Gå til innhold

[Løst] Min første vannkjølingsloop


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å vurderer å invistere i en loop til skjermkortet mitt. Jeg skal i denne omgang ikke inkludere CPU, da denne allerede har en Corsair H100i, og får nok kjøling. Jeg tenkte å bruke en 280 radiator (2*140mm) i front av et Fractal Design Arc Midi R2. Jeg er nok på noe tynn is her, fordi jeg aldri har gjort dette før. Jeg ville satt veldig pris på tips og hjelp fra dere.

 

Det lille jeg vet er at EK er en bra produsent av vannkjølingskomponenter generelt. Jeg har også lest at Tygon er bra slanger, og at kompresonsnipler er et bra valg. Videre har jeg lest at kjølemediet i loopen ikke bør inneholde farge, da dette kan gjøre at du oftere må drenere/flushe systemet. Jeg ønsker også å ha en viss kontroll på flowen i systemet, slik at jeg ikke knekker pumpen eller overoppheter GPU. Drenering av systemet er vel veldig lurt, slik at man enkelt kan bytte ut kjølemediet (årlig?).

 

Pris er i utgangspunktet ingen (stor) faktor. Jeg gjør dette mest for gøy.

 

Kan vel til slutt nevne at jeg hadde tenkt å gjøre dette med mitt eksisterende skjermkort (Gigabyte GTX 770), men EK hadde ingen fullcovers til dette, så da tenkte jeg at jeg kunne invistere i et GTX 780 TI.

 

Her er noe jeg slang i sammen fra Digital Impuls. Jeg er ofte i Trondheim, og tenkte da å stikke innom butikken dems der for å plukke opp diverse. Antall nipler, og eventuelle vinkler på disse, vet jeg ikke før jeg får hovedkomponentene inn i kabinettet. Jeg ønsker selvsagt kortest mulig loop, med færrest mulig benn/albuer. Jeg kan en god del om Bernoulli's, og vet litt om hvordan få til for optimal masseflow i et slikt system :)

 

2vrv.jpg

 

Jeg ønsker kommentarer og innspill på alle punkter.

Det eneste som er fastsatt er kabinettet, og posisjon til radiator. Jeg har bare plass til en 240 eller 280 i front. Eventuelt kan man presse inn en 120 i tillegg bak på kabinettet i serie med den i front, men jeg tror ikke dette vil gi mye effekt.

 

Jeg tenker å bruke Fractal Design sine vifter som følger med kabinettet, men hvis det er veldig lurt å invistere i andre vifter kom med kommentarer. Det skal vel ikke være nødvendig å si at jeg ønsker mest mulig lydløst system.

 

Håper at vi kan få til en god tråd her, så skal jeg komme med bilder når jeg bygger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville slengt med et par 22 og 45 graders nipler. Plutselig trenger man det når man bygger. Nesten helt sikkert :D

 

Personlig liker jeg også å ha hurtigkoplinger, så slipper jeg å tømme HELE loopen hver gang jeg bytter hardware :p

 

Nå tar det bare 5 minutter å bytte mellom f.eks 2x titan med ek vannkjøling til 2x 780ti classy med ek vann. Tilogmed **DP** fra digitalimpuls angret på at han ikkje hadde hurtigkoplinger når han skulle skifte skjermkort sist :p

Lenke til kommentar

Å ikke ha hurtigkoblinger har vært en savn og vært et irritasjonsmoment i årevis. At det svei litt midlertidig i lommeboka ble raskt glemt. ^^

Men det er fort gjort at det blir ganske stygt vel og merke om det ikke gjøres riktig, og det skaper omtrent et trykkfall ala 90 graders loop. :wee: Vil naturligvis variere etter størrelsen og hva slags hurtignippel. Er det et sted du IKKE sparer penger så er det her.

 

Hilsen en som har 20 slike hurtignipler (tre forskjellige merker), hvorav det KUN er Koolance sine som har funket. Deres QD4 har tilnærmet null motstand, men også et beist og funker best for eksterne systemer. QD3 har en mer kompakt størrelse, med ganske grei flow. QD2 har jeg ikke prøvd men er enda mindre og passer godt inn om du skal ha de direkte på komponentene og vannkjøler flere komponenter. Er det bare skjermkortet så får du utmerket på QD3.

