Gå til innhold

Objektiver til Canon fullformat


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har i dag Canon 500D, og objektivene

Canon EF-S 17-55mm f/2.8

Canon EF 70-300mm

 

Jeg vurderer sterkt å oppgradere til Canon 6D, som er fullformat. Da trenger jeg et nytt normalzoom objektiv. Jeg er veldig glad i 17-55mm objektivet, og bruker det desidert mest.

 

Hvilke objektiver kan dere anbefale? Jeg har snust litt på:

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM

Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 17-40 f/4L
Canon/Sigma 24-105mm f/4
Hvis jeg går for f/4 objektiv, ser jeg for meg å ha minst 1 fastobjektiv med bra lysstyrke. Noen erfaringer eller gode tips?:)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok gått for Tamron 24-70/2.8 VC.

 

Og da en prime i tillegg. Hva trenger du?

Vidvinkel for landskap? Samyang har noen billige og gode.

Normal/litt vidvinkel for allround/gate? ca 35mm, for eks sigma sin.

Moderat tele for protretter? en 85/1.x

Stor forskjell på Tamron vs Sigma?

 

Fastopptikk som jeg evt trenger utenom er da normal allround.

Lenke til kommentar

 

Hei

 

Jeg har i dag Canon 500D, og objektivene

Canon EF-S 17-55mm f/2.8

Canon EF 70-300mm

 

Jeg vurderer sterkt å oppgradere til Canon 6D, som er fullformat. Da trenger jeg et nytt normalzoom objektiv. Jeg er veldig glad i 17-55mm objektivet, og bruker det desidert mest.

 

Hvilke objektiver kan dere anbefale? Jeg har snust litt på:

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM

Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 17-40 f/4L
Canon/Sigma 24-105mm f/4
Hvis jeg går for f/4 objektiv, ser jeg for meg å ha minst 1 fastobjektiv med bra lysstyrke. Noen erfaringer eller gode tips? :)

 

 

Veldig på siden, men jeg så at fotovideo skulle ha en dagskampanje på 6D på onsdag, 10,000 om jeg ikke husker feil. I tilfelle du ikke hadde fått det med deg.

 

Henning

Lenke til kommentar

 

Hvilke objektiver kan dere anbefale? Jeg har snust litt på:

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM

Canon EF 50mm f/1.4 USM
Canon EF 17-40 f/4L
Canon/Sigma 24-105mm f/4
Hvis jeg går for f/4 objektiv, ser jeg for meg å ha minst 1 fastobjektiv med bra lysstyrke. Noen erfaringer eller gode tips? :)

 

 

Sigma 24-105mm F4 A DG HSM OS er vel det beste på markedet i dag...

 

WEB_Image%20Sigma%2024-105mm%20F4%20A%20

 

Hvis du skal ha et fastobjektiv i tillegg er vel det beste i dag

Sigma 35mm F1.4 A DG HSM...

 

WEB_Image%20Sigma%2035mm%20F1%204%20A%20

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Veldig på siden, men jeg så at fotovideo skulle ha en dagskampanje på 6D på onsdag, 10,000 om jeg ikke husker feil. I tilfelle du ikke hadde fått det med deg.

 

Henning

 

Ja, var akkurat det jeg tenkte på:)

 

Sigma 24-105mm F4 A DG HSM OS er vel det beste på markedet i dag...

 

 

 

Hvis du skal ha et fastobjektiv i tillegg er vel det beste i dag

Sigma 35mm F1.4 A DG HSM...

 

 

 

Takk for forslagene. Jeg ser jo at dette begynner å koste litt penger. Hadde ikke 6D vært på tilbud hadde jeg gått for Canon 70D, og kunne da fremdeles brukt objektivet jeg har fra før. Veldig vanskelig valg...

Lenke til kommentar

 

Veldig på siden, men jeg så at fotovideo skulle ha en dagskampanje på 6D på onsdag, 10,000 om jeg ikke husker feil. I tilfelle du ikke hadde fått det med deg.

 

Henning

 

Ja, var akkurat det jeg tenkte på :)

 

 

Ble fristet av det selv... Men vi får se, det er jo litt penger.

Lenke til kommentar

Kikk også på bruktmarkedet - det er ikke store forskjeller på en 6D og en 5DmkII, og du sparer mye på å kjøpe brukt, spesielt for optikk..

 

 

Men - hvilke brennvidder bruker du mest i dag? Og hva (hvis noe) savner du med optikken du har i dag?

Sant, kan holde meg litt oppdatert på det også.

 

Jeg har ikke noe tall på hvilken brennvidde jeg har brukt mest på 17-55 objektivet. Men jeg ønsker dynamisk zoom område i nedre sjiktet, slik jeg har i dag. Jeg tror nok ikke det er opptikken jeg er bekymret for i dag, men huset. Sitter med Canon 500d i dag. Ønsker bedre bildekvalitet. Problemet mitt er litt også at jeg ikke tar så mye bilder som jeg burde. Derfor jeg er veldig usikker for om jeg bare skal gå for 70D i stedet. Nyere kamerahus, en smule billigere, og jeg kan bruke eksisterende opptikk.

Endret av shadowano
Lenke til kommentar

Jeg har en 6D med 24-70/2.8 Sigma og er godt fornøyd. I tillegg har jeg en Canon 85/1.8 som er et fantastisk produkt til den prisen.

 

Jeg har også en 70D, og i hovedsak har den vært påsatt lange teler for fugle- og flyfotografering.

 

Om jeg skal gi noen egenerfarte pros og cons for disse er det som følger.

 

6D, lynskarp, god i "mørket", spiser støy på høy ISO, har kun benyttet senterpunkt for autofokus. Fantastisk til konsertfoto med 85/1.8 og 70-200/2.8.

 

70D, Autofokus av høy klasse, ikke så skarp som 6D, en del ISO-støy, god skuddtakt og god "rekkevidde" med 1,6x crop.

 

Til allround-6D, action-70D.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...