Gå til innhold

Enkeltmanns foretak og investering av tjente middler


Ajesto

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg driver ett enkeltmannsforetak, som tjener ca 300000 i overskudd, per månede.

 

Modellen jeg så for meg var å ta ut mest mulig for å kjøpe hus.

Men det er relativt lite tilfredstillende å sitte igjen med 150k, etter att 150k har blitt flyttet til skattekontoen.

 

Det høres kanskje helt latterlig ut, men noe må gjøres.

 

Si jeg da har 300k på konto hver månede, hvordan kan dette langsiktig forvaltes, slik at følgende kriterier møtes:

 

Skatten blir lavere

Spre inntekt ut over mange mange år

Investere i noe "trygt"

 

Sluttresultatet er vell att jeg ønsker ett system som på flaksloddene, 20000 utbetalt hver månede i mange mange år framover. Og da komme unna med 30-35% skatt totalt, isteden for 48, som det da vil bli med å ta ut alt med engang.

 

La oss da si at man setter inn 300k inn i investeringsobjektet hver månede.

Og vil da få 10 måneder, med uttak av dette objektet tilsvarende 30k.

Hvorav da 20k går til meg og 10k går til skatt.

og ha en skatte % på 35% isteden for 48%.

Er det noen som kan hjelpe meg med en smartere løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du ønsker er så vidt jeg vet ikke mulig om du driver personlig næringsvirksomhet. Det er derimot mulig om du driver AS og tar ut lønn som daglig leder, men det forutsetter så vidt jeg vet at du faktisk jobber for lønnen. Firmaet må betale arbeidsgiveravgift + lønn, og dette vil være fradragsberettigede kostnader. Du vil måtte betale skatt som på all annen lønn. På grunn av arbeidsgiveravgiften er jeg ikke sikker på om det egentlig lønner seg noe særlig.

 

AS-formen gir deg dog den fordelen at du utsetter skatten: Overskudd beskattes med 27% og resten trenger du ikke skatte av før det tas ut av firmaet. Dersom du driver kapitalintensiv virksomhet (avkastningen er en funksjon av hvor mye penger du investerer) så kan det ha en viss betydning for avkastningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er

 

Er 27% beskattning av alt, samt medarbeideravgift og skatt på uttak av lønn mindre/bedre
enn 48% beskattning på alt, som er den nåværende modellen?

Jeg har bare lyst til å sitte igjen med mest mulig selv. Og gjerne da over flere år.

 

Kan for eksempel enkeltmannsforetaket mitt putte alle pengene i fond.
Bortsett fra rundt 25000 per månede som jeg beholder til "lønn" og betaler skatt på.

Altså da investere pengene, spre inntekten ut over en lengre tid, og holde meg på en lavere skate %

For de som lurer: http://lolskinshop.com/

 

Det eneste jeg ønsker er å sitte igjen med mest mulig selv, på den enkleste og letteste måten.

Endret av Ajesto
Lenke til kommentar

Det kommer jo helt ann på hva som er lov, når det kommer til utgifter?

Jeg er pliktig til å beskatte inntekten ja, når den oppstår.

Men hva er det lov til å gjøre, I leddet som kommer før, altså da utgifter osv.

Såvidt jeg vet, så er det ingenting som stopper meg fra å gå på komplett.no og bestille 100 pcer, skrive av dette som utgifter og si at jeg skal selge dette til andre?

Jeg kan vell bedrive hvilken som helst form for aktivitet, salg osv, så lenge det er dokumentert, stemmer og blir rapportert.

Så da er spørsmålet, er fond lov?
Kan jeg ta alle pengene som står på bedriftskonto, sette alt i fond, og sakte men sikkert bygge denne fonds kontoen større og større, samtidig som jeg beholder enn grunnbeløp i bedriften som taes ut som lønn og skattes av.