 

Edit:
Har ikke spesielt mye erfaring innen kompresjonsnipler, da jeg har litt blandet følelser rundt dem. Men sjekket at det funker greit å bruke kompresjonsnippel designet for 5/8" OD, med en slange som er 3/4" OD?

 

Kompresjonsnipler kan være bra til tider, og er gode på å holde ting tett, samt ser bra ut. Men er andre ganger skikkelig hodebry når slangene finner på at de skal vri seg med skrubevegelsen, som igjen fører med knekk og det som verre er. Med mindre man har swivel så klart. ;)

 

Ikke glem vifter da, med mindre du har dette. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg også å ha hurtigkoplinger, så slipper jeg å tømme HELE loopen hver gang jeg bytter hardware :p

 

 

Deres QD4 har tilnærmet null motstand, men også et beist og funker best for eksterne systemer. QD3 har en mer kompakt størrelse, med ganske grei flow. QD2 har jeg ikke prøvd men er enda mindre og passer godt inn om du skal ha de direkte på komponentene og vannkjøler flere komponenter. Er det bare skjermkortet så får du utmerket på QD3.

 

Edit:

Har ikke spesielt mye erfaring innen kompresjonsnipler, da jeg har litt blandet følelser rundt dem. Men sjekket at det funker greit å bruke kompresjonsnippel designet for 5/8" OD, med en slange som er 3/4" OD?

 

Ikke glem vifter da, med mindre du har dette. :)

 

Takker for tilbakemelding.

Når du skriver at hurtigkoblinger gjør at man slipper å tømme hele loopen, så antar jeg at dette er som hurtigkoblinger man finner i industrien? Altså at når man kobler den fra, så holder koblingen løpet lukket (Den må være tilkoblet for å ha åpent løp) ?

 

Det er viktigere for meg å begrense trykktapet, enn at det er lettere å bytte hardware, men hvis QD4 eller QD3 gir liten restriksjon så kan det jo vurderes.

 

Det var ingen kommentarer på radiator eller pumpe/reservoir-combo? I så fall bestiller jeg disse slik at jeg kan begynne å titte på optimal plassering i kabinettet. Jeg må helst beholde det ene HDD-buret, da jeg har 3 SSD'er som skal inn her.

 

Plassering av HHD-bur blir da en av de to som er vist nedenfor her.

Første vil gi plass til push'n'pull, men det lille jeg har fiklet med vannkjøling så syntes jeg ikke push'n'pull gir veldig mye mer kjøling kontra bare push eller pull. Tar jeg feil?

b0bv.jpg

Denne neste posisjonen av HDD-bur vil gi meg mer plass for PSU, men sansynligvis vil det ikke være plass til push'n'pull på nedre halvdel av radiator.

d06d.jpg

Bør/må inngang på radiator være lavere enn utgang på pumpen? (I flows retning). I så fall vil jo ikke sistnevnte konfigurasjon av HDD-bur fungere.

 

Hva angår vifter så skriver jeg at jeg har tenkt å bruke Fractal Design sine 140mm vifter som medfølger kabinett. Er dette et dumt valg? Jeg syntes jo luftmengden disse flytter ikke ser så gal ut.

 

Til slutt et litt viktig spørsmål: Er det noen som kan bekrefte at MSI GTX 780 TI har standard PCB referanse design? EK Config gjør dette, jeg vil bare ikke dumme meg ut på dette punket :)

Lenke til kommentar

Stemmer. Den vil stenge i begge retninger, og da uten å søle en dråpe med vann. endene vil fortsatt være fuktige etter utkoblingen, men det går helt fint.

Hovedproblemet med å prøve å øke flowen i de fleste systemer er at tilnærmet all restriksjon i loopen kommer fra CPU-blokka, som selv med "high-flow" blokker, ofte gjør at økt tykkelse på slanger etc... ikke vil endre særlig mye. Men i din loop, hvor du bare har en GPU-blokk, som ofte er vesentlig mindre restriktiv, føre til at det kan være noe poeng i å gå for 1/2" slange (til tross for at du kjører en svært kort loop). Men det er ikke her den største begrensningen ligger, for den tror jeg radiatorene står for. Eneste måten du får senket trykktapet her, er å koble de i parallell, som igjen (optimalt sett) krever to Y-ledd.

