Gå til innhold

Min erfaring med dårlig support på Flickr


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en konto på Flickr gjennom Google Account (logger på via GMail). For omtrent en måned siden bestemte jeg meg for at jeg ville fjerne den og bildene. Jeg fant ut at de har en egen side for å bekrefte sletting, og fikk opp bekreftelse.

Noen uker senere bestemte jeg meg for å slette Google kontoen, da jeg har en ny. Typisk nok oppdaget jeg noen dager etter at Flickr kontoen fremdeles var aktiv. Dermed tok jeg kontakt med de via e-mail for hjelp. Jeg tenkte det ikke skulle være noe problem i og med at kontoen hadde vært inaktiv i flere måneder og det ikke lenger var mulig å logge på den (siden Google kontoen ikke eksisterer).

I had a Flickr account connected to my Google Mail. I tried to delete it some time ago, and forgot about it. However, my profile is still online and I can't access it anymore because I've deleted the Google Mail. Please delete the Flickr account and all the content.


Tilbake får jeg dette i svar:

Before we can assist you with your Flickr account, we need to verify you as the account owner. This is a security procedure to protect the accounts of our customers.

Submit a request for assistance from the Flickr help form.
Once you have submitted your request you will receive a 7 digit case number.
Sign in to your email account.
Compose a new email and send it to:

case#######@support.flickr.com


Jeg blir litt irritert, men tenker de sannsynligvis ikke gadd å lese ordentlig. Dermed prøver jeg å forklare på nytt:

 

I can't access the Google Mail or Flickr account, because the e-mail has already been deleted.
I thought the account was gone, because last time I used it I used https://www.flickr.com/account/delete/ to have it removed.
What else can I do?

 

Tilbake fikk jeg beskjed om at samtalen var over.

 

 

Thanks again for getting in touch about your concern. Unfortunately, we are unable to perform any action to the account until you are verified through the alternate email address on the account.

In reviewing our correspondence, it looks like we've provided all the information we currently have about this issue. Because of this, I'm sorry to say we're not able to provide any further assistance at this time.

 

Jeg ble ganske oppgitt, da dette var fantastisk dårlig support. Det at de i det hele tatt beholder kontoer som har vært registrert gjennom Google, etter Google kontoen er borte, er helt fjernt (operativt sett).

 

Jeg svarte at dette rett og slett ikke var nok, og at kontoen ikke burde eksistere. De burde ikke beholde personlig informasjon i kontoer som brukeren ikke lenger kan kontrollere. Jeg spurte etter en alternativ løsning, eller om de bare kunne slette den. Det svarte de aldri på.

 

 

Forsøk 2

Fire dager senere forsøkte jeg på nytt, og håpet at jeg ville få svar av noen som ville være litt mer hjelpsomme og konstruktive. Denne gangen fikk jeg beskjed at jeg kunne prøve å gjenopprette Google kontoen. Dette hadde jeg forsøkt flere ganger, men fikk hver gang svar at det var for mange feil i informasjonen min under prosessen.

 

Jeg skrev dette, men fikk i svar observasjonen at mailen jeg sendte inn i ikke var den samme som den jeg var registrert meg. God morgen! Jeg skrev tilbake med en forklaring på hvorfor jeg ikke kunne gå videre, og spurte igjen etter en alternativ måte å bekrefte at jeg eier kontoen, eller om de kan bare slette den siden den er inaktiv. Da fikk jeg dette svaret igjen:

 

 

Thanks for your reply and for the clarification, but unfortunately, without verifying you as the account owner we will be unable to take action on this account per your request.
In reviewing our correspondence, it looks like we've provided all the information we currently have regarding this issue. Because of this, I'm sorry to say we're not able to provide any further assistance at this time.

 

Etter dette skjønte jeg at Flickr Customer Care ikke hadde noen intensjon å hjelpe meg, eller tar det seriøst å holde i live kontoer som brukere ikke kan få tilgang til.

 

Jeg bestemte meg for å sette meg ned å prøve og feile i Google Recovery helt til jeg har klart å gjenopprette kontoen min. Det fungerte etter jeg hadde kastet bort en halvtime på å gjenopprette en konto jeg skulle slette igjen.

 

Dette er nok siste gang jeg vil ha noe å gjøre med Yahoo. Jeg bestemte meg for å skrive denne posten fordi jeg oppfatter deres kundebehandling og forhold til personvern som svært uprofesjonell.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flickr kan ikke se status på dine E-mailkonti hos annen utbydere. De kan ikke vite om du har slettet en annen konto eller ikke. Og - det er ærlig talt ikke så smart å slette konti man bruker som login-verifikadjon andre steder.