Denne fond kontoen vil jo da være "eid" av firmaet mitt, og når jeg evt tar ut penger fra dette fondet, vil jo da pengene bli beskattet, men da på en mye lavere %.
Fordi jeg slipper toppskatt, som jeg nå må betale, og det er 9% av pengene jeg mister hver månede.

Hvis ikke fond er lov, er det noe annet jeg kan investere i, som er trygt, og kan lett forvaltes igjen når den tid kommer?
Dette høres kanskje sært ut, er ikke helt sikker på hva jeg er ute etter selv. Men fond er vell kanskje den enkleste løsningen.

Lenke til kommentar

Kjernen i enkeltmannsforetak er at det ikke er noe "firma" som eier noe som helst. Du personlig eier alt. Og da tenker jeg i utgangspunktet at fondssparing ikke er en utgift, og at det dermed ikke gir skattefradrag. Men dette er i utgangspunktet ikke mitt bord, så ta det med en klype salt.

 

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en kyndig rådgiver. Det er såpass mye penger at du fort sparer inn de småpengene du sparer på å spørre her. Da får du et godt svar og hjelp til praktisk gjennomføring. Jeg tipper den beste løsningen er å starte AS. Jeg er usikker på om det gir særlig mye umiddelbar skattefordel, men du kan i alle fall investere etter å ha betalt "bare" 27%, og ta resten av skatteregningen senere. Det betyr at du får høyere avkastning på investert beløp.

Lenke til kommentar

Kjapt regnestykke, basert på en tilfeldig måne.

 

Overskudd 300000

- 27% skatt 81000

Bedriften sitter igjen med 219000

Tar ut 20000 i lønn, hvor mye koster dette bedriften?

Og jeg i tillegg må vell betale rundt 30% skatt på dette selv?
Jeg har hørt man skal gange med 0,4

Så jeg tar ut 20000, dette koster bedriften 28000

Bedriften sitter igjen med 191000
Jeg sitter igen med 20000 - 33%
som er 13500~

300000 Har da blitt til 13500 til meg, og 191000 kroner stående i firma.
Stemmer dette någenlunde?
Er det evt noe jeg glemmer? avskrivninger, fribeløp, osv?

Isåfall kan denne modellen fungere veldig bra. Avhengig av visse faktorer.
Da kan jeg ta ut en fast lønn og "spare" penger i bedriften.

Hvordan fungerer type aksjeutbytte i denne sammenhengen? Hvordan funger det i praksis?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at du skal gange med 0,4. Det må i så fall være gjennomsnitt av "sosiale kostnader", og det trenger ikke være i nærheten av så høyt hvis du er eneste ansatte. Må vel ha en eller annen form for yrkesskadeforsikring, men denne er vel ikke en funksjon av lønnen din men en fast størrelse per hode. Ellers er det altså utelukkende arbeidsgiveravgift på 14,1%. Det betyr at de 20000 koster bedriften ca 23000. Alt dette kan fradragsføres med 27%, slik at bedriftens skatt reduseres med 6210. Med andre ord:

 

Inn 300000 - skatt på (81000-6210=74790)

Bedriften har dermed igjen 225210, minus lønn på 20000 205210.

 

Bedriften sitter med 205210. Disse kan du investere f. eks. i fond.

Du sitter med ca 13500

I tillegg vil du ha en del andre kostnader i AS, men siden det i dag ikke er revisjonsplikt er ikke disse voldsomt store, og en del av de samme vil du jo ha i ENK-form.

 

Edit: Det er vel også slik at du ikke kan ta ut lønn med mindre du faktisk jobber for bedriften. Hvis dette er en ren finansiell avkastning kan du ikke ta ut større lønn enn det du reelt sett gjør som daglig leder. Men der er jeg langt utenfor mitt kompetanseområde.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg jobber jo for bedriften, per nå er jeg jo hele bedriften.

 

Så la meg forstå det her rett.

 

23000 er 20000 i utbetalt lønn og 3000 i avgifter.

27% av dette kan skrives av skatten som jeg har betalt (27% av 300k)

La meg prøve meg på ett eget eksempel.