 

Når det kommer til hurtignipler, så er nok QD4 for stor til at jeg ville koblet den direkte på noe skjermkort, da den veier en del. :) Testet hvor lite restriktiv den er, og ved å holde den under springen, og lot vannet på full guffe gå gjennom den, så var det ingenting som lakk over til sidene. Med andre ord så var det et helt minimalt trykkfall, selv med rundt 550-600 Liter/timen (målte gjennomstrømningen til vasken), som er noe i det øvre spekteret du kan forvente på loopen.

 

QD3 klarte ikke helt dette, men er nok god nok til at du ikke mister for mye flow. ;) (men 1/2 ID 3/4" OD - slange så er nok uansett QD4 det ønskede valget)

 

Når det kommer til pumpevalg/reservoir, så må jeg si meg litt imponert. Det er kraftige saker, og duger flott. Men i ditt tilfelle er jeg ganske usikker på hva som gir høyest flow. Pumpene i parallell, eller i serie-kobling.

Parallell vil kunne doble flow-raten, mens serie vil doble mottrykket. Som regel så er serie-løsning det som gir desidert best ytelse, da det aldri kan bli høyt nok mottrykk, men i din loop, hvor du har en svært lite restriktiv loop, så kanskje det kan ha noe for seg med parallellkobling. :hmm:

 

 

Bør/må inngang på radiator være lavere enn utgang på pumpen? (I flows retning). I så fall vil jo ikke sistnevnte konfigurasjon av HDD-bur fungere.

Nei, det spiller ingen rolle. Er i hvert fall ikke noe negativt.

 

Angående viftene så har jeg ikke prøvd de, eller lest tester, så jeg vet ikke hvordan de funker. Spesifikasjonsmessig så gjør de det ok til hastigheten å være. (mottrykket er nesten det eneste som betyr noe når det brukes til radiator) Men 1000 RPM gir ikke spesielt høyt mottrykk, men er i det minste stillegående, om det er det som er ønskelig. 0,84mm er ikke spesielt mye, og ser du på corsair sine stille vifter: F.eks: https://www.komplett.no/corsair-sp120-quiet-edt-120mm-vifte/756835#!tab:extra
Så er du oppe i 1,29mm. Men til syvende og sist så er det ikke helt lett å sammenligne over forskjellige merker, da det er mye løgn og bedrag når det kommer til oppgitte specs.

 

Vifter er uansett enkelt å bytte i etterkant. (du får måle å se hvor varm radiatoren blir, kontra romtemp/kabinettemp)

Har du under 4-5 grader differanse, så er det nok minimalt å hente på kraftigere vifter.

 

Edit:
Til sist så lurer jeg dog hvorfor du ønsker en så kraftig loop for bare et enkelt 780Ti med standard PCB?

Det er jo uansett den elendige strømforsyningen på kortet som vil stoppe deg når det kommer til OC. Og når du ikke får foret GPUen så er det ikke SÅ voldsomt mye varme og krav til kjøling.

 

Skal du virkelig presse GTX 780Ti kjernen, og få noe valuta for kjøleloopen, så ville jeg i det minste gått for GTX 780Ti Classified, eller standard GTX 780 Classified:

- https://prisguiden.no/produkt/evga-geforce-gtx-780ti-3gb-classified-w-evga-acx-cooler-198923
- https://prisguiden.no/produkt/evga-geforce-gtx-780-3gb-classified-193639

Da får du i det minste et kort som holder følge med GPUen og kjølinga.

 

Det er da denne vannblokken som gjelder: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Vannkj%C3%B8ling/GPU/EK/EK-FC780-GTX-Classy---AcetalNickel-G1-4-nVidia-EVGA-Classified-GTX780-123593-p0000069873.aspx

(for begge)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha to pumper. Du har nok forvekslet lagerstatus med antall i handlekurven :)

 

Takk for super tilbakemelding.

 

Jeg handler inn radiator og reservoir/pumpe-combo.

