Gå til innhold

Hva er vitsen med 4K?


Gjest medlem-332567

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-332567

https://www.komplett.no/samsung-28-4k-led-28d590d/810090?&utm_source=sosmed&utm_medium=facebook&utm_content=post2404&utm_campaign=samsung4k

-----------------

 

De fleste spill og filmer er bare ute i 1080p så hva er vitsen med en 4k skjerm? Er det noen forskjell i den da i det heletatt når filmer bare er i 1080 og spill? eller har ikke det å noe å si? Fortell meg litt om disse greiene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På samme måte som at mange (inkludert meg) har sverget til 1440p og 1600p skjermer. Så store skjermer ser rett og slett ikke bra ut i 1080p.

Du får mye mer arbeidsflate, bedre kanter og flere detaljer osv.. når du bruker det til PC, leser eller lignende. Ja, og til bilder og videoredigering er det jo fint (blir naturligvis flere og flere kameraer med 4K-støtte).

Spill er ikke låst til en oppløsning, og de aller fleste bør støtte 4K, enten med en oppdatering, liten fix, eller rett ut av boksen. Du trenger naturligvis en PC som klarer å kjøre spill ved 4K. Ja, eller mer så klart. Husker godt jeg kjørte 8K i visse spill for 5-6 år siden.

 

Til film er det verre. Utvalget er ikke stort, men det finnes. Netflix og youtube er kanskje de største aktørene, og vil fortsette med å satse på 4K (utvalget er ikke spesielt stort). Og selv om den tunge komprimeringen gjør at du ikke får utnyttet det fullt så mye enda, så er det nå 4K i det minste. Flere filmer og formater som takler 4K vil komme på perler som en snor, og søker du så finner du filmer med lav komprimering og 4K som du kan kjøpe på en harddisk for eksempel.

 

Men dette her er jo ikke noe nytt. Det er alltid slik for de som ønsker å være først ute med noe. Det bør ikke være noen tvil om at 4K fortsatt er ganske nytt, og ikke modent for alle. Husk på at det tok noen år før vi fikk Blu-ray fra vi satt med 1080p/1200p skjermer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vitsen med 4K er økonomisk vekst ved å lokke folk til å skrote noe fult brukbart de allerede har og kjøpe noe nytt.

 

Sånn i praksis kan man godt vente noen år til man har mange ganger dagens ytelse på grafikkort og nye versjoner av DisplayPort eller andre tilkoblinger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Vitsen med 4K er økonomisk vekst ved å lokke folk til å skrote noe fult brukbart de allerede har og kjøpe noe nytt.

 

Sånn i praksis kan man godt vente noen år til man har mange ganger dagens ytelse på grafikkort og nye versjoner av DisplayPort eller andre tilkoblinger.

+1

Lenke til kommentar

De fleste spill og filmer er bare ute i 1080p så hva er vitsen med en 4k skjerm?

 

Det har seg slik behovene kan variere ut fra hvilke oppgaver du skal ha løst. Hvis du skal spille og se film, så synes nok jeg også at 4K per i dag blir ganske meningsløst.

 

Hvis du derimot jobber med oppgaver hvor oppløsning og skjermflate er viktig, så gir 4K veldig mye mening.

 

Jeg planlegger å kjøpe tre 4K-skjermer, slik at jeg kan erstatte dagens skjermrigg bestående av fem skjermer på totalt 7360*1600 piksler.

post-79843-0-11711400-1398378523_thumb.png

Lenke til kommentar

Vitsen med 4K er økonomisk vekst ved å lokke folk til å skrote noe fult brukbart de allerede har og kjøpe noe nytt.

 

Sånn i praksis kan man godt vente noen år til man har mange ganger dagens ytelse på grafikkort og nye versjoner av DisplayPort eller andre tilkoblinger.

Det gjelder da det meste.

4k er noe av det største som har skjedd skjerm/TV bransjen på i hvert fall 6-7 år. Det har faktisk et bruksområde. Smart-Tv, 3d, slim, og "2500Hz" etc.. er de virkelig store lokkemidlene som ikke har noe som virkelig har lite å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...