Gå til innhold

Startproblemer med "ny" skrote-PC


aaad

Anbefalte innlegg

Har skrudd sammen en ny stasjonær med basis i hovedkortet ALiveDual-eSATA2

 

Maskinen vil ikke starte, ...eller det vil si, det meste sviver, men skjermen er død.

 

Andre komponenter:

Phenom II 965/125W

HIS ATI 1950 Pro 512 AGP

En SATA SSD HD

En IDE HD og en IDE DVD på hver sin IDE-kabel

 

Prosessoren skal støttes av HK'et, men med siste BIOS....

 

HK'et er neppe utstyrt med siste BIOS ut av pakken. Kan dette være "bugen", at prosessoren ikke starter pga manglende BIOS-støtte?

 

Må en rett og slett få tak i en gammel skroteprosessor og oppdatere BIOS først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet virka iallfall på det gamle socket-a kortet det er tatt fra...men jeg kommer sikkert til å sette på et nytt ATI HD4870 pcie som jeg aldri har brukt før...ser nemlig at på Asrock sine sider at kortet som står i vil ha nedsatt funksjonalitet på 64bit-systemer.

 

Ellers tror jeg at Phenomen som står i kanskje ikke har støtte likevel...er visst flere versjoner av 965BE. Den som står oppgitt med støtte har 125W/6MB L3 cache....mens den jeg har puttet i har 8MB L3 cache.

 

Har en pode i huset med en Phenom II X2 555BE på et nyere HK....som trolig har støtte. Vi får prøve et bytte...et superbytte for han iallfall, om det funker....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Joda, bytta prosessoren med den ene gaming-gutten min (til en Phenom II x2 555 BE), og vips var det liv i PC'en :)

 

Kunne jo ha "krevd" 965'en tilbake etter å ha oppdatert bios, men noe sier meg at han kan ha bedre bruk for litt bedre ytelse enn det jeg har....ble helt happy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...