Gå til innhold

Feltbasert serviceingeniør - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg skal snart på et intervju for felt basert service ingeniør. Kan dere gi litt tips hvordan hverdagen kan bli for en ingeniør innen det? Er det mye stress?

 

Det er litt vanskelig å si uten mer informasjon, hvilket selskap og hvilken arbeidsplass?

 

Typisk er mye reise, lange arbeidsdager og mye stress(om en driver med slikt)

Lenke til kommentar

 

Hei,

Jeg skal snart på et intervju for felt basert service ingeniør. Kan dere gi litt tips hvordan hverdagen kan bli for en ingeniør innen det? Er det mye stress?

 

Det er litt vanskelig å si uten mer informasjon, hvilket selskap og hvilken arbeidsplass?

 

Typisk er mye reise, lange arbeidsdager og mye stress(om en driver med slikt)

Lenke til kommentar

Det er felt basert service ingeniør innen lifescience, firma heter waters. Ja d står i annonsen at d r en del reising.

 

Hm spennede! Er det måle og analyseutstyr som skal holdes vedlike da kanskje?

 

Jeg jobber selv som service ingeniør men innenfor robotics/logistikk og det går med en del reising, ca en uke i måneden sånn jevnt over. Avhengig av jobben kan det være veldig stressende og alt skal skje på en gang og av og til er det bare "chill"/vente arbeid. Vi sitter som siste ledd på support, så når ting først kommer til oss er det som regel blitt en del venting og folk begynner å bli forbanna og krever at systemene skal opp med en gang.

Lenke til kommentar

 

 

Hei,

Jeg skal snart på et intervju for felt basert service ingeniør. Kan dere gi litt tips hvordan hverdagen kan bli for en ingeniør innen det? Er det mye stress?

 

Det er litt vanskelig å si uten mer informasjon, hvilket selskap og hvilken arbeidsplass?

 

Typisk er mye reise, lange arbeidsdager og mye stress(om en driver med slikt)

Waters er selskap og innen lifescience

Lenke til kommentar

 

Det er felt basert service ingeniør innen lifescience, firma heter waters. Ja d står i annonsen at d r en del reising.

 

Hm spennede! Er det måle og analyseutstyr som skal holdes vedlike da kanskje?

 

Jeg jobber selv som service ingeniør men innenfor robotics/logistikk og det går med en del reising, ca en uke i måneden sånn jevnt over. Avhengig av jobben kan det være veldig stressende og alt skal skje på en gang og av og til er det bare "chill"/vente arbeid. Vi sitter som siste ledd på support, så når ting først kommer til oss er det som regel blitt en del venting og folk begynner å bli forbanna og krever at systemene skal opp med en gang.

Noe mer om jobben

Lenke til kommentar

Det er analyseutstyr ja, (uplc) kalles det. Så d vil si man jobber med å vente på henvendelser fra kunder og vedlikeholde utstyr.

 

Men det er stort sett reparere utstyr da. Nå går jg tom på spørsmål. Fortelle litt mer om jobben. Hva driver man m da man venter på kundene?

 

Når vi ikke er ute på site hos kunde sitter jeg og mine kolleger på en siste support linje og mail der vi tar i mot alle utfordringer våre distributører måtte ha. Det kan være alt fra at alt stopper opp til at de bare ønsker forbedringer på produkt eller rett og slett bestille reserve deler. Jobber også tett opp mot utvikling ift hva vi kan gjøre for å få systemet bedre. Har også ansvar for en bråte system som jeg analyserer på ukentlig basis for å se om de oppnår den oppe tiden som vi garanterer, om de ikke gjør det jobber jeg sammen med deres distributør for å sikre at de kommer opp på det nivået de skal være.

 

Det er aldri en lik hverdag og det er jo kjekt :)

Lenke til kommentar

 

Det er analyseutstyr ja, (uplc) kalles det. Så d vil si man jobber med å vente på henvendelser fra kunder og vedlikeholde utstyr.

Men det er stort sett reparere utstyr da. Nå går jg tom på spørsmål. Fortelle litt mer om jobben. Hva driver man m da man venter på kundene?

