Gå til innhold

Kan alle hundeiere se denne korte dokumentaren ?


Anbefalte innlegg

https://www.youtube.com/watch?v=R7U_HwNHlGU

 

 

Alltid ment at det og bare gå og kjøpe fine pakker med store ord til hunden er dyreplageri. Vi hører aldri noe om hundemat, hvertfall ikke den vanlige a4 hundeier.

 

Så om du er glad i hunden din så vær bevist på hva du gir hunden din !

 

så får dere flere lykkelige år sammen =)

 

 

( Spontantråd, Dritt lei firmaer som tar nytte av dette på bekosting av hunders helse )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble fryktelig skeptisk når jeg la merke til at en av "ekspertene" var en "Holistic veterinarian" dvs alternativmedisin som homeopati for hunder. En annen var forhandler av alternativt fôr, mens andre igjen så jeg ikke noe navn på engang.

 

Når jeg ser denne dokumentaren ser jeg bare en hel haug av påstander fra tvilsomme kilder som har egeninteresse av å sverte hundematindustrien. Dette blir så legitimert med proff produksjonskvalitet.

 

For meg ser det ut som TV-kanalen hadde en klar agenda. Jeg orker ikke å faktasjekke alle påstandene som ble spydd ut på løpende bånd og orker således heller ikke å se hele dokumentaren.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Ble fryktelig skeptisk når jeg la merke til at en av "ekspertene" var en "Holistic veterinarian" dvs alternativmedisin som homeopati for hunder. En annen var forhandler av alternativt fôr, mens andre igjen så jeg ikke noe navn på engang.

 

Når jeg ser denne dokumentaren ser jeg bare en hel haug av påstander fra tvilsomme kilder som har egeninteresse av å sverte hundematindustrien. Dette blir så legitimert med proff produksjonskvalitet.

 

For meg ser det ut som TV-kanalen hadde en klar agenda. Jeg orker ikke å faktasjekke alle påstandene som ble spydd ut på løpende bånd og orker således heller ikke å se hele dokumentaren.

 

Jeg sa ikke at det "ekspertene" sier i dokumentaren om hva du bør gi hunden din er riktig, Men de har riktig i flere ting som handler om billige hundemat produsenter. Det finnes såklart masse bra hundemat i butikken men man burde være ops på maten uansett

 

Det er så mye unødvendig i hundemat som ikke er bra for hunden

 

Fiber.Sukker,Fargestoffer,Smakstilsetninger, e stoffer og for mye konserveringsmidler.

Lenke til kommentar

Er ikke hunder altetende og kan klare seg med middagsrester? Fiskeboller og kjøttkaker er vel greit?

Jo egentlig, men saus,salt,fiber og andre stoffer som er greit for oss er har ofte en helt annen virkning på hunden, mye mer ømfintlig mage. De har stort sett aldri hatt særlig variert mat og det at vi skal putte alt mulig slags dritt i maten dems gjør så de får plager. og de kan ikke si ifra heller om de går rundt og har vondt i magen og sure oppstøt hele tia

Lenke til kommentar

Vanlig hundemat inneholder etter det jeg har sett mengder med korn og lignende. Det er ikke bra for hunden, og de kan utvikle fedme og/eller diabetes akkurat som oss mennesker.

 

Mange har hunder som er blitt fete av billig for, og får beskjed av dyrlegen å begrense mengden mat, eller gi den et lavkalorifor. De skal altså sulte den stakkars hunden ned i vekt.

Dyreplageri på doktorens ordre?

 

Gi den heller skikkelig mat :)

Lenke til kommentar

De som gir hunder vegetar diett kan skyte seg selv, rett og slett. Dyreplageri. En hund skal spise mer kjøttbasert en plantebasert for og ha god helse

Akkurat, og da kan man jo spørre seg om hvorfor Eukanuba, Hills, ProPlan osv produserer hundemat med korn som viktigste ingrediens.

 

Det skal sies at grønnsaker er bra som et tillegg til animalsk diett.

Jeg gir diverse kjøtt, fisk og grønnsaker til mine, en balansert diett.

