Gå til innhold

Trenger tips til stasjonær bestemor-PC.


Anbefalte innlegg

Min relativt datakyndige svigermor ønsker seg en ny nett-PC. Budsjett er irrelevant, men hun sier hun ønsker god ytelse, fordi hennes gamle Core 2 duo laptop med 2 GB RAM og Windows Vista begynner å slite med nettsurfingen... altså på tide med en ny, og jeg har fått i oppdrag å ordne dette for henne. Jeg er litt motvillig til å kjøpe en ferdig stasjonær, ettersom de ofte er fulle av søppelvare som man ikke trenger. Derfor satser jeg på å bygge henne en snerten PC med Windows 7, og kun med den programvaren hun faktisk bruker. Jeg har kompetanse til å gjøre dette, men det er veldig lenge siden jeg sist plukket PC-deler, så jeg vet ikke om jeg gjør de rette valgene. Setter pris på tips her.

 

Så ønsket er:

ca 24" skjerm. Helst ikke mer enn 1920 x 1080 oppløsning,

Ytelse nok til å bruke Internet Explorer med diverse toolbars, samt Picasa og Java.

Stillegående og kompakt kabinett.

 

Jeg har tenkt på noe slikt som:

Shuttle SH87R6 XPC

intel i3 4130 prosessor

128GB SSD

8GB RAM

Windows 7

 

Men jeg er åpen for andre forslag!

 

Noen anbefaling til god skjerm? Jeg har hørt at IPS er tingen.

Er det noen som har erfaring med Shuttle?

Er prosessoren god nok til å holde noen år fremover med lett kontorarbeid og nettsufring? Hva med streaming av 4K media dersom man skal tenke langsiktig? De har Altibox fiber så det er ikke utenkelig at de ønsker å gjøre dette.

Jeg har valgt Windows 7, fordi den er mest likt det hun er vant med. Finnes det gode argumenter for hvorfor man skal velge 8?

 

Setter pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke gå for ferdig bygget PC? Ta DENNA for eks.
legg på den SSDen du har valgt og du får jo en glimrene PC til det hun skal bruke den til.

Og bloatware trenger du ikke tenke på siden du skal installere på en SSD.
Den blir dåg 150 kr dyrere viss du legger på den SSDen du valgte men da har du jo on-site repair, som betyr at viss det skjer noe galt med PCen,
som er en garanti sak, så sender fujitsu en reperatør til bestemoren din helt kost fritt. Pluss du får både Win 7 og win 8 lisens (bunnet til hovedkortet) så hun kan jo prøve den ene først og se hvem hun liker best.

Endret av Mr. Hormonella
Lenke til kommentar

Så det er skjermkortet som utgjør forskjellen her? Da er det vel strengt tatt mulig å sette et skjermkort i Shuttle'n dersom det skulle være nødvendig?

 

Grunnen til at jeg vurderer shuttle er oppgraderingsmulighetene. Her er det plass til ekstra kort dersom man trenger det. Det er også mulig å bytte prosessor, noe som ikke er mulig på de du nevnte...

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke gå for ferdig bygget PC? Ta DENNA for eks.

legg på den SSDen du har valgt og du får jo en glimrene PC til det hun skal bruke den til.

 

Og bloatware trenger du ikke tenke på siden du skal installere på en SSD.

Den blir dåg 150 kr dyrere viss du legger på den SSDen du valgte men da har du jo on-site repair, som betyr at viss det skjer noe galt med PCen,

som er en garanti sak, så sender fujitsu en reperatør til bestemoren din helt kost fritt. Pluss du får både Win 7 og win 8 lisens (bunnet til hovedkortet) så hun kan jo prøve den ene først og se hvem hun liker best.

Denne virker som en OK PC, men hva mener du med at jeg ikke trenger å tenke på bloatware på grunn av SSD? Følger det med en OEM-DVD som gjør at jeg selv kan installere OS uten all ekstra søppel?

Lenke til kommentar

Den PCen jeg linka til kommer originalt med en 500B "snurredisk" som alt er installert på, men siden du skal sette inn en SSD så må du jo installere Windows på den, og det følger ikke med noen bloatware på disken som følger med.

 

Bare husk og bruk DVDen som følger med, siden den har spesial software for Windows aktiveringa som ligger på hovedkortet ;)

Lenke til kommentar

 

Så det er skjermkortet som utgjør forskjellen her? Da er det vel strengt tatt mulig å sette et skjermkort i Shuttle'n dersom det skulle være nødvendig?

 

Grunnen til at jeg vurderer shuttle er oppgraderingsmulighetene. Her er det plass til ekstra kort dersom man trenger det. Det er også mulig å bytte prosessor, noe som ikke er mulig på de du nevnte...

 

 

I de 3 pcene så får du den beste CPUen i 2 av dem ;)

 

Skjermkortet ja. Men får du plass til noe skjermkort i shuttle pcen du har lagt? Kanskje low end og da er dette "innebygde" skjermkorte i cpu like bra. Blandt det beste du får som er integrert i cpu på markedet i dag :)

 

Og skulle ikke bestemora di ha pcen egentlig? De jeg linker til så har du den hvertfall 10år med nettsurfing og film ;) Å det beste er at den ikke tar noe plass i det hele tatt. Kan henge den bak på TV ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...