Gå til innhold

Trenger et raskt og slitsomt treningsprogram!


Anbefalte innlegg

Jeg er 14 år og er nå ute av fotballen pga tretthetsbrudd i ryggen, kan derfor ikke ikke løpe men kan gjøre styrke,svømme,og sykle.

Jeg lurte på om noen kunne hjulpet meg med å lage et treningsprogram tilpasset til dette. Blir utrolig glad for øvelser dere kommer på. Gjerne noen som man blir virkelig sliten av så jeg kan holde meg i form mens jeg er borte fra fotballen. takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 14 år og er nå ute av fotballen pga tretthetsbrudd i ryggen, kan derfor ikke ikke løpe men kan gjøre styrke,svømme,og sykle.

Jeg lurte på om noen kunne hjulpet meg med å lage et treningsprogram tilpasset til dette. Blir utrolig glad for øvelser dere kommer på. Gjerne noen som man blir virkelig sliten av så jeg kan holde meg i form mens jeg er borte fra fotballen. takk på forhånd

Hei. Først, jeg er ikke en fagperson, verken innen helsevesen eller trening, men jeg har en god del erfaring, både hva gjelder trening og slitasjeskader (rygg og håndledd) og er relativt belest (om enn noe rusten da jeg ikke har lest på en stund ...). Hva gjelder å google, vær obs på at det også er mye søppel på nettet, også hva gjelder treningstips ...

 

Det aller første du bør gjøre, er å snakke med lege, da helst en som er spesialist på slike skader. H*n kan kanskje ikke gi deg et konkret treningsprogram, men kan i det minste gi deg en utredning (helst på papir) over hva og hvor skaden konkret er og hvilke begrensninger/eventuelle alternativ denne gir for treningsform(er) og intensitet.

 

En god treningsinstruktør som er kompetent nok til å ta hensyn til din skade, kan utifra dette, og gjerne i samråd med lege, sette opp et treningsprogram. Jeg vil gjette på at tunge øvelser som belaster ryggen direkte, ikke er aktuelt før du er helt eller delvis kvitt skaden. Trening av støttemuskulatur er også viktig.

 

Øvelser i tau/kinetiske øvelser, medisinball eller andre former for stabilitetstrening. Disse øvelsene er kanskje ikke de mest spennende (spesielt ikke for en 14 år gammel gutt(?)), men de er meget bra for kroppen din og vil ikke være så belastende som en del andre former for trening. Disse vil også gi deg bedre fysisk basis og gjøre det lettere å få teknisk kontroll på andre øvelser, som f.eks vektløfting. Som fotballspiller er det jo en stor fordel å ha god balanse og koordinasjon ...

 

Jeg lover deg, RIKTIG trening er MYE bedre både rent helsemessig og i fysiske resultater enn å bare trene hardest mulig. Det dummeste jeg ser i et treningsstudio er wannabemacho's som i sin higer etter å imponere andre, løfter så tunge vekter at de gjør det riv, ruskende galt rent teknisk. I verste fall kan slikt skade deg for resten av livet ... (og et lite hint, speilene i et treningsstudio er ikke bare for bolere og pyntedukker, men greie å ha for å se om du gjør øvelsene riktig ...)

 

Pusteteknikk (ja, faktisk da pusteteknikk bl.a. påvirker kroppens spenningsnivå) og bevisst trening som jeg liker å kalle det, er også viktige faktorer. Med bevisst trening mener jeg ikke bare at man er bevisst på hvilke øvelser man gjør, men at man også gjør de mest mulig riktig rent teknisk. En av teknikkene jeg bruker for å oppnå god bevisst trening, er å nærmest "tenke" med den muskulaturen jeg skal trene. Dvs. fokusere på og kjenne etter hvordan muskulaturen jobber og blir belastet.

 

Til slutt, næring og hvile. Disse er faktisk like viktig som selve treningen. Men for all del, ikke gjør det hele til en vitenskap da trivsel er et viktig nøkkelord ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

 

Du bør få en fagperson til å anbefale opptrening av skaden din. 14åring med tretthetsbrudd bør ikke starte stronglifts uten kvalifisert trener som kan følge opp at han ikke ødelegger seg mer.

takk:) men er det greit og ta feks 3kg i hver hånd 10x3?

 

 

Først vil jeg påpeke at rådet til Taggi er bra.

 

Det viktigste er ikke hvor mye du tar, men hvordan du tar det. Men en god grunnregel er å ikke løfte så mye at du sliter med det rent tekniske. For noen er 3kg for lite, for andre er det akkurat passe og for noen er det for mye (i hvert fall enkelte blant de som for første gang tar i en manual). Det er bedre å ta det litt forsiktig de 2-3 første treningene, det både for å venne muskulaturen/kroppen til noe helt nytt, og for å få inn det rent tekniske. Så øker du heller på etter hvert.

 

Følg gjerne rådene mine i det lengre svaret mitt over, som i korthet innebærer;

 

1. snakk med lege, da helst spesialist, og få en konkret oversikt over skaden, og følg de råd/tips som måtte komme fra den kanten.

 

2. La en kompetent treningsinstruktør sette opp et treningsprogram som tar hensyn til skaden, da gjerne i samråd med lege.

 

3. Tren RIKTIG! (altså gode øvelser riktig utført)

 

4. Husk at næring og hvile er like viktig som selve treningen.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...