Gå til innhold

Noob overklokker EVGA GTX 780 Classy


Dejan

Anbefalte innlegg

Siden linken min under overklokking fikk ingen respons tenkte jeg heller å starte en tråd her.



Har alldri overklokket GPU før. Har lest denne artikkelen http://www.hardware..../2?key=zR4ByquA og sett noen youtube videoer om overklokking med Precision X, bla denne:







Har lastet ned Evga Precision X, Evga OC Scanner X, GPU-Z, Heaven benchmark og FurMark. Etter et par timer med testing og lesing endte jeg opp med dette. i EVGA Precision X:



Power target: 109%


Temp target: 93C


GPU clock offset +110MHz


Mem clock offset +200MHz


voltage +38mV



Testet på Unigine Heaven (extreme settings)



Dette gir meg: GPU clock 1103MHz, memory 1602MHz, boost 1156MHz


Standard: GPU clock 993MHz, memory 1502Mhz, boost 1046MHz



Økning ytterligere på GPU clock til +120MHz gav en bite liten antifacting (et halvt sekund) et sted i Unigine Heaven så jeg gikk ned til +110MHz. Har testet også med Mem clock +300MHz og det fungerte bra, men gav bare 0.8FPS ekstra så jeg gikk ned til +200MHz.


Litt usikker om innstillingene på power target, temp target og voltage trenger å være så høye. Har max temperatur i Unigine Heaven på 77% med dette oppsettet.



Har kjørt også FurMark benchmark test 15 min uten problemer, max temperatur 85%, total burn in score 7310. Kjørte deretter med 4x MSAA 5 min test, ikke noe problem.



Hva tenker dere om oppsettet? flere stabilitetstester jeg trenger å kjøre?


Hvor mye påvirker power target, temp target og voltage hvordan GPU fungerer?


Endret av Dejan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temp target og power target samt volt er veldig viktig når man overklokker :=) Det er volten som er bra, Kjøleren er jo ikke så mye bedre enn andre merker :) Jo høyere volt jo mer stabilt blir det, Men det blir også en økning i temp. Temp target er det som sier stopp når den når grensa, Da begynner den å trotthle (Eller hvordan det skrives) og da blir hastigheten mindre (f.eks 1100mhz, Trotthle: 975mhz) Jo høyere temp target lar den overklokke lengre, Jeg liker å holde den på 70-ish. Men når man bencher kan man la den gå opp til 90¤ pga det er korte perioder. power target går neppe over 125% vet egentlig ikke hvor mye den går på overklokket :p Husker ikke fra mitt Classy ihvertfall. Minne kan du ha høyt uansett, Finn maks minneklokk, Så maks core clocks. prøv å kombiner de etter det du har funnet ut. Når det er artifact gå 13mhz tilbake (eller 15mhz) å prøv igjen :)

 

EDIT: Prøv å finne ut Asiq og Minne type i Gpu-z :=)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Asic er 71.4, minnetype er Hynix :hm:

 

Skjønner at Hynix ikke er like bra som Samsung som var i de første EVGA kortene, men hva betyr at Asic er på 71.4? Har sett en del på nettet og det er en del som har helt opp mot 90 på Asic, mens andre påpeker at lavere Asic er bedre for overklokking. Har sett folk med Asic nede på 63.

 

Ellers kommer jeg til å teste mer med Evga Precision X, men føler at innstillingene jeg har nå er ganske optimale. Power target, temp target og voltage føler jeg kan settes en del ned. Skal jeg høyere opp på GPU clock offset (+120MHz eller mer) så må jeg gå over Power target 110% (må åpnes med 3.parts programmer) eller kanskje det hjelper å øke voltage?

 

Hvordan regner man ut hvor mye voltage man trenger? At jeg har satt min på +38mV er litt tilfeldig.

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Asic er 71.4, minnetype er Hynix :hm:

 

Skjønner at Hynix ikke er like bra som Samsung som var i de første EVGA kortene, men hva betyr at Asic er på 71.4? Har sett en del på nettet og det er en del som har helt opp mot 90 på Asic, mens andre påpeker at lavere Asic er bedre for overklokking. Har sett folk med Asic nede på 63.

 

Ellers kommer jeg til å teste mer med Evga Precision X, men føler at innstillingene jeg har nå er ganske optimale. Power target, temp target og voltage føler jeg kan settes en del ned. Skal jeg høyere opp på GPU clock offset (+120MHz eller mer) så må jeg gå over Power target 110% (må åpnes med 3.parts programmer) eller kanskje det hjelper å øke voltage?

