Gå til innhold

Noob overklokker EVGA GTX 780 Classy


Dejan

Anbefalte innlegg

Ok takk Andrull. Jeg ser at jeg har mye å lære. Når du sier at jeg må over 1.2V, er det noen programmer jeg kan bruke som avleser dette eller står det i GPU-Z, presision X? I presision X finner jeg bare hvor mye jeg kan plusse på av V.

 

Skal sjekke Classified Voltage Tuner.

PrecisionX - Velg ut memory clock, GPU clock, power limit for monitoring. Med grafen kan du se frekvensen in-game både på minne og GPU. Samt se om power limit går for høyt. (Når den taket på det du har satt så forklarer det hvorfor gpu clock vil falle). Sett vifta på et høyt turtall, og powertarhet til max, men Ikke sett spenningen i precisionx.

 

Classified voltage tuner - her setter du ønsket spenning. Øverste er for GPU, midterste er for minne, og de to nederste er det bare å glemme for nå.

Gpu -> prøv deg mellom 1.2v og 1.35v

Memory -> kos deg opp til 1.7v

 

GPU-Z - gå til fanen "sensor" eller hva det nå heter. Her kan du lese av den faktiske spenningen din. Bare hold musepekeren over "grafen", og så kan du lese av spenningen ett minutt eller to tilbake. Den bør ligge nærme det du har satt.

Du kan også se frekvens og power limit i GPU-Z, men siden grensesnittet er så dårlig så er det bedre å bruke precisionX på dette. (Men precisionx leser ikke av korrekt spenning så det MÅ du bruke GPU-Z til)

 

Til sist vil jeg bare si at du BØR sette bryteren på toppen av skjermkortet til "LN2". Er denne satt så vil LEDen bakpå skjermkortet lyse rødt.

 

Og husk, hold øye med tempen. Holder den seg under 85-90 grader så er det greit.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Classy fordi jeg ville lære dette og fordi folk sa at det er ikke vanskelig å overklokke. Jeg skjønner at jeg har misforstått dette. Jeg syns at det er interessant å teste ut overklokking og vil lære men trenger litt guidence.

 

Svarene jeg får her er lite til hjelp. Hva som er dumt eller ikke, har lite med saken å gjøre. Det hadde hjulpet mer å vise til noen gode artikler hvor man kan lære ting. Jeg skal google på nettet.

betalte 3200 kr for mitt Asus 780 gtx.... det er ikke så vanskelig å OC- tok meg røffli rundt 20 min :)

Lenke til kommentar

Takk for hjelp folkens, setter pris på det.

 

Etter litt mer lesing på diverse forum på nettet og ved å følge Andrulls tips på å stille inn diverse ting på monitoring i Presision X så ser jeg at jeg har muligens mistolket resultatene. Jeg har også satt bryteren på LN2 på kortet.

 

Jeg var veldig opptatt av resultatene som ble avlest i GPU-Z og der sto det følgende

 

GPU clock 1113MHz, memory 1502MHz, boost 1166MHz

GPU clock 993MHz, memory 1502Mhz, boost 1046MHz

Dette fikk meg til å tro at min GPU boost er 1166MHz.

Men når jeg kjører Unigine Heaven får jeg: GPU82%, 1241MHz, 1.162V, temp ca 67C

Betyr dette at den reelle GPU boosten min er på 1241MHz? Da har jeg et utgangspunkt jeg kan leke med videre. Hvis det jeg skriver her er riktig så skjønner jeg hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Hva som blir oppgitt når kortet ikke er midt i et spill/3d applikasjon er rimelig "tilfeldig". Det er hva du måler som er det riktige ja, og 1240 MHz begynner å ligne på noe.

 

Baseklokken til gtx 780 brikken er på 863 MHz og 900 MHz boost. Ergo ligger du allerede på en solid overklokk kontra standard spesifikasjonene. Men såklart, EVGA sin rimelig hussige fabrikkoverklokk hjelper godt på vei. ^^

 

Uansett, du har nok masse igjen å gå på med riktig tweaking. :-)

 

Spenningen og tempen er ganske lav, så med en gang du booster opp det, så vil du se resultatene komme. ;-)

 

Skal du bruke GPU-Z så må du inn på sensorene. Alternativt deaktivere all automatikk ved å flashe kortet, slik at vist frekvens er den reelle.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen Takk Andrull. Bare ved å stille inn riktige parametre under monitoring lærte jeg masse. Hadde noen nevnt det tidligere så hadde vi unngått mange misforståelser. :hmm:

 

Gleder meg å komme hjem i dag og leke med dette. Skjønner at jeg har mye å gå på.

 

Hvilken effekt har memory på prestasjoner på kortet (spesielt i spill) ? Tror jeg leste et eller annet sted at det var ikke så viktig å overklokke (mem clock offset).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...