Gå til innhold

[Løst] Squeezebox og access til musikkfiler Ubuntu


Anbefalte innlegg

Har Squeezebox og musikkfilene er lagret på harddisken hvor jeg kjører Ubuntu.

Problemet er at fra Squeezeboxen er det mange av filene jeg ikke får adgang til mens jeg har tilgang til alle fra pc'n hvor Ubuntu kjører.

 

Sjekker jeg i rettigheter så har alle mappene og filene like rettigheter.

 

Noen som kan tipse meg hva jeg skal gjøre for å få tilgang til alle filene fra Squeezeboxen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligger alle filen i samme katalog / katalogtre?

Hvis ikke er du sikker på at programmet til Squeezebox'en (Squeezebox Server, Logitech Media Server) har indeksert alle katalogene som det ligger musikk i?

Er alle musikkfilene i samme format? (.mp3, .flac, ??) kanskje programmet ikke gjenkjenner et eller flere formater?

Lenke til kommentar

Har en egen partisjon på disken hvor jeg har musikk, filmer, og bilder. På den partisjonen har jeg en egen mappe for musikk, og i den igjen har jeg underkataloger for forskjellige albums med stort sett flac-filer i de fleste. Noen få med mp3.

Squeezeboxen spiller både flac og mp3.

Det med indekseringen er jeg usikker på. Hvordan kan jeg sjekke det?

Endret av tibbs
Lenke til kommentar

Her er scanner-loggen, men dette forstod jeg fint lite av :hmm:

 

[12-03-30 17:57:50.3580] main::main (200) Starting Logitech Media Server scanner (v7.7.2, r33893, Wed Mar 14 05:46:46 PDT 2012) perl 5.010001
[12-03-30 17:57:50.7377] Slim::Schema::forceCommit (2118) Warning: Trying to commit transactions before DB is initialized!
[12-03-30 17:57:50.8126] Slim::Music::Import::runImporter (485) Starting Slim::Media::MediaFolderScan scan
[12-03-30 17:57:50.8128] Slim::Music::Import::endImporter (617) Completed Slim::Media::MediaFolderScan Scan in 0 seconds.
[12-03-30 17:57:50.8163] Slim::Music::Artwork::precacheAllArtwork (447) Starting precacheArtwork for 0 albums
[12-03-30 17:57:50.8166] Slim::Music::Import::endImporter (617) Completed precacheArtwork Scan in 0 seconds.
[12-03-30 17:57:50.8183] Slim::Music::Import::runScanPostProcessing (400) Starting Database optimization.
[12-03-30 17:57:50.8194] Slim::Music::Import::endImporter (617) Completed dbOptimize Scan in 0 seconds.

 

Hva med server-loggen?

Endret av tibbs
Lenke til kommentar

Du bruker en en nyere versjon av programmet enn meg (jeg bruker fortsatt 7.5.4), så detaljene må du nok finne ut av selv, men her er noen "pointers".

Den feilmeldinga ("Slim::Schema::forceCommit (2118) Warning: Trying to commit transactions before DB is initialized!") ga ganske mange hits. Kanskje noen av dem hjelper deg.

Bruker den en MySQL eller sqlite database? Og har du sjekket at databasen er konsistent (og ikke korrupt)?

- har du prøvd å slette cache?

- har du noen ekstra plugins installert?

Lenke til kommentar

En annen liten ting med det samme. Det er ingen tilgang til musikkmappen med alle albums om jeg ikke på forhånd starter Nautilus og "trykker" meg fram dit ved først å trykke på den partisjonen og så mappen. Da først blir den åpen og tilgjengelig.

Dette må gjøres manuelt hver gang jeg starter Ubuntu. Hva kan jeg gjøre for å automatisere dette ved oppstart av Ubuntu?

Lenke til kommentar

En annen liten ting med det samme. Det er ingen tilgang til musikkmappen med alle albums om jeg ikke på forhånd starter Nautilus og "trykker" meg fram dit ved først å trykke på den partisjonen og så mappen. Da først blir den åpen og tilgjengelig.

Dette må gjøres manuelt hver gang jeg starter Ubuntu. Hva kan jeg gjøre for å automatisere dette ved oppstart av Ubuntu?

Partisjonen blir tydeligvis ikke mountet automatisk. Her kan du lese hvordan du kan gjøre det, avhengig av om du ønsker mounting ved boot eller mounting ved innlogging:

 

https://help.ubuntu.com/community/AutomaticallyMountPartitions

 

Nautilus-framgangsmåten er å bruke udisks. Du kan legge til kommandoer som skal kjøre ved innlogging (om du velger den varianten) ved å kjøre kommandoen gnome-session-properties fra terminalen.

Lenke til kommentar

Takker for tips, men er ikke så high på Linux. Tror jeg må ha det litt mer inn i form av teskje :hm:

 

Når jeg kjører gnome-session-properties i terminal får jeg opp en rute med "Brukervalg for oppstartsprogrammer"

Antar at jeg der må legge til noe. Hva/hvordan gjør jeg det derifra?

Lenke til kommentar

Kikket på siden, men er fortsatt litt i villrede hvordan jeg går fram. Det spiller vel egentlig ikke noen rolle om den mountes ved boot eller innlogging?

Ok. Etter at du har åpnet disken i Nautilus, åpne en terminal og kjør kommandoen "mount". Lim inn det du får opp her.

Lenke til kommentar

Her er det som kom fram med kommandoen mount:

 

tb@ndesktop:~$ mount
/dev/sda2 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
none on /lib/init/rw type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/tb/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=tb)
/dev/sdb1 on /media/b590c7fa-8493-4950-a21c-393eb5f5e537 type ext2 (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks)
/dev/sda1 on /media/0C01A130552202A6 type fuseblk (rw,nosuid,nodev,allow_other,blksize=4096,default_permissions)

Lenke til kommentar

Ser at du har to partisjoner mountet i tillegg til systempartisjonen. Den ene er på egen harddisk (/dev/sdb1) og har ext2-filsystem, mens den andre er på samme harddisk som systemet (/dev/sda1) og har NTFS-filsystem. På hvilken ligger musikken?

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...