Gå til innhold

? ? – Android er som Windows XP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt hvorfor den skulle det. Android er som Windows XP. Elendig sikkerhet, men en stor kommersiell suksess. Alle sikkerhetsproblemene bremset aldri Windows XP. Jeg ser ikke hvorfor de skulle gjøre det for Android, sier Hyppönen til Mobilen.no.

 

Mye informasjon å hente for hackere ser det ut til.

 

Jeg er ikke akkurat imponert over sikkerheten i noen av Windowsversjonene jeg har brukt hittil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres mer ut som F-Secure prøver å hype opp behovet for egne produkter.

 

Det er etter min erfaring omtrent umulig å infisere en Android-telefon om man lar sikkerhetsfunksjonene være på (slik som de er fra fabrikk) og holder seg til apper fra Google Play.

 

Telefonene som blir infisert er som regel rootet, har alle sikkerhetsfunksjoner skrudd av, og har fått installert mye rart som er lastet ned ukritisk fra nettet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tolker dette dithen at den beste beskyttelsen mot "virus" er så enkel som å sperre abonnementet mot teletorg og innholdstjenester.

 

Jeg tolker det heller som at risikoen øker betraktelig dersom man installerer alternativer til Google Play og laster ned apper derfra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tolker dette dithen at den beste beskyttelsen mot "virus" er så enkel som å sperre abonnementet mot teletorg og innholdstjenester.

 

Det er forsåvidt også en god idè, men problemet er om man laster ned applikasjoner fra en nettleser og installerer de. Men så lenge "ukjente kilder" ikke er huket av under innstillinger -> sikkerhet, så sitter du nok trygt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tolker dette dithen at den beste beskyttelsen mot "virus" er så enkel som å sperre abonnementet mot teletorg og innholdstjenester.

 

Jepp, men det mest alvorlige er alle de alternative App markedsplassene. De er vi stort sett spart for her i Europe. Få her som skjønner kinesiske tegn f.eks. Men andre alternativer har muligens dårligere sikkerhet enn Google Play, f.eks. Amazon AppStore, F-Droid, AppsLib m.fl.

Lenke til kommentar

Klarte fint å bli belastet 200kr gjennom en pop-up i Chrome (ingen klikk - rakk ikke se hva som stod på skjermen engang før "hvitteringsmelding" tikket inn) - Dette på vel oppdatert og stock Galaxy S4. Operatøren ordnet opp - men poenget er at man er langt fra trygg bare man styrer unna non-Play og/eller root-apper. Det viktigste verktøyet man har er sunn fornuft.

 

Android burde se sterkt på å få åpnet for flere "tilgangs-kategorier". De fleste utviklere vil ikke ha tilgang til alt mulig som ikke trengs, dette åpner for svakheter i apper - og er dårlig business, spesielt for apper hvor sikkerhet og tillit er nøkkelord. Dem kunne også fått mulighet for pop-up bekreftelser når f.eks. browsere og andre apper ønsker tilgang til SMS, uavhengig av tillatelser gitt ved installasjon - iallefall ved første forespørsel.

Lenke til kommentar

Disse sikkerhetsvokter-firmaene burde vel strengt tatt på Android-plattformen, da hatt en database over hvilke tilganger forskjellige app'er spør etter, slik at de kan sortere app'ene og gi deg korte meldinger om når du er i ferd med å akseptere en app som krever litt for mange tilganger, i sanntid selvfølgelig.

 

Som et ekstra filter for de brukere som ikke gidder å tolke det Android selv gir åpne beskjeder om, relatert til tilgang under innstallasjon av app.

 

Folk liker å leve i en bomullsverden der alt er vel og fint, men blir under Android pådyttet et hav av informasjon om forskjellige tilgangsformer på sin telefon. Det er ikke alltid så enkelt for brukeren av telefonen å forstå de fulle rekkeviddene av hva de sier ja til å åpne opp, og heller ikke forstå rekkevidden av hvilken skade som kan komme til å skje dersom de takker ja.

 

Her synes jeg en "bommullstilværelses"-funksjon burde implementeres for de som er svakest i å forstå hva forskjellige tilganger innebærer. Det er heller ikke flaut å skulle innrømme at man ikke forstår alt.

 

Selv jeg forstår ikke alle konsekvenser om jeg åpner "tilgang A", og med "tilgang B" så er jeg også litt usikker på om det kanskje ikke er så lurt, men om jeg IKKE takker ja til den tilgangen så får jeg ikke brukt app "Fantastic fabulous 2954"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...