Gå til innhold

Reklamasjon på Soundbar med integrert DVD-spiller


Anbefalte innlegg

Kjøpte en LG HLB34s soundbar med integrert Bluray/DVD spiller for ca. 3 år siden på Elkjøp Megastore Lørenskog.

For ca. 2 uker siden fungerte det ikke lenger å spille av DVD eller Bluray plater.

Jeg leverte den på Elkjøp i forrige uke og presiserte at jeg ønsker å benytte meg av reklamasjonsretten på 5 år. Da den er kjøpt privat.

 

Vedkommende ved serviceskranken sa dette sikkert kom til å gå i orden, men sa at den måtte sendes videre til et LG autorisert verksted.

 

I dag fikk jeg melding fra Elkjøp om å kontakte dem vedr. service.

De har fått et prisoverslag fra sannsyligvis Infocare at laser i DVD/ Bluray spiller på byttes. Denne dekkes ikke av garanti eller reklamasjon da dette er en slitasjedel iflg. LG (Prisoverslaget er på 2500 kr. Soundbaren kostet 4000 kr ny.)

 

Jeg stiller så en del spørsmål om forventet levetid på produkt, etterhvert blir jeg satt over til LGs kundeservice som sier de vil komme tilbake til meg etter en liten dialog internt.

Jeg blir kontaktet på ettermiddagen av LG, der de hevder det samme. Laser må byttes og det iht. gitt prisoverslag. Det dekkes ikke av reklamasjon, så kostnaden må jeg stå for.

 

Jeg tar så kontakt med Elkjøp direkte og forteller dem om dialogen med LG.

De vil komme tilbake til meg da de ikke har noen klar formening om dette.

 

Senere på kvelden ringer Elkjøp meg igjen, de har da snakket med Infocare.

Infocare hevder de har i samråd med forbrukerrådet gått igjennom hva som dekkes av reklamasjon og ikke. Skifte av laser på Bluray /Dvd-spiller dekkes ikke. Elkjøp hevder de forstår min frustrasjon, men samtidig viser de liten vilje til å løse saken i min favør.

 

Jeg har fortsatt vanskeligheter for å svelge dette. Eks. forstår jeg at et bilverksted ikke skifter vindusviskere eller tennplugger på reklamasjon da dette er slitedeler. Men jeg forstår ikke at en laser på en DVD-spiller faller under samme kategori. Førstnevnte har jeg mulighet til å vedlikeholde og bytte selv. Det samme kan jeg ikke gjøre på en soundbar med integrert spiller.

 

Jeg har lyst til å prøve saken videre med Forbrukerrådet eller FTU, da jeg mener jeg har en god sak.

 

Hva mener dere andre her inne?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Reklamasjonsretten som følger av forbrukerkjøpsloven gir deg rett til å klage på mangler ved en vare innen en bestemt tidsfrist. I utgangspunktet har du to års reklamasjonsrett, men dersom produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, kan du klage i inntil fem år. Dette vil gjelde for eksempel tv, pc og mobiltelefon

 

Jeg tror ikke laseren i din DVD-spiller er ment å vare vesentlig lengre enn to år, da det er som nevnt, en slitedel.

 

Men om du tar saken videre, så får du holde oss oppdatert. :)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg jobber som fungerende varehussjef på Elkjøp Megastore Lørenskog, og jeg fikk en mail om denne saken her før i dag fra min serviceansvarlig og diskuterte det med han.

 

Vi ble begge enige om at vi kommer til å dekke reparasjonskostnaden her, da du helt klart har reklamasjonsrett på feilen etter min og hans mening. Så må vi heller ta det videre med LG da vi også synes dette i utgangspunktet er urimelig - men det er ikke ditt ansvar å tenke på.

 

Om du ikke ble kontaktet av noen hos oss i dag, skal jeg dobbeltsjekke at du blir dette i morgen.

 

Jon Dahle - Elkjøp Megastore Lørenskog

PS: Litt rart å lese denne tråden i kveld, men veldig glad vi alt har bestemt at vi skal løse dette.

Endret av Alastor
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...