Gå til innhold

Solcellepanel


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Hei

Eg skal kjøpe solcellepanel til min bobil og lurer på kva eg treng for eit helt sett. Kva som er nødvendig for at det skal funke?

 

 

Når det står at solcellepanelene er 100W, vil vel det seie at de produserer 100W pr time?

 

Eg skal bruke panelene til eit kjøleskap i bobilen slik at eg ikkje treng gass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper det menes 100 watt kontinuerlig. Det vil si at du kan drive en 100 watts lyspære med det under optimale lysforhold. Paneler er som regel knyttet opp mot et batteri og da snakker man om watt-timer i kapasitet. F.eks vil 100 Wh bety at du kan trekke 100 watt i en time gitt at det ikke lades av panelene. Det kan også være oppgitt i Ah som sier noe om hvor mange amper (strøm) du kan bruke i en time.

Lenke til kommentar

Solcellepanelet på 100W kan produsere 100W under optimal solforhold og direkte vinkel rett på panelet.. Så derfor må det tiltes opp mot sola, og vinkelen må stilles sideveis, slik at den og er rett mot sola.

Enkleste og rimeligste er å sette det på en tilbar brakett og justere den 2-4 ganger pr år feks. Så får den optimalt lys en gang om dagen, og gradvis mer eller mindre utenom det.. Så kan du være heldig å få muligvis 400-500wh på en meget god dag..

 

Så bør du ha en MPPT regulator til å regulere ladespenningen til batteriet. Den utnytter spenningen bedre, og får 25-35% ekstra effekt i forhold til en PWM regulator..

 

Om du skal utnytte solen maksimalt, kan du montere en Solar tracking modul og styre vinkelen hele dagen optimalt. Men det koster noen tusen ekstra..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...