Gå til innhold

oppgradere eller kjøpe brukt/ny sykkel?


Faller

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

 

Jeg har en 7 år gammel hard rocx xtrainer som ikke er helt i stand pga manglende vedlikehold og slitte deler.

 

Jeg vurderer om jeg skulle kostet på den nye deler eller om jeg skulle kjøpt meg noe annet.

 

Det som er slitent er krank, krankkarmer, kjede og drev foran. Muligens også kassett bak. Ingen av disse har noensinne blitt byttet. Så nå ønsker jeg tips fra noen med mer peiling enn meg om hva dere ville gjort?

 

Hva skal sykkeøen brukes til? Hovedsaklig bysykling i form av transport.

 

Hva med økonomi? Kanskje 5k?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du en terrengsykkel med demper som bysykkel? Hvis du liker sykkelen, vedlikehold den. Få tak en som skrur på hobbybasis; spar litt penger, gjør det selv, spar mer. Skal du bytte drivverket, bytt alt på en gang. Også kassetten:) Jeg ville ha fikset den uansett om du beholder den eller bestemmer deg for å legge den ut for salg.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Det er en sykkel jeg fikk av mor og far for mange år siden, og har ikke hatt noen annen sykkel enn det. Derfor blir det naturligvis det jeg bruker som bysykkel.

 

Men da blir det vel fort å oppgradere den tenker jeg.

 

I dag sitter det Shimano-utstyr på sykkelen. Er det vits å gå for annet merke eller bør jeg holde meg til Shimano?

 

Hvis Shimano - hva er rangeringen på de forskjellige seriene (dårligst til best hvis man kan rangere på den måten)?

- FC

- Acera

- Alivio

- SLX

- XT

- XTR

 

Til slutt: Hvilke sider er anbefalt å kjøpe fra?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beklager seint svar. Har ikke fulgt så godt med på forumet i det siste.

Til en annen gang: bestill deler fra bikeshop.no

Om du kjøper alt på en gang kommer det fort over 1500 kroner; og da slipper man å betale frakt. Eller så kan man gjøre som meg, man kan kjøre innom når man likevel reiser med bil på østlandet.

XTR er det som er best. Nest best er XT

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har undersøkt litt, og tror jeg har kommet frem til et godt system bestående av XT-komponenter hele veien, men før jeg trykker bestill vil jeg gjerne vite om det ser riktig ut.

 

Jeg vet at krankarmene er slitt, og må byttes. Litt usikker på selve kranklageret. Så for å være på den sikre siden velger jeg å gå for et kranksett.

 

Kranksett

Girhendler

Kassett

Framgir

Bakgir

Pedaler

Kjede

 

Jeg tror alt skal passe sammen, men jeg må også kjøpe inn noe verktøy. Hva er spesialverktøy man trenger?

- Kjedepisk

- Kassettavdrager

- Kjedekutter

- Krankarmavdrager

Noe mer?

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...