Gå til innhold

[Løst] Sony NEX-6 eller Fujifilm X-M1?


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her.

 

Jeg har fra før et Pentax K-50 som jeg er veldig fornøyd med, men ønsker av flere grunner et kamera til. Blant annet for sammenlikning og utforsking, da jeg er nysgjerrig av natur og liker å teste ting selv når jeg skal lære meg noe. Jeg vil ha et sekundærkamera som er mindre og lettere enn Pentaxen. Jeg vil også ha et med utskiftbare objektiver. (Vurderer også et Sony RX100, men det er en annen sak :p )

 

Jeg har funnet to gode (?) tilbud som jeg nå vurderer. De er like på pris og innhold, altså kamera med to zoomobjektiver i noenlunde samme range.

 

Fujifilm X-M1: http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-m1-m-16-50mm--50-230mm-dobbelt-zoom-kit-sort-fujixm1160230b-007#.U1bFU1erW_0

eller

Sony NEX-6 (har fått et tilbud på denne pakken til 6000,-):

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/hybridkamera/hybrid/sony-nex-616-5055-210/183537.5609/

 

Hvilket anbefales av de som kan noe om disse? Bildekvalitet er svært viktig. Skarphet er helt avgjørende, fargegjengivelse er mindre viktig (jeg har nedsatt fargesyn likevel).

 

Jeg ser for meg at dette kameraet for meg vil være et mer casual kamera enn K-50en, som jeg av en eller annen grunn ikke klarer å ta 'vanlige' bilder med - jeg blir bestandig fristet til å gå for det artistiske 'flinkis'-uttrykket.

 

Jeg tror det i stor grad vil bli brukt til bygninger, mennesker og mer urbane motiver, mens jeg vil bruke Pentaxen til skog, natur og makro-ting.

Jeg kommer ikke til å bruke kameraet til filming, annet enn kanskje en kort snutt i ny og ne, slik man ofte gjør med mobilkameraet.

 

Mulig jeg babler her, men jeg må bare få noen råd eller innspill. Jeg er som sagt kjempefornøyd med Pentaxen, og kommer til å satse hardest på objektiver til den fremfor til det kameraet jeg ender opp med her.

 

...tror jeg.. :p

 

Tanker og tips mottas med takk :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fortsetter litt her for ikke å få for lang førstepost.

 

Jeg sa over her at jeg ikke nødvendigvis kommer til å investere så tungt i objektiver til dette kameraet, men hva om jeg skulle ombestemme meg?

 

Fujifilm har vokst litt på meg i det siste, jeg har siklet etter et X-T1 en stund men slått det fra meg foreløpig. Jeg synes imidlertid at objektivutvalget er noe snevert, selv om det tilsynelatende gjennomgående holder svært høy kvalitet. Savner noen rimeligere 3. parts-objektiver her. Fujifilm har kun noen sære Samyang-objektiver til under 3000,- på JP.no.

 

Sony virker å ha et bredere utvalg av objektiver, og ikke minst rimelige primes. Jeg liker tanken på å ikke alltid måtte planlegge et kjøp fordi det dreier seg om flerfoldige tusen, jeg vil gjerne kunne spontant gå inn i en kamerabutikk og legge igjen noen lapper på et nytt objektiv. Der har Sony en fordel (25 objektiver til under 3000,- på JP.no).

 

Jeg har imidlertid noe større tro på at jeg om 5 år fortsatt bruker Fujifilm enn at jeg fortsatt har Sony da hvis det er det jeg går for, uten at jeg kan begrunne dette.

Lenke til kommentar

Jeg synes at et viktig poeng med et sekundærsystem er at det er merkbart mindre enn hovedsystemet. Samtidig ønsker jeg best mulig kvalitet.

 

Jeg liker Fuji XM1, og objektivene er rimelig greie, selv om de har plastfatning. Jeg er mer skeptisk til Sony objektivene - jeg har prøvd 16-50mm-en der og den overbeviste ikke.

 

Fordelene med NEX-6 er den innebygde søkeren; noe som X-M1 mangler.

Lenke til kommentar

Jeg synes at et viktig poeng med et sekundærsystem er at det er merkbart mindre enn hovedsystemet. Samtidig ønsker jeg best mulig kvalitet.

 

Jeg liker Fuji XM1, og objektivene er rimelig greie, selv om de har plastfatning. Jeg er mer skeptisk til Sony objektivene - jeg har prøvd 16-50mm-en der og den overbeviste ikke.

 

Fordelene med NEX-6 er den innebygde søkeren; noe som X-M1 mangler.

 

Enig i at det bør være fysisk mindre! Samtidig så lurer jeg fortsatt litt på X-T1, men dette er heller ikke kjempestort.

 

Jeg har ikke vært borti hverken Fuji eller Sony sine linser, men mye peker i favør Fuji av alt jeg har lest.

Sigma lager visstnok noen gode til Sony, synd de ikke lager til Fuji..

