Gå til innhold

Linux og Windows på samme pc


Anbefalte innlegg

Først av alt vil jeg si at jeg er usikker på om denne posten er riktig plassert, bare å kaste den dit den hører til om den ikke skal ligge her :)

 

Jeg har egentlig bestemt meg fra å gå over fra Windows til enellerannen linux-greie (Beklager dårlig ordforråd :I)

Problemet er at jeg ikke har lyst til å forlate Windows helt, så jeg lurer på forslag til forskjellige løsninger.

1. Jeg vet at det er mulig å partisjonere harddisker. Blir det som å dele harddisken i to? Filene som allerede ligger der blir liggende som før?

2. Jeg har også en ekstern harddisk, mulig å kjøre linux fra denne, på samme måte som fra C:-Disken min?

3.Og det siste spørsmålet jeg kommer på i denne omgang: Finnes det noen fine "alternativer" til bootcamp, bare for windows istedet for til mac, som kan få dette til å gli litt bedre? vet jeg kommer til å hoppe mye mellom Win og Linux, så hadde vært fint om det fantes en bedre løsning å gjøre det på enn å gå inn og bytte rekkefølge på oppstartsdiskene.
Finnes det evt. noen måte å få opp en fin "enten-eller"-startup, der jeg kan velge oppstartsdisk?

Takk for alle svar!

Endret av Monsaki
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg har gjort frem til nå, men jeg har planer om å gå over til å kun kjøre Linux, problemet er at jeg har mange ting på Windows-disken min som jeg ikke er helt klar for å kvitte meg med, og som jeg ikke har lyst til å kjøre gjennom Wine o.l

Lenke til kommentar

1. Ville tatt backup av viktig data som ikke er sikkerhetskopiert i tillfelle det har skjedd og kan skje problemer med enten oppstartlaster eller problemer hvis man bruker 3part partisjoneringsprogram for å endre windows størrelsen, ofte er det langt enklere å øke størrelsen en å krympe den (Min erfaring vertfall).

 

2: USB3 boot kan være litt problematisk spessielt med tanke på drivere, USB2 er vel å foretrekke selv om det går en del tregere, så det beste er nok å oppgradere SSD disken eller velge større hybrid harddisk etter hva behov og pris man er villig å gi.

 

Spørsmål 3: Nei, det finnes vel ikke noe helt lik bootcamp, enten er det snakk om Lilo/grub som oppstartlaster for bios eller rEFInd Boot Manager for maskiner med UEFI, der kan linux være litt problematisk å sette opp manuelt (UEFI boot partisjon). For nybegynnere eller middels erfarne som ikke har gjort dette så mye.

Lenke til kommentar

Det er det jeg har gjort frem til nå, men jeg har planer om å gå over til å kun kjøre Linux, problemet er at jeg har mange ting på Windows-disken min som jeg ikke er helt klar for å kvitte meg med, og som jeg ikke har lyst til å kjøre gjennom Wine o.l

Kan du gi noen eksempler på disse? Er sikker på at det finnes ganske gode alternativer til GNU/Linux som kan erstatte det du trenger på Windows.

 

Forresten, hvorfor har du ikke lyst til å kjøre dem igjennom Wine?

Lenke til kommentar

Det er det jeg har gjort frem til nå, men jeg har planer om å gå over til å kun kjøre Linux, problemet er at jeg har mange ting på Windows-disken min som jeg ikke er helt klar for å kvitte meg med, og som jeg ikke har lyst til å kjøre gjennom Wine o.l

mange ting? Ikke bare "noen få ting"? Det høres ikke ut som du er klar for å bytte til "kun å kjøre Linux". Er du sikker på at det er det du vil?

Som Toppitus sier: sjekk ut om det finnes gode alternativer som virker under Linux. Dersom du ikke får redusert "mange ting" til "kun veldig få ting" (og av en eller annen mystisk grunn ikke vil bruke WINE) så er du ikke klar for å bytte, etter min mening.

Husk: man kan ikke hoppe over en bred kløft med to små hopp.

Lenke til kommentar

1. Krymp partisjonene du bruker i Windows idag med en eller annen partisjonsbehandler

2. Last ned f.eks OpenSUSE eller en annen nybegynner-vennlig distribusjon.

3. Brenn iso-filen til CD.

3. Sett maskinen din til å starte opp fra CD-Rom.

4. Boot opp maskinen med plata i maskinen og les nøye gjennom hva som blir forklart i installeren. Ofte kan du velge å bruke all ledig plass (altså ikke LAG plass). Fortsett installasjonen.

 

De fleste linux-distroer installerer Grub som er den "menyen" du velger operativsystem fra med en gang du slår på maskinen. Du kan derfra velge enten Windows eller Linux.

Vil som nevnt over her finne ut om programmene du mener du trenger i Windows, kan brukes enten gjennom Wine eller gjennom erstatningsprogrammer i Linux, for å bli kvitt Windows helt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror jeg henger mitt spørsmål på her.

 

Har innstalleret Ubuntu på en maskin med Vista og har begge. Alt greit, eneste litt dum oppstart prosedyre, der Ubuntu står øverst på lista og blir automatisk merket og telt ned på bare 7 sek.

 

Er det mulig å omstokke den lista, så Windows kommer øverst, eller evt få bort nedtellingen, slik at ingenting går videre før du selv klikker?

Ser sånn ut:
post-12139-0-81843600-1399398895_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Å stokke om listen er ikke så greit, men det er lett å få Windows som default valg. I terminalen skriver du:

 

sudo gedit /etc/default/grub

 

Finn linjen som sier GRUB_DEFAULT=0

 

Endre "0" til det som passer ditt system. "0" er første valg, "1" er andre valg etc. Ut i fra skjermbildet ditt skal tallet være "5".

 

Lagre og avslutt gedit.

 

I terminalen skriver du så:

 

sudo update-grub

 

Ta en restart og se at alt stemmer.

 

Ved oppdatering av kjernen må du gjøre dette på nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det gikk fint, takk så mye :thumbup:

 

9 av 10 ganger skal jeg ha Windows opp, så da er det greiest ha det sånn.

Du kan bruke et GUI program som heter GRUB Customizer for å endre rekkefølgen og en del andre ting. Jeg har nettopp sjekket at det fungerer under 14.04 også. Du kan skjule eksempelvis MemTest og Windows Recovery i en undermeny, slik at det blir vanskeligere å trykke feil. Les mer her http://www.linuxbsdos.com/2013/12/14/grub-customizer-4-released-install-it-on-ubuntu-13-10-and-linux-mint-16/

Endret av Omnithunder
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...