfaringer fra opptaket, men ikke funnet stort. Hvordan gikk det med deg idag? Hvordan var gjennomføringen og oppsettet på testene? Var de strenge/slakke osv?

Håer vi sees som paramedic studenter :)  :)

 

Hei du! Gikk strålende med meg, ganske greie krav, så er ganske lett hvis man er i normal form. Det verste er jo som alltid 3000 m, den blir aldri behagelig. :p Vi møttes på Centrum Athletica, ble registert og samlet oss nede ved tredemøllene. Så kom det en gjeng med studenter som mest sannsynlig hadde gått en stund på  idrett, friluftsliv og helse. Man får hver sin veileder som følger deg gjennom samtlige tester. Begynner med 3000 m og avslutter med styrkeøvelsene i valgfri rekkefølge. Min veileder var ganske streng på riktig utførelse av testene, men det bør jo alle være.

 

Du får ha masse lykke til i dag og gi gass! Så sees vi forhåpentligvis til høsten :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...