 

Når vi ikke er ute på site hos kunde sitter jeg og mine kolleger på en siste support linje og mail der vi tar i mot alle utfordringer våre distributører måtte ha. Det kan være alt fra at alt stopper opp til at de bare ønsker forbedringer på produkt eller rett og slett bestille reserve deler. Jobber også tett opp mot utvikling ift hva vi kan gjøre for å få systemet bedre. Har også ansvar for en bråte system som jeg analyserer på ukentlig basis for å se om de oppnår den oppe tiden som vi garanterer, om de ikke gjør det jobber jeg sammen med deres distributør for å sikre at de kommer opp på det nivået de skal være.

 

Det er aldri en lik hverdag og det er jo kjekt :)

Jeg liker å ha en arbeidshverdag der ingen dag er likt, føler da lærer man noe nytt hver dag. Men det med stress høres negativt ut. Jeg har jobbet med support fra før av, og er vant med litt stressende dager fra før av. Men mener du stress i form av kunden ikke er fornøyd, eller man klarer ikke å løse en oppgave eller et problem ??

Lenke til kommentar

Begge deler

 

(hilsen serviceingeniør)

 

Enig, om kunden har ett problem de gjerne har gått med over lengre tid uten å få ut sin frustrasjon kan du banne på at den kommer frem så snart du er der :-) Men det går som regel fint når de ser at det ordner seg! :)

 

Og ikke klare å løse en oppgave/problem kan jo hende, altså at ting tar litt tid for man finner jo alltid ut av det til slutt. Da kan man jo stresse litt når man føler presset, men det kommer an på person til person også. Jeg stresser ikke så mye, altså jeg holder fokus og prøver å tenke på oppgaven ikke hvor sur kunden er. Da løser man oppgaven så mye enklere etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Men det høres ikke så ille ut da. Er vant med at d tar litt tid før oppgaven løses.

Men hvor lange arbeidsdager kan det bli??

 

Så lenge det kreves.. For min del har jeg flexi tid og bestemmer helt selv hvor lenge jeg ønsker å jobbe. Det er ingen som sier at jeg må gjøre sånn og sånn, jeg planlegger alt selv. Men når kunden har ett problem som du sliter med å få til er det ikke god fisk å si "Nei nå har jeg jobbet 8 timer, nå skal jeg ut å kose meg så vi snakkes i morgen"...

 

EDIT; og om jeg sa slike ting om og om igjen tror jeg ordningen med flexi hadde blitt endret fort da :p

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Så det kan ta mer enn 8 timer til å løse en problemstilling??

 

Det høres ikke så ille ut da. Har taklet vanskelig kunder før også. Og d rnaturlig at de reagerer siden de har ventet. Nå kommer d an på hvordan hver enkel gruppe eller bedrift takler det.

 

Nja det trenger ikke være nøyaktig en problemstilling, kan være en form for reperasjon feks. Vårt system har svært store krav til oppetid(98%) og det kjøres gjerne 24/7. Så når en først må stoppe systemet må man gjøre seg ferdig i en omgang om mulig. Så da må man kanskje kjøre på i 14 timer, eller mindre/mer.

 

Andre ganger har vi kanskje ett problem som vi må feilsøke etter i både hardware og software. Slikt kan være tidkrevende og man blir nødt til å finne ut av det for å få systemet opp igjen. Dette er heller unormale ting da vårt system er relativt stabilt. Men vi kan miste backup feks og da kan man ha mye problemer over en lengre periode for å få all data på plass igjen.

Lenke til kommentar

Oki. Lurer nå på hvordan det er hos waters. Fordi vi skal reparere utstyr og apparatur. Det er ikke et it system som skal være oppe 24/7. Men fått inntrykk av at man må være rask til å løse oppgaven.

 

Hvor lang var din opplærings periode??

Usikker 6mnd kanskje. Var ikke særlig opplæring egentlig, altså ikke noe organisert opplæring. Reiste kun med folk i starten og lærte av de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...