Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Baleno lugger og går så vidt framover


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått noen problemer med min Suzuki baleno. Den går helt normalt men plutselig begynner den å lugge litt så går det veldig seint etter det, og når den står på tomgang rister hele bilen mye, men plutselig kommer det et lite hakk når jeg kjører så går den normalt igjen.

Noen som vet hva det kan være? mulig at coilen er litt ødelagt så den sviver på 3 litt og sviver på 4 resten av tiden?

Mvh Eivinn Kulien

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis kan man jo kjøre en bil på 3 sylindre, men han går jo dårlig. De som ikke kan bil klager bare på at det rister i girspaken.

 

Jeg tenkte først pluggkabler/coil. Ser også at du er inne på tanken og det er ingen uting å starte der. Jeg vet at jeg har byttet tenningsdeler på baleno før, men ikke hva det var :p

 

Husker ikke om disse har 1 coil og fordeler, 1 coil pr sylinder eller at den tenner på 2 og 2 sylindre. Uansett så vil jeg peke på at du har en tenningsfusk sånn i første omgang.

Skrevet

Vanligvis kan man jo kjøre en bil på 3 sylindre, men han går jo dårlig. De som ikke kan bil klager bare på at det rister i girspaken.

 

Jeg tenkte først pluggkabler/coil. Ser også at du er inne på tanken og det er ingen uting å starte der. Jeg vet at jeg har byttet tenningsdeler på baleno før, men ikke hva det var :p

 

Husker ikke om disse har 1 coil og fordeler, 1 coil pr sylinder eller at den tenner på 2 og 2 sylindre. Uansett så vil jeg peke på at du har en tenningsfusk sånn i første omgang.

Er ganske sikker på at den har 2 coiler så går det en plugg ledning fra hver coil til de to andre sylinderne

Skrevet

Riktig, da tenner den på 2 og 2 sylindre. 1-4 og 2-3. Hvis du ser på oppbyggingen av en 4syl rekkemotor vil du se at disse stemplene følger hverandre.

 

Jeg pleier da å si at motoren går på 2 og en halv sylinder når disse coilene fusker. Det er da sekunder viklingen i coilen som kødder og motoren klarer såvidt å gå.

 

Du kan nappe pluggledninger for å finne ut hvem av dem som fusker. Du må ha fusken der og det vil ikke bli noe forskjell når du napper pluggledningen. Det er 50/50 sjangs for at du napper riktig ledning på første forsøk. Brukt gummihansker, pølseklype whatever :p Følge den evt. pluggledningen til coilen og bytt denne ene coilen.

Skrevet

Riktig, da tenner den på 2 og 2 sylindre. 1-4 og 2-3. Hvis du ser på oppbyggingen av en 4syl rekkemotor vil du se at disse stemplene følger hverandre.

 

Jeg pleier da å si at motoren går på 2 og en halv sylinder når disse coilene fusker. Det er da sekunder viklingen i coilen som kødder og motoren klarer såvidt å gå.

 

Du kan nappe pluggledninger for å finne ut hvem av dem som fusker. Du må ha fusken der og det vil ikke bli noe forskjell når du napper pluggledningen. Det er 50/50 sjangs for at du napper riktig ledning på første forsøk. Brukt gummihansker, pølseklype whatever :p Følge den evt. pluggledningen til coilen og bytt denne ene coilen.

Da præver jeg det :)

Skrevet

Tett eksos? (Katalysator)

Lurer på om det kan være det ja, for det glødet veldig under bilen en dag etter den hadde gått dårlig

Skrevet

Er faktisk ikke tull. Svigermor hadde en sånn bil og den gikk dårligere og dårligere. Årsak til at de går tett må være dårlig forbrenning.

 

Dette kan skyldes lambda, luftmasse måler, spjeld som ikke fungere, dårlig tenning, dårlig coil osv.

 

Vet ikke om det er nevnt her før, men en god og billig start er alltid å få koble til diagnose og lese av feilkoder.

Skrevet

Er faktisk ikke tull. Svigermor hadde en sånn bil og den gikk dårligere og dårligere. Årsak til at de går tett må være dårlig forbrenning.

Dette kan skyldes lambda, luftmasse måler, spjeld som ikke fungere, dårlig tenning,

dårlig coil osv.

Vet ikke om det er nevnt her før, men en god og billig start er alltid å få koble til diagnose og lese av feilkoder.

Men det er vel eksosen da? Siden den liksom var rød glødende etter jeg hadde kjørt den en stund?
Skrevet

Er faktisk ikke tull. Svigermor hadde en sånn bil og den gikk dårligere og dårligere. Årsak til at de går tett må være dårlig forbrenning.

Dette kan skyldes lambda, luftmasse måler, spjeld som ikke fungere, dårlig tenning, dårlig coil osv.

Vet ikke om det er nevnt her før, men en god og billig start er alltid å få koble til diagnose og lese av feilkoder.

Hva tror du er grunnen da, til at den plutselig hakker litt så går den veldig dårlig så plutselig blir den normal igjen. Idag tok det veldig lang tid før den ble normal så det rødglødet av eksosen
Skrevet

Veldig feiljustert tenning kan medføre at bensin forbrennes i eksosanlegget, det vil føre til heftig varmeutvikling det og..

Defekt coil kan medføre det samme.

Skrevet

JAu, har du prøvd å nappe pluggkabler enda?

 

Faktisk vrt borti tett katalysator på disse her jeg også, men jeg vil si at en Coil har mer tendens til å fuske av/på. Er eksoses tett så er den tett osv. Rødglødende eksos er symptom på feil tenning.

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...