 

Bedriften tjener 300000

Jeg tar ut ut 35000 i lønn.

 

Inn 300000 - skatt på (81000-9450=71550)

Bedriften har dermed igjen 228450, minus lønn på 35000 = 193450.

Bedriften sitter igjen med 193k ferdig skattede kroner

Og jeg får utbetalt (35000-12250) 22750

Da har jeg 193k i AS, som jeg kan betale ut når jeg vil, og alle avgifter relatert til det, utgiftsføres( 27% av totalt utbetalingssum) og er egentlig ikke en faktor, fordi det skrives av mot skatten jeg allerede har betalt.

 

Eller har jeg missforstått alt her?

Lenke til kommentar

Så jeg må betale 27% på alt overskudd -> selskapsskatt
Så må jeg betale 27% av totalsummen lønn jeg skal betale ut, og 14% i arbeidsgiver avgift
Og så må jeg betale 35% personal skatt på beløpet som jeg får inn på personlig konto.

 

Da må det vell bedre å kjøre 48% - fradrag som ENK?

Mye enklere, og jeg må da vell sitte igjen med mer?

Lenke til kommentar

Nei. Det du tar ut som lønn skal ikke beskattes på firmaets hånd, kun på din. Firmaet betaler arbeidsgiveravgift, og både lønnen og avgiften trekkes fra skattbar inntekt. Men hvis du skal ta ut penger som eier så skal det beskattes med 27% på din hånd.

 

Pengene går inn i firmaet, og kan tas ut på en av de to følgende måtene:

1: Lønn. Da betaler firmaet arbeidsgiveravgift på 14,1%, trekker fra lønn + avgift i skattbart overskudd og du må betale inntektsskatt når du mottar det som lønn, på samme måte som enhver annen lønnsinntekt.

2: Utbytte. Du kan betale ut firmaets opparbeidede overskudd som utbytte. Dette vil være beskattet med 27% i firmaet, og så skal du betale 27% av dette igjen (minus et skjermingsfradrag, som gjør skatteregningen noe mindre).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha ok.

 

Bedriften tjener 300000

Jeg tar ut ut 35000 i lønn.

Inn 300000 - skatt på (81000-9450=71550)

Bedriften har dermed igjen 228450, minus lønn på 35000 = 193450.

Jeg får utbetalt 22000, etter person skatt, og bedriften sitter igjen med 193k

Basert på det over. så kan jeg da evt ta ut de resterende 193k, over mange måneder, og kun betale 14% avgift, som igjen da blir skrevet som en utgift og trekkes fra allerede betalt skatt?

Altså da 5 bolker av 35000 for å gjøre det enkelt.

Hvor jeg vil sitte igjen med 22 x 5, som er 110 + 20 allerede tatt ut som er 130 totalt.

Sånn jeg ser det har 300000 blitt til 130000 etter å ha kjørt det igjennom firma.

Mot da sitter igjen med 48%- fradrag gjennom ENK. Slik jeg ser det, vil ja det sitte igjen med mye mer igjennom enk?

Lenke til kommentar

Betaler du ut alt som lønn får du arbeidsgiveravgift på alt, men betaler ingen firmaskatt. Da er det arbeidsgiveravgiften og din personlige skatt som utgjør skattebyrden. Tar du ikke ut lønn men betaler ut alt som utbytte får du 27% skatt i firmaet og 27% skatt av dette igjen personlig.

 

Den store fordelen er altså at du i vesentlig grad selv kan bestemme om du vil reinvestere pengene ellet betale de ut. Reinvesterer du har du midlertidig et høyere beløp å investere, fordi det enn så lenge bare er påløpt 27% skatt. Den skatten du da utsetter får du avkastning på, slik at absolutt avkastning blir litt høyere.

 

Så mye mer enn dette vet jeg ikke om jeg får til å forklare. Du bør fortsatt ta kontakt med en profesjonell rådgiver. Hvis ikke går du fort på en smell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...