Gå til innhold

Intel Core i7 3770K 3,5 ghz, lga 1155


Enilel

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som har erfaringer med denne type cpu? Jeg har hatt denne i et halvt års tid og ønsker å dele erfaringer med andre som har samme modell? Vet at 1155 er en utdøende rase, men det er kanskje ikke bare meg som har denne?

 

Ønsker spesielt å dele erfaringer hva gjelder temperaturer og evnt overclocking.

 

Mvh

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De overklokker til 4.6 røffly, uten delid blir de ekstremt varme ved oc, med delid blir bare varme.

 

Vet ikke helt hva mere du ønsker å vite?

 

Har forsøkt en del rundt overclocking manuelt i bios, men er faktisk usikker på effekten av de justeringene jeg har gjort. Har prøvd å gradvis justere på hvor mye volt som blir tilført cpu'en, men vet ikke helt hvor jeg bør ligge. Per dags dato benytter jeg kun boxed cpukjøling, så i den forbindelse kan det være lurest å begrense overklokkingen. For noen dager siden gikk jeg faktisk til å sette på auto (standard) i bios rundt instillingene ved cpu'en og sitter egentlig med en følelse av at det foreløpig er det beste alternativet for meg. Nå skal det sies at jeg ikke har stor erfaring med overklokking, men har lest en del på nett. Har også skjønt at det stiller er et sterkere behov for god kjøling om man ønsker å overjustere cpu'en.

Har du noen eksempler på gode kjølinger ved overklokking av cpu? Og hvilke temperaturer opplever du med denne prosessoren?

 

Jeg har både undersøkt temperaturer med program for hovedkort (Al Suite 2) og CPUID HWMonitor. Jeg opplever relativt høye temperaturer i forhold til hva jeg hadde forventet. Ved idle kan temperatur variere mellom 30 og 40 og 60-70 ved full load. CPUID HWMonitor viser jo temperaturer for alle fire kjerner som separate temperaturer (kan være ujevne målinger), mens Al Suite viser totalt temp.

Slik jeg har fått inntrykk av gjennom enkelte tester er at dette er en cpu som generelt holder høyere temperaturer enn mange andre, og derfor lurer jeg på om jeg bør gå til anskaffelse av en tredjepartsvifte?

Lenke til kommentar

Jeg har selv denne cpuen og er godt fornøyd. Min er klokket til 4.6 med vann. (to radiatorer) Den er veldig varm i utgangspunktet.

Dersom du ønsker å overklokke må du ikke finne på å gjøre dette noe særlig med intel kjøleren. Den er totalt ubrukelig. Kjøp deg heller en Evo 212 luftkjøler til 250 som yter 10* bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har selv denne cpuen og er godt fornøyd. Min er klokket til 4.6 med vann. (to radiatorer) Den er veldig varm i utgangspunktet.

Dersom du ønsker å overklokke må du ikke finne på å gjøre dette noe særlig med intel kjøleren. Den er totalt ubrukelig. Kjøp deg heller en Evo 212 luftkjøler til 250 som yter 10* bedre.

Kanskje litt offtopic, men jeg har selv en 212 evo kjøler men på en i5-3570k som ikke er overklokket. Under load ligger temperaturer på ~65 grader.

Lenke til kommentar

 

Jeg har selv denne cpuen og er godt fornøyd. Min er klokket til 4.6 med vann. (to radiatorer) Den er veldig varm i utgangspunktet.

Dersom du ønsker å overklokke må du ikke finne på å gjøre dette noe særlig med intel kjøleren. Den er totalt ubrukelig. Kjøp deg heller en Evo 212 luftkjøler til 250 som yter 10* bedre.

Kanskje litt offtopic, men jeg har selv en 212 evo kjøler men på en i5-3570k som ikke er overklokket. Under load ligger temperaturer på ~65 grader.

 

Da har du volt på? Auto? 65 grader er jo veldig fint det under load. Selv rundt 80 er helt ok. Bare det ikke øker til 90++. Da er det dårlig deal.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har selv denne cpuen og er godt fornøyd. Min er klokket til 4.6 med vann. (to radiatorer) Den er veldig varm i utgangspunktet.

Dersom du ønsker å overklokke må du ikke finne på å gjøre dette noe særlig med intel kjøleren. Den er totalt ubrukelig. Kjøp deg heller en Evo 212 luftkjøler til 250 som yter 10* bedre.

Kanskje litt offtopic, men jeg har selv en 212 evo kjøler men på en i5-3570k som ikke er overklokket. Under load ligger temperaturer på ~65 grader.