 

Hvordan regner man ut hvor mye voltage man trenger? At jeg har satt min på +38mV er litt tilfeldig.

Mitt siste kort var ASIQ på 73.5% og med Hynix :) Klarte ihvertfall 1250/1650 med volt på 12.1 eller 63+mv :)

Lenke til kommentar

 

 

Mitt siste kort var ASIQ på 73.5% og med Hynix :) Klarte ihvertfall 1250/1650 med volt på 12.1 eller 63+mv :)

12.1v hørtes brutalt ut :tease:

 

Hadde jo kortet bare i 3dager så fikk dessverre ikke testet lavere :blush::cry:

 

du skrev 12.1 volt- når du egentlig mente 1.212 volt :p 12.1 volt= grillings deluxe

Lenke til kommentar

 

 

Mitt siste kort var ASIQ på 73.5% og med Hynix :) Klarte ihvertfall 1250/1650 med volt på 12.1 eller 63+mv :)

12.1v hørtes brutalt ut :tease:

 

Hadde jo kortet bare i 3dager så fikk dessverre ikke testet lavere :blush::cry:

 

 

Kan jeg spørre hvorfor du leverte det tilbake? De resultatene du har fått, var det uten å flashe biosen eller hva det heter... dvs uten å gå utover 110% på power target?

 

Jeg får inntrykk at folk et veldig opptatt av å ha høyest mulig tall å vise til. Det er ikke det samme som å ha et stabilt OC i lang tid med mye spilling.

Lenke til kommentar

 

 

Kan jeg spørre hvorfor du leverte det tilbake? De resultatene du har fått, var det uten å flashe biosen eller hva det heter... dvs uten å gå utover 110% på power target?

 

Jeg får inntrykk at folk et veldig opptatt av å ha høyest mulig tall å vise til. Det er ikke det samme som å ha et stabilt OC i lang tid med mye spilling.

 

han svidde kortet sitt

noen liker å overclocke for å teste hvor langt det går. men OC til 24/7 spilling er litt mildere.

 

kjører nå 1306 mhz @ 1.213 volt @ 110% powertarget på mitt asus- funker fjell på BF4 :)

Lenke til kommentar

Mener du at du gikk på kjerneklokken fra 889 MHz(Asus 780 DirectCU II OC) til 1306 MHz?? wow imponerende.

 

Mens jeg med kjerneklokke fra 993 MHz (EVGA 780 classy) til 1103 MHz? :hm:

 

Føler meg lurt. Grunn å returnere kortet?

1306 er Gpu boost clock-1180mhz er uten coreclock. man regner boost clock(så vidt eg vet)

 

fikk sånn artifacts eg også på 1320 mhz- men når eg skrudde på viftene manuelt til 80 % så gjekk det bra. skrudde ned til 1306 mhz just in case :)

lurt og lurt....kan ikke si at du skal føle deg lurt.

 

men hvor kjøpte du kortet?

 

skal du bar eha luft kjøling på kortet?

Lenke til kommentar

 

Mener du at du gikk på kjerneklokken fra 889 MHz(Asus 780 DirectCU II OC) til 1306 MHz?? wow imponerende.

 

Mens jeg med kjerneklokke fra 993 MHz (EVGA 780 classy) til 1103 MHz? :hm:

 

Føler meg lurt. Grunn å returnere kortet?

1306 er Gpu boost clock-1180mhz er uten coreclock. man regner boost clock(så vidt eg vet)

 

fikk sånn artifacts eg også på 1320 mhz- men når eg skrudde på viftene manuelt til 80 % så gjekk det bra. skrudde ned til 1306 mhz just in case :)

lurt og lurt....kan ikke si at du skal føle deg lurt.

 

men hvor kjøpte du kortet?

 

skal du bar eha luft kjøling på kortet?

 

Ok, dette er hva jeg har av innstillinger og får av resultater:

Power target: 109%

Temp target: 93C

GPU clock offset +110MHz

Mem clock offset +200MHz

voltage +38mV

Dette gir meg: GPU clock 1103MHz, memory 1602MHz, boost 1156MHz

Standard: GPU clock 993MHz, memory 1502Mhz, boost 1046MHz

Skjønner ikke helt hvordan man regner det ut? Mener du boost som hos meg er på 1156MHz (1046MHz uten OC)?