 

Vanlig hundemat inneholder etter det jeg har sett mengder med korn og lignende. Det er ikke bra for hunden, og de kan utvikle fedme og/eller diabetes akkurat som oss mennesker.

 

Mange har hunder som er blitt fete av billig for, og får beskjed av dyrlegen å begrense mengden mat, eller gi den et lavkalorifor. De skal altså sulte den stakkars hunden ned i vekt.

Dyreplageri på doktorens ordre?

 

Gi den heller skikkelig mat :)

Prisen på hundematen har ingen betydning, stort sett alt tørrfôr er basert på korn, enten billig eller litt dyrere.

 

Karbohydrater er noe hunder rett og slett ikke har behov for, og det utgjør gjerne en stor del av kostholdet hos hunder som går på tørrfôr.

 

Tørrfôr er faktisk å anse som gift for hunder slik jeg ser det, derfor settes mine hunder på en diett bestående av rå mat så fort som mulig når jeg får de.

Lenke til kommentar

Det finnes tørrfor som er uten korn osv. i allefall til katter. (Har ikke akkurat sjekket hva som finnes til hunder da jeg ikke har hund selv)

Kattene mine får for tiden Orijen tørrfor og ser ut til å trives flott med det. Vekten normaliseres og pelsen er blank og fin.

 

Det er ikke prisen ut til kundene som spiller noen rolle, men hva produsentene tjener. Og der er billigfor rene gullgruven. Bare se på f.eks Canine, det er rene McDonaldsmaten for hunder :)

 

Her er istedet mat mange skryter av på diverse forum har jeg sett:

http://www.vomoghundemat.no/

Lenke til kommentar

Så acana i bakrgunnen der, irriterte meg at de ikke nevnte noe om f.eks orijen... Det eksisterer faktisk noe mellom ''highly processed drittmat full av korn'' og ''hjemmelaget mat med omtrent dagsferske ingredienser'' men alt vi fikk høre om det var at det er helt greit på slutten. :huh: Holder meg til orijen, jeg. Både hunden og kattene og samvittigheten min får det fint da. :)

Lenke til kommentar

Hmmm jeg sjekket ut tørrforet Vom & hundemat fører og ble mildt sagt skuffet.

 

 

Råvarer: Kyllingekød, kyllingekødmel, havfisk, havfiskeolie, animalsk fedt, vegetabilsk olie, blodmel, hvede, majs, majsgluten, grøntsager, plantefibre, hvedeklid, sukker, mineraler, og vitaminer.

Og når man leser karbohydratandelen, er den på 48%, det er ganske nedslående.

http://hundefoder.skyttens.com/special.aspx

 

Skal man handle fra dem, er det nok våtfor som gjelder, tørrforet er like dårlig som det dyrlegene selger :hrm:

Lenke til kommentar

 

De som gir hunder vegetar diett kan skyte seg selv, rett og slett. Dyreplageri. En hund skal spise mer kjøttbasert en plantebasert for og ha god helse

Akkurat, og da kan man jo spørre seg om hvorfor Eukanuba, Hills, ProPlan osv produserer hundemat med korn som viktigste ingrediens.

 

Det skal sies at grønnsaker er bra som et tillegg til animalsk diett.

Jeg gir diverse kjøtt, fisk og grønnsaker til mine, en balansert diett.

 

Vanlig hundemat inneholder etter det jeg har sett mengder med korn og lignende. Det er ikke bra for hunden, og de kan utvikle fedme og/eller diabetes akkurat som oss mennesker.

 

Mange har hunder som er blitt fete av billig for, og får beskjed av dyrlegen å begrense mengden mat, eller gi den et lavkalorifor. De skal altså sulte den stakkars hunden ned i vekt.

Dyreplageri på doktorens ordre?

 

Gi den heller skikkelig mat :)

Prisen på hundematen har ingen betydning, stort sett alt tørrfôr er basert på korn, enten billig eller litt dyrere.

 

Karbohydrater er noe hunder rett og slett ikke har behov for, og det utgjør gjerne en stor del av kostholdet hos hunder som går på tørrfôr.