 

Da har du volt på? Auto? 65 grader er jo veldig fint det under load. Selv rundt 80 er helt ok. Bare det ikke øker til 90++. Da er det dårlig deal.

 

Ja alt står på auto. Men poenget var vel det at hvis han kjører 60-70 på full load med stock kjøler på en i7-3770k så synes jeg det er rart at jeg kjører på det samme med en i5-3570k som er mindre kraftig enn i7, med en 212 evo

Lenke til kommentar

Ja alt står på auto. Men poenget var vel det at hvis han kjører 60-70 på full load med stock kjøler på en i7-3770k så synes jeg det er rart at jeg kjører på det samme med en i5-3570k som er mindre kraftig enn i7, med en 212 evo

Det er jeg enig med deg i. TS skriver full load, det kan være spill eller stresstest som Prime95/IntelBurner. Ikke vet jeg. Han har også ht som produserer mere varme.

 

Jeg ville ikke hatt volt på auto uansett om du har overklokket eller ikke. 1.150 eller noe må da være nok når cpu booster til 3.9 e.l.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja alt står på auto. Men poenget var vel det at hvis han kjører 60-70 på full load med stock kjøler på en i7-3770k så synes jeg det er rart at jeg kjører på det samme med en i5-3570k som er mindre kraftig enn i7, med en 212 evo

Det er jeg enig med deg i. TS skriver full load, det kan være spill eller stresstest som Prime95/IntelBurner. Ikke vet jeg. Han har også ht som produserer mere varme.

 

Jeg ville ikke hatt volt på auto uansett om du har overklokket eller ikke. 1.150 eller noe må da være nok når cpu booster til 3.9 e.l.?

 

Ok, jeg skjønner, skal teste med 1,150 på volten da.

Angående å bruke 212 evo sammen med i7-3770k, så tror jeg ikke det vil være verdt det om han skal overklokke. Da ville det vært mye bedre å gå for en lukket vannkjøling.

Lenke til kommentar

 

 

Ja alt står på auto. Men poenget var vel det at hvis han kjører 60-70 på full load med stock kjøler på en i7-3770k så synes jeg det er rart at jeg kjører på det samme med en i5-3570k som er mindre kraftig enn i7, med en 212 evo

Det er jeg enig med deg i. TS skriver full load, det kan være spill eller stresstest som Prime95/IntelBurner. Ikke vet jeg. Han har også ht som produserer mere varme.

 

Jeg ville ikke hatt volt på auto uansett om du har overklokket eller ikke. 1.150 eller noe må da være nok når cpu booster til 3.9 e.l.?

 

Ok, jeg skjønner, skal teste med 1,150 på volten da.

Angående å bruke 212 evo sammen med i7-3770k, så tror jeg ikke det vil være verdt det om han skal overklokke. Da ville det vært mye bedre å gå for en lukket vannkjøling.

 

Det kommer HELT ann på overklokken. Noctua har kjølere som er like gode som lukkede vannkjølingssystemer. NZXY Kraken 60 eller H110 er vel noen av de beste.

Lenke til kommentar

Skal faktisk ikke påstå at jeg har gjort det, da jeg et litt usikker. Skal undersøke bios når jeg er hjemme. Hvordan vet man hvor mye man skal øke frekvensen? Regner ikke med den økes synkronisert med volten?

Nei, det gjr den ikke. Vcore må justeres manuelt. Det er spenningen. Du må justere frekvens, multiplieren. Der står det vel 35/39 eller noe. Sett denne på 4,2 og øk vcore til feks 1,180. Kræsjer pcen øker du vcore litt til, kanskje 1,190.

Lenke til kommentar

 

Skal faktisk ikke påstå at jeg har gjort det, da jeg et litt usikker. Skal undersøke bios når jeg er hjemme. Hvordan vet man hvor mye man skal øke frekvensen? Regner ikke med den økes synkronisert med volten?

Nei, det gjr den ikke. Vcore må justeres manuelt. Det er spenningen. Du må justere frekvens, multiplieren. Der står det vel 35/39 eller noe. Sett denne på 4,2 og øk vcore til feks 1,180. Kræsjer pcen øker du vcore litt til, kanskje 1,190.

 

Takk for tips :) det skal undersøkes

Lenke til kommentar

Går vel ikke an å overklokke med det hovedkortet? Vet enkelte ting får en justert på, men..

Det er fult mulig å gjøre justeringer, men er enig i at det ikke er et spesielt godt hovedkort. Mye mulig at akkurat dette kortet heller ikke er beregnet på heftig overklokking :) Tenker at det er noe som skal byttes ut etterhvert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...