 

Innebygget søker er definitivt et pluss, men jeg må opp i X-E1 eller 2 for det og da kan jeg like godt gå all-in og kjøpe et X-T1 i stedet :hmm:

 

Jeg tror jeg gir X-M1 et forsøk, og heller oppgraderer til X-T1 dersom det faller seg slik etterhvert :dribble:

Lenke til kommentar

Så 50-230mm er ikke noe å trakte etter?

 

27mm er lekker, men den drar prisen veldig opp da :D

 

EDIT:

Kit med kun 16-50mm: 4490,-

55-230mm standalone: 3695,-

Kit med begge: 5999,-

 

De vil jo tilsynelatende bli kvitt lageret med 55-230, er det nettopp fordi de ikke er så gode?

 

Kanskje jeg heller skulle gå for denne:

http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-e1-m-xf-35mm-r-sort#.U1dvrVfzRSE

 

500,- mer enn dobbeltkittet, men da med en god fastlinse i stedet for kitzoom..

 

EDIT2: ..OG innebygget søker.. :ph34r:

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Har hatt Sony Nex-5, Nex-7 og Fuji X-Pro1, E1 og nå T1 (+X100 og X100s).

 

NEX-systemet solgte jeg da objektivene ikke sto helt i stil med kamerahusene. Det er flotte og svært kapable hus, men fra objektivene var det bare 24mm-en til Zeiss som var noe tess. Resten av utvalget er også tungt inne i lyssvake zoom-objektiver, Jeg solgte mitt for vel halvannet år siden, og jeg har ikke sett noe som får meg til å ønske meg tilbake. Focus peakingen savnet jeg, men den har de nyere Fuji-husene fått.

 

Fuji har derimot svært gode sensorer, en rekke lyssterke fastobjektiver som dekker de fleste bruksområder, og overraskende gode zoomer. Kontinuerlig oppdateringer og optimalisering av gamle hus via firmware er heller ikke noe å rynke på nesen av, og det viser en respekt for kundene som er sjelden kost. Mange andre ville spart forbedringene til kamerahus mk2-3-4 som kommer om et halvt år. Fuji-systemet har også litt mer sjel enn Sony, selv om det er en litt udefinérbar kvalitet.

 

Så, min anbefaling er X-M1 og et eller annet fastobjektiv som harmonerer med deg, så oppgrader til X-E2/T1 når pengene er der. Sjekk bruktmarkedet på foto.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt Sony Nex-5, Nex-7 og Fuji X-Pro1, E1 og nå T1 (+X100 og X100s).

 

NEX-systemet solgte jeg da objektivene ikke sto helt i stil med kamerahusene. Det er flotte og svært kapable hus, men fra objektivene var det bare 24mm-en til Zeiss som var noe tess. Resten av utvalget er også tungt inne i lyssvake zoom-objektiver, Jeg solgte mitt for vel halvannet år siden, og jeg har ikke sett noe som får meg til å ønske meg tilbake. Focus peakingen savnet jeg, men den har de nyere Fuji-husene fått.

 

Fuji har derimot svært gode sensorer, en rekke lyssterke fastobjektiver som dekker de fleste bruksområder, og overraskende gode zoomer. Kontinuerlig oppdateringer og optimalisering av gamle hus via firmware er heller ikke noe å rynke på nesen av, og det viser en respekt for kundene som er sjelden kost. Mange andre ville spart forbedringene til kamerahus mk2-3-4 som kommer om et halvt år. Fuji-systemet har også litt mer sjel enn Sony, selv om det er en litt udefinérbar kvalitet.

 

Så, min anbefaling er X-M1 og et eller annet fastobjektiv som harmonerer med deg, så oppgrader til X-E2/T1 når pengene er der. Sjekk bruktmarkedet på foto.no.

 

Hvilke zoom-objektiver vil du anbefale da? Er utvalget på japanphoto.no representativt, eller har de kun et lite utvalg av hva som finnes? http://www.japanphoto.no/fujifilm-x-fatning

 

Ser ikke ut som det er så mye mer på fotovideo.no: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Fujifilm

 

Jeg er svært positiv til fastoptikk, men om man kan få et skarpt og godt zoomobjektiv så er det et absolutt pluss.

 

Takk for alle svar så langt =)

Lenke til kommentar

Ikke så stor prisforskjell på X-M1 og X-E1 nå. Fotovideo har kampanje på X-M1 med dobbeltzoom, 16-50/3.5-5.6 + 50-230, til 5.999, mens de har X-E1 med 18-55/2.8-4.0 eller 35/1.4 (ser ut til å ikke ha 35/1.4 på lager, men kan sikkert bestilles) til 6.499. Man får jo adskillig mer zoom med X-M1-kitet, men både optisk og byggekvalitet på 18-55-zoomen er veldig, veldig bra, i tillegg til bedre lysstyrke. Jeg ville iallfall gått for X-E1 anyday, da den har (elektronisk) søker, X-M1 har ikke. Den siste har til gjengjeld vippbar skjerm. Det er jo bare du som kan vurdere hva som er viktig for deg da..