 

Tørrfôr er faktisk å anse som gift for hunder slik jeg ser det, derfor settes mine hunder på en diett bestående av rå mat så fort som mulig når jeg får de.

 

 

Prisen på hundematen har ingen betydning ? må nesten få le litt, men jo det har en betydning om du gidder og bruke noen minutter og se på forskjell på ingredienser for eksempel den dyreste og den billigste, og tørrfor er ikke den eneste hundematen som finnes. Om du ser på hermetikk og bokser og sammenligner den billigste og den dyreste så ser du stor forsskjell , De lager ikke billig hundemat fordi de er snille, de lager billig hundemat fordi ingrediensene er billigere og av dårligere kvalitet og de legger til stoffer i maten som ikke trengs sånn at produktet ser bedre ut for oss og smaker bedre for hunden men disse ingrediensene er eller kan være skadelig for hunden

Lenke til kommentar

Joda, men poenget mitt er at de selger billig hundemat, laget av billige råstoffer dyrt under et merkenavn og håver inn gode penger.

Prisen for bra hundemat og dårlig hundemat blir ikke så forskjellig for kundene. Hvis vi ser bort fra supermarkedsmat da, selvsagt. Der er vel i praksis alt tørrforet junkfood for hunden?

Lenke til kommentar

Prisen på hundematen har ingen betydning ? må nesten få le litt, men jo det har en betydning om du gidder og bruke noen minutter og se på forskjell på ingredienser for eksempel den dyreste og den billigste, og tørrfor er ikke den eneste hundematen som finnes. Om du ser på hermetikk og bokser og sammenligner den billigste og den dyreste så ser du stor forsskjell , De lager ikke billig hundemat fordi de er snille, de lager billig hundemat fordi ingrediensene er billigere og av dårligere kvalitet og de legger til stoffer i maten som ikke trengs sånn at produktet ser bedre ut for oss og smaker bedre for hunden men disse ingrediensene er eller kan være skadelig for hunden

Jeg tok meg friheten til å fjerne verdens styggeste formatering i sitatet.

 

Det er faktisk liten forskjell på billigfôr som Pedigree Pal og dyrt veterinær-/dyrebutikkfôr som eksempelvis Hills Science Plan.

 

Hvor tror du denne listen over ingredienser kommer fra?

"Malt mais, mel av lam, soyabønnemel, animalsk fett, maisglutenmel, malt ris, smaksbuljong, vegetabilsk olje, linfrø, L-lysinhydroklorid, salt, kaliumklorid, DL-metionin, taurin, L-tryptophan, vitaminer og sporelementer. Naturlig konservering med blanding av tokoferoler, sitronsyre og rosmarinekstrak"

 

Faktum er at den dyre maten for hundene våre rett og slett bare gir bedre avanse for produsent og distributør..

 

Maten mine hunder går på er billigere enn tørrfôr, jeg bruker mellom 8 og 10 kroner pr. dag på å gi mat til to hunder på 14 og 16kg.

 

Hundene mine har svært god forbrenning, og inntar ca 1000-1200 kcal pr. dag.

Det tilsvarer ca 300g av et såkalt bra tørrfôr.

Prisen for tørrfôr blir da gjerne ca 13,- pr. hund pr. dag, altså 26,- totalt.. Og det er altså rundt tre ganger så mye som jeg bruker på hundemat i dag!

 

Men klart, jeg gir jo billigmat, så da må jo det være dårligst? :p

 

Jeg bruker noe Vom og hundemat, i tillegg bruker jeg fisk, fett, kjøtt som jeg finner tilgjengelig litt her og der..

 

Hundene mine slipper i tilegg å spise noe som ikke er naturlig for de, i form av varmebehandlet mat med massevis av merkelige ingredienser i.

Karbohydrater får de null og niks av.

 

 

Joda, men poenget mitt er at de selger billig hundemat, laget av billige råstoffer dyrt under et merkenavn og håver inn gode penger.

Prisen for bra hundemat og dårlig hundemat blir ikke så forskjellig for kundene. Hvis vi ser bort fra supermarkedsmat da, selvsagt. Der er vel i praksis alt tørrforet junkfood for hunden?

Det meste av tørrfôr er junkfood ja.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...