Gå til innhold

Fred Phelps er død!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror du undervurderer mange kristne amerikanere. Noen av dem, istand til å se lenger enn sin egen navle, setter spørsmål ved "We are the greatest". Disse, noen av dem, er gjerne nysgjerrige på sosialisme. Jeg gjør seff mitt beste for å argumentere mot, men det som forundrer meg er hvem som spør. Oftest medlemmer av de væpnede styrkene.

De vet at de stort sett, er hestehodet foran andre militære - i hvert fall teknologisk.

De er oftest dypt troende kristne, men kanskje de ser mer en folk hjemme.

 

Jeg har reist litt i USA og ofte lurt på hvordan disse menneskene ha greid å sette folk på månen.

 

Meget er forskjellig og inni er neimen ikke alle like.

 

 

Joda, skjønner at ikke alle er slik i Amerika og du har sikkert rett i at jo mer bereiste dem er jo mindre ekstreme blir de i forhold til konservatisme og teisme.

Skjønte ikke helt om du mente at du argumenterte for eller imot sosialisme, å komme til Amerika som nordmann og argumentere mot sosialisme hadde nå vært ganske originalt :p Også fordi man skulle tro at det var mer enn nok folk som gjorde det der allerede. Jeg fortalte en amerikaner en gang at jeg var sosialdemokrat og det for ham var bare kommunisme i litt mildere form... blir jo akkurat det samme som at jeg skulle sagt at konservatisme var nazisme bare litt mildere form.. hehe. Så ja, tror det skorter på kunnskap, og spesielt da når det kommer til politikk utenfor statene.

 

Med tanke på at det var 3% av amerikanere som sa seg ikke troende i 1963 når American Atheists ble stiftet mot 15% idag, så går det ihvertfall i riktig retning. Når det kommer til WBC så tenker jeg det bare er å ta tiden til hjelp så vil det dø ut på samme måte som Phelps. At religion generelt vil gjøre det samme har jeg ingen tro på da det er få land som er dypere forankret i kristendommen enn USA, samt at det viser seg jo generelt sett at mange mennesker har ett medfødt behov for noe overnaturlig å støtte seg til. Dette gjør at det alltid vil være noen men det er ikke viktig eller farlig så lenge flertallet tenker rasjonelt og da spesielt i utenriksspørsmål. I USA så har de jo også ett veldig tydelig skille mellom kirke og stat, ett foregangsland der kontra hva for eks vi har vært, noe som er betryggende.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Og da er det vel bare å sprette champagnekorkene?

 

http://www.tv2.no/2014/03/20/nyheter/utenriks/5429624

 

Det er dager som dette man savner en velplassert kommentar ifra Hitchens :)

Hvem vet om ikke kloakkpølen gjør mer skade fra graven :hmm: Håper Hitchens er plassert i en bedre posisjon.......men buddhistene er vel i fåtall her? Jeg må si jeg tror på reinkarnasjon. ikke helt som at "energi kan aldri gå tapt, bare forandres", men jo, egentlig.........

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...