 

Jeg er tvert imot veldig glad for at de tar sikkerhet seriøst, og at de nekter å gjøre noe med en Flickr-konto med mindre du kan vise at du har tilgang til mailkontoen Flickr-kontoen er registrert på. Jeg er veldig glad for at de tar personvern seriøst og at de ikke endrer ting på en konto på bakgrunn av en mail sendt fra en tilfeldig annen emailadresse hvor noen påstår at de egentlig eier både Flickr-kontoen og tilhørende mailkonto.

 

Hvis en mailkonto tilfeldigvis er deaktivert - skal det så være fritt fram for enhver å maile Yahoo og påstå at de er eieren av en tilknyttet Flickr-konto og at denne skal slettes, endres eller andre ting, uten å kunne dokumentere at de er eier av mailkontoen? Ellers takk.

 

 

Så - er derimot bare glad for at Flickr og Yahoo sjekker opplysninger og ikke tar opplysninger fra tilfeldige andre for god fisk. Det er nettopp dårlig sjekk av bakgrunnsopplysninger som veldig lett gir muligheter for hacking.

 

Flickr gjorde her det helt riktige.

Endret av Trondster
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fantastisk at Flick faktisk tar sikkerhet på alvor og ikke bare sletter en konto uten videre.

Nok en gang en sytetråd hvor trådstarter selfølgelig ikke klarer å se noe som helst ifra et annet perspektiv enn sitt eget..

Lenke til kommentar

@J.M.

Jeg har allerede skrevet hvorfor jeg lagde denne tråden. Det var ikke for å syte. Du anklager meg for å ikke se ting fra andres perspektiv, men har du gjort det? Syns du det er okay at tjenester som har offentlige profiler beholder disse etter at en bruker ikke kan verifiseres? Hvem eier da dataene?

 

 

 

Flickr kan ikke se status på dine E-mailkonti hos annen utbydere. De kan ikke vite om du har slettet en annen konto eller ikke. Og - det er ærlig talt ikke så smart å slette konti man bruker som login-verifikadjon andre steder.

Jeg er tvert imot veldig glad for at de tar sikkerhet seriøst, og at de nekter å gjøre noe med en Flickr-konto med mindre du kan vise at du har tilgang til mailkontoen Flickr-kontoen er registrert på. Jeg er veldig glad for at de tar personvern seriøst og at de ikke endrer ting på en konto på bakgrunn av en mail sendt fra en tilfeldig annen emailadresse hvor noen påstår at de egentlig eier både Flickr-kontoen og tilhørende mailkonto.

Hvis en mailkonto tilfeldigvis er deaktivert - skal det så være fritt fram for enhver å maile Yahoo og påstå at de er eieren av en tilknyttet Flickr-konto og at denne skal slettes, endres eller andre ting, uten å kunne dokumentere at de er eier av mailkontoen? Ellers takk.


Så - er derimot bare glad for at Flickr og Yahoo sjekker opplysninger og ikke tar opplysninger fra tilfeldige andre for god fisk. Det er nettopp dårlig sjekk av bakgrunnsopplysninger som veldig lett gir muligheter for hacking.

Flickr gjorde her det helt riktige.

 

 

Ukene før jeg slettet mailen gikk jeg gjennom alle tjenestene jeg bruker for å sørge for at dette ikke skjedde. Dette gjorde jeg med min Flickr-konto også. Etter jeg kom til en bekreftelsesside tolket jeg problemet som løst. Jeg valgte å ikke prøve å logge inn igjen, da mange kontoer reaktiveres ved login.

 

Hva skulle jeg gjort hvis jeg ikke hadde klart å få tilgang til mailen? Da ville mine bilder og min profil, som jeg ønsket å ta ned, blitt værende offentlig (i all evighet). Den løsningen ville ikke tatt noe hensyn til brukerens personvernønsker. Jeg syns det er uansvarlig å beholde profiler og brukerinnhold uten å kunne verifisere eieren eller om dette er hva eieren ønsker.

 

Jeg har forståelse for at Flickr er tvunget til å verifisere at man er brukeren, men jeg kan ikke forstå at dette utelukker alternativ problemløsning. Jeg kunne verifisert at jeg eide innholdet i profilen på en rekke andre måter. I tillegg er det faktisk mulig for Flickr å verifisere at mailen ikke er aktiv ved å forsøke å sende den en mail. For en tjeneste som er såpass strenge med brukerverifisering er det selvmotsigende å tillate seg å beholde offentlig bildeportofolier som ikke kan verifiseres av noen bruker.