Så får jeg finne ut av hvordan styre pumpehastigheten (PWM) ift GPU-temp.

 

EVGA TI Classified er notert.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke ha to pumper. Du har nok forvekslet lagerstatus med antall i handlekurven :)

 

Takk for super tilbakemelding.

 

Jeg handler inn radiator og reservoir/pumpe-combo.

Så får jeg finne ut av hvordan styre pumpehastigheten (PWM) ift GPU-temp.

 

EVGA TI Classified er notert.

Whops, hehe, det var nok det jeg gjorde ja. :p

Lenke til kommentar

QD3 klarte ikke helt dette, men er nok god nok til at du ikke mister for mye flow. ;) (men 1/2 ID 3/4" OD - slange så er nok uansett QD4 det ønskede valget)

 

 

Leser at forskjellen mellom 1/2" og 3/8" ID er marginal, om noe i det hele tatt.

Kan godt være jeg går for 3/8" slanger. Vil jo "ruve" mindre også.

 

Ang vifter, hvis det er mottrykk som er tingen så har man jo disse. Ser jo karslig ut, men bare løgn og bedrag? EK radiatoren er 10 FPI (fins per inch) og disse viftene skal være bra hvis man bare skrur ned hastigheten på dem (bråker mye ellers). 10 FPI er hva jeg har forstått som skal gå under kategorien lav FPI, så da er det OK men sent-roterende vifter. Spørsmålet er vel om det statiske trykket til viften er lineært med hastigheten. 800 rpm og 1,56mm H20 ville nok gjort seg.

Lenke til kommentar

 

 

QD3 klarte ikke helt dette, men er nok god nok til at du ikke mister for mye flow. ;) (men 1/2 ID 3/4" OD - slange så er nok uansett QD4 det ønskede valget)

 

Leser at forskjellen mellom 1/2" og 3/8" ID er marginal, om noe i det hele tatt.

Kan godt være jeg går for 3/8" slanger. Vil jo "ruve" mindre også.

 

Ang vifter, hvis det er mottrykk som er tingen så har man jo disse. Ser jo karslig ut, men bare løgn og bedrag? EK radiatoren er 10 FPI (fins per inch) og disse viftene skal være bra hvis man bare skrur ned hastigheten på dem (bråker mye ellers). 10 FPI er hva jeg har forstått som skal gå under kategorien lav FPI, så da er det OK men sent-roterende vifter. Spørsmålet er vel om det statiske trykket til viften er lineært med hastigheten. 800 rpm og 1,56mm H20 ville nok gjort seg.

Ja det ville nik vært lettere med tynnere slanger. De knekker ofte ikke like lett heller. Forskjellen på den korte avstanden er lav. Men når du begynner å få noen meter slange, ja da kan det nok lønne seg etter hvert. ;)

 

Det statiske trykket er nok ikke linært dessverre, og ikke lett å beregne. Faktisk tester er nok det eneste skikkelige man kan gå etter.

 

Men det er jo greit å prøve med de du har på kabinettet fra før av.

Lenke til kommentar

Huff, jeg får meg ikke til å kjøpe GTX 780 TI Classified. Det strider meg skikkelig imot å bruke 6600,- på et skjermkort. Litt off topic ift denne tråd men..

 

Hvis vi ser bort ifra det faktum at jeg ikke kan klokke like mye, og at det mest sansylig er et dårligere kort.

Vil ikke AMD Radeon R9 290x være et godt valg til under 4000,-? Problemet med dette kortet er vel varmeutviklingen, men det er jo nettopp dette jeg skal fikse :) Og dette MÅ da være referanse design, det er jo direkte fra AMD for pokker! :)

 

Ble litt mye skjermkort-gnål her nå, men siden jeg først må ha nytt så fyrer jeg løs her.

Lenke til kommentar

Jo 290X er nok ypperlig sånn sett. :-)

 

Du får jo vanlig GTX 780 classified til 4400kr også, som linket til litt lengre oppe. Personlig så gikk jeg for det, da Ti ble for dyr. (Det hører til historien at det var så bra at jeg endte opp med tre stykk :p)

 

Du klarer med dette kortet fint å få bedre/lik ytelse som et overklokket 780Ti (non classy). Dette fordi man gjerne kan se en total økning i frekvens på rundt 65% OC fra standard 780 baseklokk, med vannkjøling.

