Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

politiknapp til yamaha tzr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ikke peke noen finger her, men det er en kjent sak at 15-16-åringer ikke alltid er bevisste konsekvensene av sine valg, så here goes:

 

Straffen for å kjøre trimmet moped er i utgangspunktet et forenklet forelegg på 4200 kroner. Alt etter alvorligheten av lovovertredelsen kan man også bli dømt til ordinær bot. Avskiltning av mopeden og eventuelt sperrefrist på førerkort for bil vil også kunne være aktuelt. Forøvrig bemerkes det at det vil kunne ha stor betydning for forsikringen dersom en kommer ut for en ulykke med trimmet moped.

http://www.ung.no/oss/politi/65256.html

 

Såvidt jeg vet, også utifra mitt eget lokalmiljø da jeg var på den alderen, spekulerer mange i å trimme moped rett og slett fordi det er langt billigere enn å ta lappen på og kjøpe seg lettsykkel. Man tenker gjerne ikke over at om eller når man blir tatt, så er det er ren ekstrakostnad på 4200 (per gang); en risiko man ikke løper med lettsykkel - eventuelt enda mer om man blir ilagt ordinær bot pga. skjerpende omstendigheter.

 

Det som kanskje ikke er like sannsynlig, men desto mer kritisk om det først skjer, er at du kan få avkortning eller regress om du skulle være innblandet i en alvorlig ulykke med trim. Det er nok lett å tenke at "det skjer ikke meg", men om du faktisk skulle bli ufør kan avkortning på forsikringen ha en betydelig negativ effekt på livet ditt fremover. Husk også på at førere av tohjulinger er langt mer utsatt enn bilister, både på grunn av tohjulingens fysikk og på grunn av andre trafikanters holdninger til tohjulinger i trafikken, og det er greit å kunne vite at om noen andre meier meg ned eller jeg tryner på en oljeflekk så er jeg ihvertfall dekket av forsikringen. En mulighet er selvsagt også at du blir sittende med enorme erstatningskrav om du ødelegger en annen person for livet når du er ute og kjører trimmet moped.

 

Avskilting eller sperrefrist på billappen høres heller ikke særlig innbydende ut.

 

I tillegg kommer selvsagt eventuelle kostnader du har ved å få installert trimmen. Jeg har hørt rykter om at det finnes verksteder som gjør det for deg, og om du ikke gjør det selv vet jeg av erfaring at verkstedstimer ikke er billige. Dette blir enda en ren ekstrakostnad kontra lettsykkel som ikke behøver trim for å gjøre 100 i oppoverbakke.

 

Dette er ikke ment som noen moralsk lekse, et kjøretøy som klarer 60 er langt mer trafikksikkert enn en doning som ikke makter mer enn 45 når du klemmer inn gassen, men det er viktig at du er klar over konsekvensene på forhånd - kanskje særlig de økonomiske, som nok er det tyngstveiende argumentet for de fleste (alle?) som velger moped med trim over lett-MC.

Endret av srbz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare kjøre etter fartsgrensa, så slipper du politiknapp?

I tillegg må vel en politiknapp kables, så å ha den i lomma blir vanskelig. Jeg har også hørt at politiknapp vil raskere sliter ut motoren grunnet at du momentant kutter turtallet, og at du absolutt ikke må kjøre med den på over lengre tid.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg klarer desverre ikke å finne et sted som selger det. Prøv å finn et mopedforum og spør der. Nærmeste jeg finner er forskjellige how-to's på hvordan man lager en selv om man har utstyret og kunnskapen.

 

Men, jeg vet litt om den. Du har den ikke i lommen (om ikke det finnes en latterlig dyr variant med fjernkontroll), men monterer en knapp på mopeden et sted. Denne vil da "leke" litt med tenningen din og f.eks justere slik at mopeden ikke orker å dra høyere enn et visst turtall. Problemet ditt da er at dette vil være veldig synlig på turtallsmåleren.

 

Skal man ha noe håp om å lure seg gjennom en kontroll er det nok tryggere å montere knappen et sted der det er naturlig rundt styret eller noe, da veivesenet leter etter knapper eller brytere som sitter unaturlig til.

 

Har en i familien som jobber i politiet og avogtil er med på disse storkontrollene på den gamle skolen vår. Så godt som alle som har hatt en slik montert blir tatt, da man enten ser det på turtallsmåleren eller ved at mopeden fusker, ikke går "rent". Er de meget i tvil vil de også ta detaljbilder av mopeden din og be deg møte på en trafikkstasjon for en ekstra sjekk, om du da kjører hjem og skifter tilbake til originaldeler vil du bli avslørt av bildene.

 

Edit: Fant det faktisk: http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&cPath=247_265_259_18612_18640&products_id=2794&zenid=636d1df286677799ab34877b53c1cb03

 

Vet ikke hvilken årsmodell du har, men det velger du på høyre side av siden. helt nederst der du ser TZR.

 

Men, en viktig ting å legge merke til der som er umulig å komme rundt. Fartssensoren til "plombert modus" på boksen leser av framhjulet. Det vil si at om de setter den på rampe og måler på bakhjulet (noe de alltid gjør ved en kontroll) vil ikke sperren fungere. Eneste du kanskje vil slippe unna er om en politimann tar seg en prøvetur for å sjekke.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hmmm.. Politiknapp er nok noe du ikke får kjøpt på de forskjellige forhandlerne, vet at det er elektronisk. men å ha den i lomma vil jeg nå ikke tro du får gjort.

 

Hvis du ser etter politiknapp som det kalles så kan det bli vanskelig. høres litt teit ut men se på ebay, det er en del ting der du får kjøpt som du ikke får kjøpt andre steder.

 

Hvis du kjøper politi knapp så vil det være mye arbeid og kan skje mye tull.

kjenner en fyr som har dette, han har blitt stoppet i kontroll 2-3 ganger å da har han tatt på det, han påstår at det har funket.

 

PS: Montering av dette så burde du ha kjennskap til sykkelen, det er en del ting du må gjøre før jobben er ferdig. stor risiko for å ødelegge motoren hvis du har denne politiknappen på i lengre tid.

 

men lykke til!

Skal ikke si hva du burde elller ikke burde. ditt valg, er her for å hjelpe deg med spørsmålene ;)

 

Høres ut som en morsom jobb. Lykke til igjenn og håper du klarer det ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://www.speedoptions.no/index.php?main_page=product_info&cPath=247_265_259_18612_18640&products_id=2794 om jeg hadde hatt yamaha hadde jeg ville kjøpt en sånn. Med den kan du velge enten plombert eller uplombert modus. Jeg skjekket litt med lover og sånn angående "politiknapp". Politiknappen i deg selv er ikke ulovlig, men det er ulovlig å modifisere motor/utveksling der hensikten er å øke toppfart. Jeg tror effektanlegg også regner under motor, men det er ingenting som sier at det er ulovlig å modifisere tenningssystemet.

 

Når mopeder kommer til Norge blir de stappet full av masse drit så motorene ikke puster skikkelig. Da klarer den ikke mer enn halvparten av turtallet den er ment for, klarer bare knapt 50 og blir daukjørt. Om du git motoren nok luft (og mer bensin selvfølgelig) kan du nok nå turtallsperra på 10k rmp og kjøre i 60.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...