 

Personvern burde være viktigere enn å holde profiler operative. Hvis en internettjeneste har mistet muligheten til å bekrefte brukeren, burde ikke de personlige dataene (som brukeren skal være i kontroll av) beholdes offentlig. Det er dette jeg reagerer på.

 

Er jeg alene i det?

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Rent juridisk tviler jeg sterkt på at flickr kan slette en konto uten verifisering, at du ikke kan verifisere deg selv lenger er ikke deres feil.

 

1. Helst logg inn direkte i slike tjenester og ikke via andre tjenester.

2. Ved sletting av konto: Aldri kast nøkkelen til inngangsdøra før du er helt sikker på at kontoen er fysisk slettet, dette kan i en del tilfeller ta en viss tid.

 

Tor

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva skulle jeg gjort hvis jeg ikke hadde klart å få tilgang til mailen? Da ville mine bilder og min profil, som jeg ønsket å ta ned, blitt værende offentlig (i all evighet). Den løsningen ville ikke tatt noe hensyn til brukerens personvernønsker. Jeg syns det er uansvarlig å beholde profiler og brukerinnhold uten å kunne verifisere eieren eller om dette er hva eieren ønsker.

 

Her vil jeg heller si at det er dumt av deg å ikke verifisere at det er slettet, og feil å slette mailkontoen. Når det er mailkontoen som er nøkkelen til å logge inn og verifisere eieren, så er det ditt ansvar å ta vare på den. Og - det var jo nettopp å verifisere eieren Flickr ønsket - de ville jo ikke gjøre noe med kontoen uten å først verifisere eieren - og det var helt korrekt handlet av dem.

Jeg har forståelse for at Flickr er tvunget til å verifisere at man er brukeren, men jeg kan ikke forstå at dette utelukker alternativ problemløsning. Jeg kunne verifisert at jeg eide innholdet i profilen på en rekke andre måter. I tillegg er det faktisk mulig for Flickr å verifisere at mailen ikke er aktiv ved å forsøke å sende den en mail. For en tjeneste som er såpass strenge med brukerverifisering er det selvmotsigende å tillate seg å beholde offentlig bildeportofolier som ikke kan verifiseres av noen bruker.

 

Nei - her er jeg helt uenig. Flickr skal ikke på noen måte følge instrukser sendt fra en helt tredje mail bare fordi hovedmailadressen ikke svarer på henvendelser - brukerkontoen kan være inaktiv av forskjellige grunner - kanskje brukeren er på en flere måneders ferie uten nettilgang eller annet. Her gjør de det helt riktige - de sender en mail til den registrerte adressen og ber vedkommende legitimere seg.

 

Personvern burde være viktigere enn å holde profiler operative. Hvis en internettjeneste har mistet muligheten til å bekrefte brukeren, burde ikke de personlige dataene (som brukeren skal være i kontroll av) beholdes offentlig. Det er dette jeg reagerer på.

 

Er jeg alene i det?

Nei - de skal slette ting når de blir bedt om dette - her er vi enige. Det var ikke dette som var problemet her - her var problemet at du ikke kunne identifisere deg som rettmessig eier, og så skal Flickr helt korrekt avvise deg.

Mailkontoen slettet? Så er det en sak mellom deg og mailutbyderen - og de ba deg også om dette. Og hvis jeg hadde vært i kundeservice hos Flickr hadde jeg til de grader avvist deg jeg også - med god samvittighet. At du ikke svarer godt nok på sikkerhetsspørsmålene for å få gjenåpnet kontoen? Det er til de grader ditt problem.

 

Og personvern er veldig viktig - herunder å avvise forespørsler om å endre/lukke/få tilgang til profiler fra noen som ikke kan legitimere seg. Er du klar over hvor mange henvendelser Flickr og lignende får fra noen som urettmessig prøver å få lukket, sabotert, adgang til eller annet over diverse konti? Glad de har virkemidlene de har i dag - og de kunne gjerne vært enda strengere.

 

Personvern? Håper inderlig Flickr tar vare på mitt personvern og stopper eventuelle forespørsler fra folk som prøver å lukke eller på andre måter få tilgang til kontoen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser at vi har ganske ulike syn på personvern.

 

Jeg er klar over at hacking og social engingeering er relativt utbredt, og noe internettjenester er utsatt for nærmest kontinuerlig. Forsøk på sensur og sabotasje er blitt et ganske stort problem. Jeg forstår derfor at du ikke er enig med meg. Jeg forstår også hvorfor Flickr dermed er nødt til å være kritiske til alt og alle som kommer med forespørsler.

