Gå til innhold

Kjøpe båt, eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har sett meg lei av å kaste med fiskestang fra land her jeg bor. Er ikke så veldig ofte napp og få, og mange er ute med båten sin istedet.

 

For noen dager siden fikk jeg egentlig nok. Vil kjøpe båt etter jeg har jobba ferdig i sommer. Men problemer med det er det likevel antar jeg. Budsjettet jeg har er vel på rundt 15 000 - 25 000. Skal være godt egnet som fiskebåt.

 

Planen min virket helt fin. Helt til jeg kom på at vintrer kommer jo også. Jeg har ikke garasje eller lignende, ikke noe innested å ha båten. Heller ikke penger til å skaffe en plass til den, sjekka hos f.eks gromstad, kosta jo mange tusen. Det er aldri i livet et alternativet.

 

Men skal virkelig det ødelegge alt? Må man enten ha penger til å ha båten sin hos en sånn plass, eller en egen garasje eller lignende?

 

Er det sånn at en båt virkelig ikke tåler en hel vinter på vannet?

 

Tips, råd? Tas imot med takk. Har aldri hatt båt før, men er veldig klar for det. Skal ta båtlappen før sommeren også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags båt tenker du deg? Bor du ved sjøen? Har du tomt som grenser ved sjøen? Hvor bor du? (det er også relevant - man kan ta seg litt mer friheter i enkelte kommuner enn i andre, og man kan generelt ta seg litt mer friheter i grisgrendte strøk enn tettbodde strøk).

 

Dersom du bare ønsker å komme deg litt lengre ut for å kaste en fiskestang (eller slippe juksasnøre), så er det vel nærliggende å kjøpe seg en liten jolle eller åpen båt - dersom båten ikke er større enn som så, kan den trekkes opp på land og snus når den ikke er i bruk (evt parkeres på båthenger og kjøres vekk, evt tømmes for luft og puttes i bagasjerommet på bilen dersom det er ei gummijolle). Det er ikke påkrevd med noe båtførerbevis heller for å operere en liten båt innenlands i Norge.

 

En åpen båt som ligger i vannet bør sees til fra tid til annen uansett årstid, ettersom den fort vil fylles med vann dersom det sner eller regner mye. Det finnes bølgedrevne lensepumper som kan brukes, men man bør fortsatt se til båten; vinterstid vil nok slike lensepumper komme til kort når det ligger en blanding av slaps og is i båten.

 

Selvlensende båter (altså åpne båter av litt størrelse som har dørken over vannlinja) kan det være skummelt å ha på sjøen vinterstid - de fylles fort med sne/slaps/is og synker pga vekta.

 

Båter med kahytt trenger man stort sett ikke bekymre seg for - de trengs ikke å tas opp for hver vinter - men det er en fordel å få tatt den opp i allefall annethvert år for å få vasket vekk marinbiologi og stoffet den. Man bør heller ikke la de ligge på noe sted hvor det legger seg sjøis.

 

Se også Båtwiki-artiklene om vinteropplag og vinter

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Kunne tenkt meg en litt større båt enn en liten jolle, for hadde vært tøft med plass til 2-3 stykker, god plass til å fiske, for f.eks 2-3 personer, ratt osv. Hadde blitt brukt ofte.

Bor i Kragerø, litt unna selve brygga, men har båtplass med i husleia osv, så tenkte det hadde vært på tide å utnytte det.

 

Tenkte på en eldre Askeladden med vinduer, ratt og slikt, og kalesje. Men det er kanskje i en høyere prisklasse. Finne en i nærheten til riktig pris er jo sikkert litt vanskelig også. Har ikke billappen så kunne ikke kjørt langt vekk for å hentet den heller.

 

Men ville helst hatt en båt som er helt "ok" å ha i vannet hele året siden jeg som sagt ikke har så mange andre alternativer. Flere tips? :) hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...