Kjøpte kortet hos komplett. Esken/embalasjen var litt ødelagt med hull i, men boksen kortet var i virket helt ok.

edit: ja luftkjøling

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Mener du at du gikk på kjerneklokken fra 889 MHz(Asus 780 DirectCU II OC) til 1306 MHz?? wow imponerende.

 

Mens jeg med kjerneklokke fra 993 MHz (EVGA 780 classy) til 1103 MHz? :hm:

 

Føler meg lurt. Grunn å returnere kortet?

Med så lav klokk så tror jeg nok det står en del på kunnskapene og erfaringene dine ved overklokking. Eller at resten av utstyret ditt ikke er egnet nok. Ja, standard klokk er jo høyere.

Ps: Ingen bryr seg om hva baseklokken er. Det er den faktiske målte frekvensen under spill som betyr noe.

 

Selv erfarene overklokkere som bruker ukesvis på å overklokke for få til en god overklokk, for ikke snakke om å gjøre en del research angående akkurat dette kortet for litt spesiell tweaking. Nå vet jeg ikke hvor mye du kan eller har gjort, men tipper mye ligger der. ;)

 

Noen tips på veien:

1. Spenning - For å få utnytte av de ekstra strømkretsene, (som er det du har betalt ekstra for) så må du over 1,2V.

2. Kjøling - Det er begrenset hvor langt du kommer på luft, men å øke viftehastigheten drastisk bør være en selvfølge når du prøver å finne maks klokk. (spesielt på classy som er så stillegående fra før av)

3. Avlesning. Jeg bruker 3-4 programmer for å lese av og justere parameterene. Viktig å kunne lese av riktig. GPU-Z, Precision X, Classified Voltage Tuner og litt MSI afterburner.

4. Pass på at det er kjølig nok i kabinettet/ventilasjon. classy vil dytte mye varm luft ut i kabinettet igjen.

5. Husk på at du bør sette på LN2-modus, som beskrevet på lappen du fikk meg skjermkortet. (en bryter på selve skjermkortet)

6. De fleste litt mer drevne overklokkere vil alltid flashe skjermkortet. Dette for å deaktivere boost (slik at det blir lettere å se hvilken frekvens du ender på), OG øke power-limit mer enn hva alle skjermkort klarer.

 

Skikkelig overklokking er ikke noe du kan gjøre rett ut av boksen, og alt etter hva du gjør ut av det selv, så kan det blir SVÆRT teknisk. (det er en økende kurve)

Hadde det vært enkelt eller KUN et tilfeldig lotterispill, så hadde det ikke vært noe gøy, eller noen som gadd å drive med det på høyt nivå.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva er sammenhengen mellom memory clock ofset og GPU clock ofset? skal begge økes likt eller er det en ratio man bruker?

Det er ingen sammenheng.

 

At du ikke får bedre ytelse i EN test betyr ikke at det ikke har noe å si. ;)

Furmark er det bare å glemme. Ubrukelig test på Nvidia kort.

 

Ellers er guiden ubrukelig med mindre du bare ønsker en søt liten OC. Kun for dummies, og ikke noe å vokse på. Den sikter seg heller ikke inn på GTX 780 Classy, som har mye større potensiale enn GTX 780.

 

Noob guide gir noob-resultat.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ok takk Andrull. Jeg ser at jeg har mye å lære. Når du sier at jeg må over 1.2V, er det noen programmer jeg kan bruke som avleser dette eller står det i GPU-Z, presision X? I presision X finner jeg bare hvor mye jeg kan plusse på av V.

 

Skal sjekke Classified Voltage Tuner.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man egentlig kjøpe Classy når man ikke kan dette med å overklokke? Skriver ikke dette for å være dust. :) Man kan fint overklokke orginalkort også. Mitt referance kort er vel på 864mhz eller noe, klokket til 1340mhz.

heilt enig. blir for dumt å spytte ut nesten 1000 kr mer..for bare å ha Classy namnet :p

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Classy fordi jeg ville lære dette og fordi folk sa at det er ikke vanskelig å overklokke. Jeg skjønner at jeg har misforstått dette. Jeg syns at det er interessant å teste ut overklokking og vil lære men trenger litt guidence.

 

Svarene jeg får her er lite til hjelp. Hva som er dumt eller ikke, har lite med saken å gjøre. Det hadde hjulpet mer å vise til noen gode artikler hvor man kan lære ting. Jeg skal google på nettet.

Endret av Dejan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...