Gå til innhold

To kjemper har lansert en ny lagringsplate


Anbefalte innlegg

Jeg har god tro på denne teknologien. I dag koster det ca. 5k for 5 x 3TB disker også ca. 3k for RAID boksen - dvs ca. 8-9k for å kunne lagre ca. 12 TB trygt. Men disker varer bare noen få år og må byttes, så på 5 år vil lagring av 12 TB fort ende opp på 10k.

 

Jeg tror denne løsningen vil være mest interessant for de brukere som har NAS / DAS / RAID i en betydelig størrelsen - denne teknologien vil gjøre det mulig for de å frigjøre plass samtidig som man tar vare på innholdt - til en rimelig pris.

 

Personlig er jeg opp i 15TB i råfiler fra fotovirksomheten

 

Tja, jeg har klippet de 3k for RAID boksen med å benytte en egen PC med FreeNAS, når det gjelder disker som går heden så handler jeg ikke nye, jeg benytter meg av reklamasjonsretten slik at Seagate og WD må punge ut til sjappa jeg handlet fra og vurdere å lage mer solide disker for fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..

Den løsningen du snakker om der fungerer kanskje for hjemmebruk - men ikke for informasjon med reelt verdig. PC koster også penger - FreeNAS eller ikke - man får ikke hardware gratis.

 

Men ser du ikke behovet da er ikke løsningen for deg. Men for folk som lever av foto, video og musikk er dette et veldig attraktiv løsning.

Lenke til kommentar

Tja, jeg antar at driver du med bilderedigering så har du en gammel traver av en PC stående som kan resirkuleres eller gjenbrukes.

Jeg har ikke handlet stort av hardware for å drifte noe slikt selv heller, det er bygget på deler som jeg tidligere har brukt i hovedmaskinen, og ZFS er jo drømmefilsystem for fotografer også da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...