 

290X eller 780 classy, så bør man nok forvente at de kan trekke opp mot 400W med solid OC (nærmere 500w om man er litt ekstrem på 780)

Lenke til kommentar

Da er følgende produkter på vei:

  • EK-FC780 GTX Classy - Acetal+Nickel
  • EK-FC780 GTX Classy Backplate REV 2.0
  • Corsair SP120 High Perform. Dual-pack
  • EVGA GeForce GTX 780 3GB Classified CUDA
  • EK Coolstream radiator, RAD XTX (240), 2x120-64
  • EK vanntank m/pumpe EK-D5 Vario X-RES 100
  • Tygon R3400, slange, 3/8"ID -5/8"OD, sort
    Antall: 2
  • Bitspower komp.nippel, 1/4"BSPx3/8"ID-5/8"OD, Matt Black
    Antall: 8
  • Bitspower svivel, 30°, 1/4"BSPx1/4"BSP, Matt Black
    Antall: 3
  • Bitspower svivel, 45°, 1/4"BSPx1/4"BSP, Matt Black
    Antall: 1
  • Bitspower svivel, 90°, 1/4"BSPx1/4"BSP, Matt Black
    Antall: 1
  • AquaComputer Double Protect Ultra, 1 liter
  • Bitspower strømningsindikator m/turtallpulser, Matt Black


    Byttet ut 280mm radiator med 240mm, for å ikke få det så trangt i front av kassa. Kjølemessig vil jeg ha nok areal for bare en GPU uansett, og etter å ha lest litt ser jeg at 120mm vifter gjerne er bedre enn 140mm vifter til dette formål.

    Byttet ut DDC pumpen med D5 etter å ha lest litt rundt på forum. D5 skal være en god pumpe. Hvis tanken blir for liten så kan denne enkelt byttes ut. Vil ha den minst mulig for å spare plass.

    Slang med svivler/vinkler litt etter skjønn. Satser på jeg har nok og at det blir greit .. Droppet QD3 i denne omgang, mest pga vekten til disse. Jeg vil også se hvor mye plass jeg får. Hvis jeg får plass kommer jeg til å sette inn 2 stykk hurtigkoblinger for å kunne isolere skjermkort. Må da kanskje lage en custom støtte til skjermkort, for å hindre at det siger i PCI-e porten.

    Nå gjelder det bare å få bygd før samboeren ser det. Hun hater pengebruken min på PC (forbanna revisor...) :)

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juleaften kom tidlig :)

in2l.jpg

 

 

Slik så radiatoren til H100i'en ut. Ikke bra :nei:

Alt ble rengjort og flyttet over i nytt hjem.

ik6r.jpg

 

 

Den tykke EK radiatoren er på plass i front.

7bjc8.jpg

 

 

D5 pumpen er på plass. Jeg måtte få laget til en custom fot til pumpen, fordi den som fulgte med krevde montering på en kabinettvegg (vertikalt plan), noe jeg ikke har mulighet til. Dermed var det frem med drillen og maskinbolter.

 

o5od.jpg

 

 

Loopen er lagt opp og lekkasjetest utføres.

dlws.jpg

 

 

Er det noe triks for å få ut luften raskest mulig, eller skal maskinen bare bli stående på i et døgn eller noe? Skal fillporten på tanken stå åpen under denne prosessen, eller kan jeg bare lukke den igjen?

Lenke til kommentar

Da må jeg vel si meg ferdig.

Alt ser tett og fint ut, og det kjøler bra virker det som.

 

0hdb.png

 

 

Overklokket litt vba Precision X og kjørte Heaven Benchmark Basic Edition (default settings). Ser ut som den flater ut på 45-46°C. Viftene på radiator går da med noe redusert spenning, og pumpen er heller ikke på max (4 av 5). Ser jo ikke galt ut dette. I windows uten last ligger jeg på 24°C på GPU. Nå får jeg lære meg hvordan overklokke dette kortet seriøst.

 

2guv.png

 

 

Tusen takk for all støtte og hjelp!

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...