Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Retten til psykiatrisk hjelp idet offentlige

Nor Borger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ,

Jeg har slitet med deprisive tanker angst samt deprisjon i en lang periode nå

( ca 5 år ). Legen min henviste meg først til et senter som tilbyr kognitivterapi Eller hva nav kaller " Raskere tilbake " der fikk jeg 6 måneders behandlingstilbud . Det førte til ingen ting , og situasjonen ble værre .Etter det ble lei henvist til Psykiatrisk poliklinikk DPS , Etter 2,5 år hos de med mange forsøk på medisinering og diverse samtaleterapi har behandeleren min bestemt å avslutte behandlingen min selvom de viste at jeg var langt fra å være frisk . Situsjonen min gikk fra værre til værst da jeg begynte å få selvmordstanker !

legen min sendte ny henvisning til dps hvor det står at jeg ønsker rekontakt med de for å få hjelp da det eg gjennomgår er katastrofalt.

Etter en måned ventetid fikk jeg et avslagsbrev med en standardformular uten grunndig forklaring . Det eneste argumente var at jeg allerede fikk tilbud og behandling hos dem dermed " basta gå heng deg og lykke til " Står også som standard at jeg kan klage avgørelsen overlegen i DPS klinikken har kommet frem til og med det får jeg muligheten til å ha en ny saksbehandler . Men halo !! selv om jeg skriver en klage så har ikke jeg mere å si enn hva legen har skrevet i sitt lannnng brev med 20 linjer om meg .

Det kom frem også på brevet at de har vurdert mine behov for helsehjelp og at de blir best ivaretatt av fastlegen min eller andre deler av helsetjenesten . Man blit virkelig motløs av slike svar !!

Hvilke hjelp kan len allmenlege gi etter å ha henvist meg til sprsialister ?

Og hva er de andre helsetjenester man kan få som dekkes av staten ?

Her sliter jeg veldig med å ta meg frem i et ganske forvirrende system . hvilke ekstra retigheter har eg og hva kan jeg gjøre for å få hjelp fra det offentlige .

Takk for all hjelp jeg kan få her ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og takk for svaret . Som du sa man må regne med laaange vente tider kan noen ganger bli så lange helt til man mister vettet . Men bortsett fra DPS institusjoner som er i det offentelige finnes det ingen annen psykiatrisk institusjon innen helsedirektoratet som tilbyr de samme tjenestene bortsett fra private praktiserende psykologer .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...