 

Det jeg ikke har forståelse for er hvorfor Flickr ikke tilbyr noen backupløsninger når de bruker Google sine tjenester. De er tydeligvis opptatt av sikkerhet for brukerne. Det ville vært naturlig å ta opp problemstillinger som kan oppstå ved bruk av Google sine tjenester. Jeg vet at folk har ulike meninger om dette, men jeg syns det er et kraftig overtramp å ikke kunne fjerne mine data som er offentliggjort. Som en person som har jobbet med sikkerhets- og personvernsløsinger, har jeg liten forståelse for hvorfor Flickr ikke har behandlet dette som en sentral problemstilling. Min erfaring er at de større internettselskapene er svært opptatt av sikkerhetsrutiner, men ikke spesielt opptatt av og imøtekommende ved databehandling og personvern.

 

Jeg skrev i forrige post at det finnes mange alternative måter å verifisere seg. Det ser man klart på sikkerhetsløsningene til andre tjenester. Mange tjenester lar deg gjøre endringer på sikkerhetsprofilen, sender deg en e-mail, og gir deg muligheten til å reversere endringen gjennom e-mail korrespondanse.

 

Merk også at e-mailen i dette tilfelle er deres fullstendige sikkerhetsløsning. Dette tilfellet kan ikke sammenlignes med tjenester der man er registrert med e-mail, men har et brukernavn og passord i tillegg.

 

Mailkontoen slettet? Så er det en sak mellom deg og mailutbyderen - og de ba deg også om dette. Og hvis jeg hadde vært i kundeservice hos Flickr hadde jeg til de grader avvist deg jeg også - med god samvittighet. At du ikke svarer godt nok på sikkerhetsspørsmålene for å få gjenåpnet kontoen? Det er til de grader ditt problem.

* Sikkerhetsspørsmålene var her i Google Recovery, ikke Flickr. Har du erfaring med hvordan Google Recovery fungerer?

 

For meg virker det som du forsøker å bevisst provosere med språkbruken din. Jeg synes det er selvmotsigende at du kategorisk skryter såpass av Flickr sine sikkerhetstiltak, men velger blankt å overse det faktum at Flickr bare har en sikkerhetsløsning (med en fundamental brist for brukerfeil).

 

Det gjør at jeg mistenker at ditt siste innlegg var mer personlig motivert enn objektivt. Hvis det er tilfellet, hadde det vært enklere å direkte fortelle meg hva som irriterte deg med mine poster. Da slipper vi å gå frem og tilbake med de samme perspektivene.

 

Det er fullt mulig jeg ikke er objektiv i denne saken heller. Jeg skrev denne tråden fordi jeg mener Flickr sin kundehjelp var lite hjelpsom og veldig provoserende. Jeg hadde langt større forventninger fra en såpass viktig tilbyder, og det har jeg mottatt fra andre tilbydere. Det overasket meg. De plasserte meg i en hjelpeløs posisjon, uten å ta hensyn til det faktum at jeg ikke kunne fjerne mine data slik jeg ønsket.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

* Sikkerhetsspørsmålene var her i Google Recovery, ikke Flickr. Har du erfaring med hvordan Google Recovery fungerer?

Fullt klar over det - også det jeg svarte i kontekst av. Nei - har ikke prøvd selv.

 

For meg virker det som du forsøker å bevisst provosere med språkbruken din. Jeg synes det er selvmotsigende at du kategorisk skryter såpass av Flickr sine sikkerhetstiltak, men velger blankt å overse det faktum at Flickr bare har en sikkerhetsløsning (med en fundamental brist for brukerfeil).

 

Det gjør at jeg mistenker at ditt siste innlegg var mer personlig motivert enn objektivt. Hvis det er tilfellet, hadde det vært enklere å direkte fortelle meg hva som irriterte deg med mine poster. Da slipper vi å gå frem og tilbake med de samme perspektivene.

Det er slett ikke for å provosere - det er angående det du skrev i førsteposten:

 

Denne gangen fikk jeg beskjed at jeg kunne prøve å gjenopprette Google kontoen. Dette hadde jeg forsøkt flere ganger, men fikk hver gang svar at det var for mange feil i informasjonen min under prosessen.

 

Jeg skrev dette, men fikk i svar (..)