 

X-T1 koster jo 10.450 for huset, 14.449 for kit med 18-55 zoom. Altså temmelig mye dyrere enn X-E1.

 

EDIT: Og der ser jeg du har funnet akkurat de samme tingene selv...

Endret av Jan R. Halvorsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med de som anbefaler X-E1 med 18-55mm (eller 35mm f/1.4) fremfor X-M1 dobelt-kitet.

 

De to rimelige zoomene til Fuji er faktisk overraskende bra, men grunnen til at jeg ikke vil anbefale dobbelt-kitet, er at du sitter med et system som er kun litt mindre enn Pentax-oppsettet. Og gidder du da bruke Fujien istedet for Pentax?

 

Fordelen ved å gå for X-E1 med 18-55mm-en, er at du da ikke trenger å oppgradere til X-T1 med en gang hvis du liker Fuji; men istedet kan bygge på med god optikk først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti så vanskelige markeder som fotomarkedet før, det er jo et hav av valg å ta! Puh.

Takk for sånne som dere, som kommer med tips og råd =)

 

En annen tanke er jo at jeg med dobbelkittet får to (gode) zoomobjektiver til en svært god pris, som jeg da siden kan bruke på X-T1 når/hvis jeg en gang skal kjøpe det (eller tilsvarende)?

 

Jeg skal holde kjeft her nå tror jeg, så dere kan komme til orde :p

 

EDIT: Bare én ting: Er det noen som har tro på 18-135mm som kommer etterhvert?

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/xf_lens/roadmap/

 

(I så fall så kan nok den dekke zoom-behovet..)

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Akkurat nå heller jeg mest mot X-E1 med 18-55mm. Linsa kommer vesentlig bedre ut enn 16-50mm her hvertfall: http://www.photozone.de/fuji_x/783-fuji1855f284 (vs. http://www.photozone.de/fuji_x/853-fuji1650f3556)

 

Er det slik at man mister all kontroll på elektronikken i objektivet ved bruk av adaptere, uansett?

Eller finnes det varianter som tillater bruk av autofokus etc?

 

Lurer på en slik en, så jeg kan bruke Pentax-objektivene mine: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Fujifilm/NOVOFLEX-Fuji-X-adapter-Pentax-K-FUX-PEN-Pentax-K-objektiv-til-Fuji-X-fatning-130686-p0000156219

Lenke til kommentar

Hvis 18-55mm er bedre enn 16-50mm så er jeg ikke i tvil. Skal sjekke litt på nett hva folk sier om de to!

X-E1 ser fristende ut, uansett fast eller zoom.. :)

18-55mm er en perle, men 16-50mm er ikke dårlig. Men jeg mistenker at hvis du kjøper X-m1 med 16-50mm, så vil du gjerne oppgradere kit-zoomen etterhvert. Det er ikke tilfellet med 18-55mm; det er en keeper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først en kommentar om X-M1 - den har ikke Fujis beste sensor og ikke Fujis gode kit-zoom hvis jeg har fortsått det riktig. Personlig ville jeg kun vurdert X-T1 av Fujis modeller i øyeblikket (primært fordi X-E2 ikke har skjerm som kan justeres). NEX 6-kitzoomen får ikke spesielt bra karakterer i tester. Sikkert brukbar likevel, men siden du presiserer bildekvalitet/skarphet...

 

Siden du allerede har et bra kamera ville jeg i utgangspunktet anbefalt å vente litt. NEX 6 er erstattet av A-6000 som ser ut til å være en vesentlig oppgradering, og X-T1 er også helt nytt. Jeg ville sett an et par måneder og fulgt med på priser og tilbud utover.

 

Når det er sagt vil ikke X-E1 (eller X-E2) være noe dårlig kjøp, og må du handle nå virker det som et prisgunstig alternativ i øyeblikekt, bare vær obs på at 18-55 F2.8-F4 får bedre kritikker enn 16-50 F3.5-F5.6, og virker som er objetiv man kan ta med til mer avanserte hus også.

 

Jeg ville også tatt en tur i butikk og sammenlignet størrelser, når du går fra APS-C speilrefleks til APS-C speilløst er det ikke sikkert at "størrelsesforbedringen" blir stor nok. Fuji er heller ikke de som satser hardest på liten størrelse.

 

Edit: Bommet på sensor som johome har kommentert i neste innlegg.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du allerede har et bra kamera ville jeg i utgangspunktet anbefalt å vente litt. NEX 6 er erstattet av A-6000 som ser ut til å være en vesentlig oppgradering, og X-T1 er også helt nytt. Jeg ville sett an et par måneder og fulgt med på priser og tilbud utover.

 

Sikkert ikke så dumt! Synes X-T1 med 18-55mm frister, men det fremstår som dyrt med dette objektivet (14.500,-), mens bare huset koster 10.500,-

 

Om jeg kjøper X-E1 med det samme objektivet nå og kun X-T1 hus senere så har jeg i prinsippet fått X-E1 huset for 2500,- og det kan jeg kanskje selge igjen for en grei pris?

Endret av ~ David ~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...