Altså: Hvis jeg var i kundeservice og hadde hatt en bruker jeg ba om å bruke gjenopprettingstjenesten til Google (når du tross alt har brukt Googles autentiseringstjeneste), og brukeren skrev tilbake at "joda, jeg har prøvd, men det var for mange feil i informasjonen min", så hadde jeg heller tenkt mitt om at "ja, men så er det kanskje fordi det ikke er deg som er den rettmessige eieren, da". Dette er ikke et argument som styrker posisjonen din ovenfor kundebehandleren, for å si det sånn.

 

 

Det er fullt mulig jeg ikke er objektiv i denne saken heller. Jeg skrev denne tråden fordi jeg mener Flickr sin kundehjelp som lite hjelpsom og veldig provoserende. Jeg hadde langt større forventninger fra en såpass viktig tilbyder, og det har jeg mottatt fra andre tilbydere.

Problemet er den evige avveiningen mellom fleksibilitet og sikkerhet. Det er en avveining - skal du ha mer av den ene blir det mindre av den andre og omvendt.

 

 

 

Og jo - inne på Yahoo-logindelen via Flickr kan du lagre flere forskjellige emailadresser og andre måter å knytte sammen kontiene dine - https://edit.yahoo.com/config/eval_profile - sette opp secret questions, sette opp second sign-in, koble opp mobilnummer og mye annet for å øke sikkerheten. Men - hva skal man gjøre når en bruker ikke har valgt noe av dette?

 

 

Og ja - jeg tar sikkerhet alvorlig. Jeg har satt opp to-faktor autentisering hos hoved-mailkontoen min, med separate passwords pr. forskjellig logintjeneste og annet. Ønsker ikke å ende opp som stakkaren her:

http://www.wired.com/gadgetlab/2012/08/apple-amazon-mat-honan-hacking/all/

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen. Jeg skjønner hva du mener med at de nok ble mistenkelige når jeg ikke kunne gjenopprette Google kontoen.

Det jeg har lært fra denne situasjonen er at det er en dårlig ide å velge innlogging gjennom andre tilbydere. Det tilbyr mindre fleksibilitet. Vanligvis unngår jeg dette, men valgte det for Flickr slik at jeg ikke fikk med andre Yahoo tjenester på kjøpet. De ekstra sikkerhetsmulighetene du nevner er jeg usikker på om man kan få gjennom en Google/Flickr-konto, fordi innloggingen skjer gjennom Google. Det er mulig jeg tar feil.

Årsaken til at denne saken stusset meg er at jeg er veldig opptatt av å ha kontroll over min personlige informasjon. Mange tilbydere skaper problemer med dette og er veldig uoversiktlige. Har du støtt på problemer før i forsøk på å kontrollere din personlige informasjon?

Jeg har gått over til å bruke throw away accounts i min taktikk for personvern, der alt er anonymt. Det er umulig å vite hvilken informasjon tilbydere tar vare på under sletting/deaktivisering. Derfor separerer jeg taktisk hvilke tjenester jeg stoler på og ikke. Keepass er veldig praktisk til å holde oversikt over dine kontoer, passord og spredning av data.

*sorry for at jeg stadig redigerer postene mine imens du skriver svar :)

 

*

Historien du postet er mitt verste mareritt, og grunnen til at jeg skyr alt som er cloud-basert. Du blir tvunget til å ha oversikt over sikkerhetsaspektene til hver eneste tjeneste din PC kommer i kontakt med, og risikere alt ditt digitale innhold offentlig.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Takk for oppklaringen. Jeg skjønner hva du mener med at de nok ble mistenkelige når jeg ikke kunne gjenopprette Google kontoen.

 

Det jeg har lært fra denne situasjonen er at det er en dårlig ide å velge innlogging gjennom andre tilbydere. Det tilbyr mindre fleksibilitet. Vanligvis unngår jeg dette, men valgte det for Flickr slik at jeg ikke fikk med andre Yahoo tjenester på kjøpet. De ekstra sikkerhetsmulighetene du nevner er jeg usikker på om man kan få gjennom en Google/Flickr-konto. Innloggingen skjer gjennom Google, men det er mulig jeg tar feil.

 

Årsaken til at denne saken stusset meg er at jeg er veldig opptatt av å ha kontroll over min personlige informasjon. Mange tilbydere skaper problemer med dette og er veldig uoversiktlige. Har du støtt på problemer før i forsøk på å kontrollere din personlige informasjon?

Jeg har nettopp (inspirert av dette) vært inne og satt korrekt email og registrert mobilnummer på min Flickr-konto, tross at jeg logget inn med Google. Så - det kan man definitivt. Endringene gjør du inne på din Yahoo-ID, og du kan godt logge på der med din Google-konto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...